AC drivrem "installation" till Nissan 300zx -92

thesweboy
20 mars 2015 · 7 Inlägg

Hej.

Har en Nissan 300zx, Z32 (dubbel turbo) 1992.

Jag har ingen drivrem från generatorn till AC kompressorn, så får inte ut riktig kalluft inne i bilen.
Har inskaffat mig drivremen, och det är väldigt svårt att få plats i motorutrymmet.. tacka vet jag min gamla Saab V4 1967, fanns det plats för 2 motorer i motorutrymmet :-p

Men är det någon som har några bra tips med sådan rem installation/dragning, om det går göra hemma själv överhuvudtaget, eller om jag måste lämna in bilen för man kanske måste lossna fronten på bilen för att komma åt att lossa hjulet på generatorn, så man kan sätta dit remmen, för att sedan sätta tillbaka hjulet så man spänner drivremmen ordentligt.
Jag vet inte om man måste göra så, eller om man kan göra som när man sätter på kedjan på cykeln då den lossnat, sätt i några kuggar och trampa runt så den faller den in på rätt plats av sig själv.
Inte för att det finns kuggar på drivremmen, men tillvägagångssättet är kanske densamma :-/


Vill gärna ha tips och råd :-)
/Mats

thesweboy
22 mars 2015 · 7 Inlägg

Ingen som har ideer??


Här är nu problemet:
Jag var ute igår eftermiddag i 4h (ingen mekaniker...) och kommer nu inte vidare, jag har gjort allt utan komma underfull med HUR LOSSAR MAN PÅ FÖRSTA DRIVREMMEN???
För den första drivremmen har inte ett 3:e spännhjul som de andra drivremmarna har... Och jag måste ju få bort den första drivremmen för att kunna få på den andra drivremmen.

Det jag har gjort är att jag har listat ut hur man lossar och spänner den andra drivremmen till ac kompressorn med det 3:e hjulet.
Och hittat en skruv på första remmen som BÖR ändra med att spänna och lossa remmen för det ser EXAKT ut som andra remmen med det 3:e hjulet.
MEN, det är ingenting som händer när jag skruvar på denna skruven. Och eftersom denna remmen inte har ett 3:e hjul, så känns det som man bör flytta en hel "Power steering pump" (vi säger "generator" så förstår ni att jag menar att man inte kan flytta en stor maskin-del med bara 1 ynka skruv, känns omöjligt) så frågan är, finns det på denna första remmen en ANDRA SKRUV som spänner och lossar hjulet??? För det händer ingenting när jag skruvar på denna skruven, så det känns som det borde finnas några flera skruvar..

Då det känns som 1 enda skruv flyttar på denna stora massiva "servopump" maskin-delen på kanske 5kg känns väldigt konstigt...

Jag är rätt stolt över mig att jag kom så långt på dessa 4h då jag inte är mekaniker, och aldrig mekat innan utan att installerat extraljus på en annan bil, gjort egen uppkörningsramp med massivt trä, och gillar när det är trångt (men detta är löjligt trångt...), men att lösa detta känns omöjligt för jag kan inte lösa det mera, stod 1,5h med att bara leta efter en 2:a skruv att flytta på "servopump" maskin-delen.
Har hittills jobbat mig runt med att inte ta bort kylaren och allt vatten, och fläkten. Bara avgas rören.

Så, hur lossar man på servopumpen?????

Och än en gång, så uppskattar jag ALL hjälp :-)
Synd bara jag inte orkade skriva igår eftermiddag, då hade jag redan haft svaret nu kanske :-p

fax110
22 mars 2015 · 344 Inlägg

till servo pumpen bör det finnas 3 skruvar, 1 skruv som du redan tagit bort tror jag och sen ska det finnas en justeringsanordning för att flytta på pumpen och till den ska det finnas 2 skruvar, den ena skruven låser fast pumpen och den andra justerar du pumpen på,

då lossar man helt enkelt på lås skruven och skruvar sen på justerskruven, men man måste ju även lossa på den 3e skruven som jag inte vet vart den sitter men antagligen så är det den du redan skruvat lös annars kanske kan den sitta så att du hittar den igenom ett hål på hjulet på servopumpen./ på ovansidan av pumpen

osäker på om den här bilden stämmer men om den gör det så ska man lossa på skruven som är inringad i rött och sedan justera på skruven som han har en hylsa på, omvänd procedur för att spänna remmen sen.

http://tech.aus300zx.com/udpulley/pic4.JPG

EDIT : man måste inte skruva bort nånting för att klara av att göra detta men det underlättar väldigt mycket om man skruvar lös kylaren.

Senast redigerat av fax110 (22 mars 2015)

thesweboy
31 mars 2015 · 7 Inlägg

NEJ!
Endast 2 skruvar man behöver skruva på, det är den som är inringad och sedan den som mutter-drageren sitter på (vars bild är tagen nerifrån).

Jag blev så förbannad att jag inte fixade det så jag skruvade bort hjulet... så jag kunde se hur man skulle göra, och då såg jag att man inte ska skruva på de skruvarna bakom hjulet (driv-hjulet).
Det var fullt med olja och gegga så den satt fast det var därför jag inte fattade hur man skulle göra, samt letat överallt på nätet och det är väldigt dålig info om hur man byter. T.o.m. i informations boken som kommer med bilen, då jag slår upp "drivremmar" för vill veta, ja då är det på den sidan "tändstift" och hur man byter dem....
Dåligt.

Men efter mycket om och men fick jag på hjulet igen, bara 10h felsökande och extra jobb för hjulet inte lossnade... hade varit så mycket lättare om de hade satt på ett 3:e hjul som på de andra remmarna...
Tyvärr var generatorn tom så det kom ingen kalluft ändå...

*suck* .. jobbigt.

Men tack för all hjälp!!
Se om det går låsa eller ta bort detta ämnet.. men det löser sig väl med tiden kanske...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang