Behöver hjälp med att koppla in slutsteg+stereo+bas (Basic)

Alkalinee
15 mars 2015 · 138 Inlägg

Tja,

Fick ett slutsteg av polaren, en riktigt gammal CONTENZ slutsteg. Har kollat på kopplingschemat, men det jag behöver råd om står inte där.

Detta vet jag
Dra pluskabel direkt från batteriet till slutsteget, samt den feta svarta jordkabeln till chassit och Koppla in höger och vänster högtalare till slutsteget, samt dra plus-kabel från basröret till slutstegets röda AUX-kontakt, o minus-kabeln från basröret till den vita AUX-kontakten.

Men dessa sladdar blir över:
Smal röd kabel (Car radio B+ Line)
4st +- kablar (Car radio output)
En liten mindre svart kabel (Car ground)

Om jag får gissa, så gissar jag som ovanstående, och:
Smal röd kabel = remote?

Ang dom 4st +- kablarna som är (Car radio output) har jag ingen aning...

Hjälp.

Alkalinee
15 mars 2015 · 138 Inlägg

WolframU skrev:
Det är inte så att dina car radio output är högnivå-ingångar, dvs stereons utgångar kopplas in där om du saknar lågnivå från din stereon? Tror långt ifrån alla stereo för längesedan hade lågnivåutgångar.

B+ är väl plusmatning och car ground är jorden?
Tar du en bild så gör du det lite enklare för oss att hjälpa dig.

Jahaa... Nu förstår jag tror jag!

Car radio output som är 2st + och 2st -, dessa ska alltså till subwooferns 2 ingångar? För subwoofern har högnivå ingångar.

Alkalinee
15 mars 2015 · 138 Inlägg

Kan inte fixa bild, men jag förklarar ju hur det ser ut. Men vi tar de från början, från scratch asså. Jag vill koppla in slutsteg och basen till stereon. Stereon är en 399kr biltema radio, baslådan är en gammal basrör med 2st +- kontakter som man kan skruva på o sen stoppa in kabeln i ett hål, sen skruva ner korken igen. (Vet inte vad dom heter)

Slutstegets schema:
RED: To car radio B+ line
GREEN/BLACK & GREEN: +- L
GRAY/BLACK & GRAY: +- R
WHITE (Med RCA-hona) = L AUX-INPUT
RED (Med RCA-hona)= R AUX-INPUT
RED (Tjock kabel) = To car battery
BLACK = To ground
BLACK = To car ground

Min radio-koppling till bilens kablage med ISO:
Röd till gul
Gul till röd
Blå/vit till blå
Svart till den smala svarta
O tillsist så har jag dragit egna högtalarkablar med aftermarket tjocka högtalarkablage till respektive R&L front speakers till radion

Resten är högtalarkablage, men det har jag inga problem med..

So... Hur kopplar jag in detta slutsteg till stereon och basröret?

Senast redigerat av Alkalinee (15 mars 2015)

MammDiin
15 mars 2015 · 2 016 Inlägg

RED: To car radio B+ line Borde vara remote
GREEN/BLACK & GREEN: +- L Vänstra högtalarutgång
GRAY/BLACK & GRAY: +- R Högra högtalarutgång
WHITE (Med RCA-hona) = L AUX-INPUT Kopplar du till stereons lågnivå
RED (Med RCA-hona)= R AUX-INPUT Kopplar du till stereons lågnivå
RED (Tjock kabel) = To car battery Kopplar du till batteriets pluspol och glöm inte säkring högst 30cm från batteriet
BLACK = To ground
BLACK = To car ground Båda svarta kopplar du till chassit

Så skulle jag tro det ska kopplas, men du kan ju alltid fråga av den du fick steget av hur det ska kopplas ifall han använt det för att vara på säkra sidan.

Och basen har väl endast en plus och en minus och inte dubbla?
Och vore bra att veta hur lågt du kan belasta steget och även basrörets impedans.
Och vet du ifall slutsteget går att bryggkoppla (bridged)?

Senast redigerat av MammDiin (15 mars 2015)

Alkalinee
15 mars 2015 · 138 Inlägg

Men slutstegets högtalarkablar är en annan kontakt.. Dom jag rabbla upp nu kommer från kontakten där alla strömkablar går typ..

Jockk3
16 mars 2015 · 1 426 Inlägg

Alkalinee skrev:
Men slutstegets högtalarkablar är en annan kontakt.. Dom jag rabbla upp nu kommer från kontakten där alla strömkablar går typ..

ge oss bilder på slutstegets ingångar och basens ingångar.

borde vara som MammDiin skriver

MammDiin
16 mars 2015 · 2 016 Inlägg

Jockk3 skrev:

Alkalinee skrev:
Men slutstegets högtalarkablar är en annan kontakt.. Dom jag rabbla upp nu kommer från kontakten där alla strömkablar går typ..

ge oss bilder på slutstegets ingångar och basens ingångar.

borde vara som MammDiin skriver

Är det ett fyrakanals eller tvåkanals slutsteg? Och misstänker slutsteget är rätt så gammalt, eller är det något specifikt till en viss bilmodell?
Men om du har skild kontakt för högtalarna i slutsteget så tycker man grön och grå borde vara högnivå in till slutsteget.

Alkalinee
20 mars 2015 · 138 Inlägg

Sorry för sent svar! Här kommer bild på slutsteget iallafall, det är 4x25watt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211836/211836-e20948a16f4914483f43bfccd698009e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211836/211836-886b67a6bc50958f4fd761a0ba13c874.jpg
So.. Hur fasen kopplar jag in denna utöver från batteriet, jord o högtalare? Det är ju många kablar som blir kvar.

MammDiin
20 mars 2015 · 2 016 Inlägg

Om du enligt den andra bilden uppifrån kopplar:
Red= Remote
Aux-Input= Lågnivå från stereot
Red (12A)= Till batteriets pluspol
Båda svarta till Jord.
Och sen kopplar in en högtalare på output så borde du se om det händer något.

Går ju även att testa inomhus om du har något som ger ut 12V och några ampere för att säkerställa att det fungerar.

Slutsteget är ju även rätt så gammalt och inte direkt optimalt att driva en bas med, och dessutom ger ut lite effekt när det inte går att bryggkoppla.

Alkalinee
21 mars 2015 · 138 Inlägg

MammDiin skrev:
Om du enligt den andra bilden uppifrån kopplar:
Red= Remote
Aux-Input= Lågnivå från stereot
Red (12A)= Till batteriets pluspol
Båda svarta till Jord.
Och sen kopplar in en högtalare på output så borde du se om det händer något.

Går ju även att testa inomhus om du har något som ger ut 12V och några ampere för att säkerställa att det fungerar.

Slutsteget är ju även rätt så gammalt och inte direkt optimalt att driva en bas med, och dessutom ger ut lite effekt när det inte går att bryggkoppla.

Men det blir väl bättre bas än om jag kör enbart med min biltema radio?
Ska jag koppla in mina 2 högtalare i stereon OCH slutsteget, eller bara slutsteget? Ska baslådans 2 kablar in i t.ex Rear speakers på slutsteget förresten?

Senast redigerat av Alkalinee (21 mars 2015)

MorganD5
21 mars 2015 · 93 Inlägg

hade jag varit dig så hade jag kastat den skiten så lång det bara går

åk till feltema och köp ett nytt lite mer modernare steg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang