Lastbilsregistrering

Joonsson
6 mars 2013 · 20 Inlägg

Hejsan. Har fått en volvo 945a men inte hämtat den än. Och har ingen koll alls om bilen än så länge. Allt jag vet är att bilen är lastbilsregistrerad och då tänkte jag kolla om man får lastbilsregga en bensinare. Fick höra av en polare idag att man inte får lastbilsregga en bensinare. Så tänkte att det är väl nice att få en diesel bil. Någon här på garaget som har koll på det?

Tacksam för svar smile)

Audi A6 "A6 4G" (2014)
uhlin
6 mars 2013 · 2 831 Inlägg

Har då aldrig jag hört att man inte får lastbilregga bensinare roll Och varför lastbilsregga en bensinare, får bara ta med en passagerare då ju, och skatten är ju inte så hög på en 945 bensinare så det spelar nån större roll.

hangman
6 mars 2013 · 2 174 Inlägg

Självklart får du det, många gör det tex bönder eller pga lastvikt.

Diesel bilar är många som gör pga skatten, men du får LB regga bensinare också såklart.

Germax
6 mars 2013 · 12 086 Inlägg

Skatten för en bil med 2001kg skattevikt minskar med lite drygt en tredjedel. Så har man för avsikt att använda bilen endast som lastfordon så lönar det sig på några år även för bensinbilar.

Ps. en 945 har inte en skattevikt på 2001kg.

Joonsson
6 mars 2013 · 20 Inlägg

Haha okej smile ja jag vet inte heller varför han har gjort så.. Så det är bara att hoppas på att det är en diesel wink

Audi A6 "A6 4G" (2014)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
7 mars 2013 · 2 971 Inlägg

Alla små "arbetsbilar" med bensinmotorer, typ Berlingo, Partner, Kangoo m fl är ju oftast LB-reg då de ändå bara tar en passagerare och ska kunna lasta mycket. Gör väl ingen väsentlig skillnad på skatten på dom visserligen. Däremot kostar besiktningen ca 500 istället för ca 300 per år.
Det kan man ju ta med i beräkningen innan man reggar om....


EDIT: Jämförde min gamla bensin-Berlingo med en likadan i Family-version, dvs med 5 säten och PB-reg. Exakt likadana bilar i övrigt, samma årsmodell, dock olika färg tongue

Min LB har skattevikt på 1940kg och en årlig skatt på 1843:-
Den PB har skattevikt på 1340kg och en årlig skatt på 1520:-

Senast redigerat av matteeee (7 mars 2013)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Joonsson
10 mars 2013 · 20 Inlägg

Okej smile tack för väldigt bra svar smile tänkte passa på och fråga om någon av er vet hur mycket det kostar att typ bessa till vanlig bil igen smile

Audi A6 "A6 4G" (2014)
STriiiker
20 februari 2015 · 609 Inlägg

Bumpar tråden -

Vad gäller och hur går man tillväga NU 2015?

Bilen blir troligtvis en vw golf kombi -04 eller en vw passat kombi -03

edit. givetvis tdi som gäller. Undrar också om man kan påförhand få reda på hur mycket lägre skatten blir.

edit 2. På transportstyrelsen blir jag hänvisad till "regelinformation och järnvägsavdelningen" för att få svar på mina funderingar - finns ingen information alls om det på deras hemsida tydligen.

Senast redigerat av STriiiker (20 februari 2015)

STriiiker
23 mars 2015 · 609 Inlägg

BUMP.

Kom igen nu grabbar någon måste ju veta vad som gäller nu i år!

jonTe
24 mars 2015 · 5 710 Inlägg

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
•Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.

mvh jonTe/moderator

MVH Jonas
..............
granadadr
24 mars 2015 · 7 269 Inlägg

jag måste oxå erkänna att jag är sugen på att veta om det är enkelt att lb regga nu,, då jag står i de tankarna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang