Slipa till navringar från 54,1 till 57,1 för hand!?

vietcongsurfer
17 mars 2015 · 30 Inlägg

Hej!


Köpte mig ett par ACE 10 ekrade 17 tum som ska på diesel skoda pickupen nu till helgen.

På fälgarna fanns det redan ett par plast navringar som är 54,1 på skodan är det 57,1 som gäller.

Jag slipade till en av navringarna för hand, med allt man kan tänka sig, kniv,rasp och sen sandpapper. Testa med fälgen på och tyckte det såg helt ok ut.

Så min fråga är, hur pass viktigt är det att navringen sitter 100% på 57,1 mm?

Då jag gjorde mitt navrings öppning något mindre så fick jag lätt banka dit det och som sagt, fick intrycket att fälgen smeta på rätt fint.

Har även en fråga om hjulbultarna till dessa fälgar. De tidigare hjulmuttrarna jag hade till alu fälg går inte in i dessa hål på fälgen. Bredaste punkten på de gamla bultarna jag ahde var 23 mm, hålet på fälgarna är 22 mm.
Någon som känner igen sig i detta och hur löste ni det? Ska iväg till däckfirma imorgon så ska de plocka ihop något men surt nog hade jag redan köpt låsbultar på biltema men de funkar inte då huvudet på bulten är för stor.
Någon som haft liknande fälgar och vad körde ni för låsbult? Djupet på hålet är ca 45mm på fälgen så de sitter rätt djupt också.

Tack för hjälpen och kloka ord. Är det i form med livsfara med att navringarna slipas själv så skriv gärna det wink isåfall får jag köpa nya. Har en rätt tight ekonomi som student så hade gärna använt de jag har. men säkerheten går först såklart!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Nu vill jag inte va sån... Men räkna din egen tid 100kr/tim. Då är det nog idé att köpa rätt ringar va? Som dessutom passar som en liten keps

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
18 mars 2015 · 467 Inlägg

dem kostar ca 20 kr st på din lokala däckfirma. inte värt tiden att lägga ner.

MEN vill du fixa själv så gör det. men du kmr säkert få vibrationer.

vietcongsurfer
24 mars 2015 · 30 Inlägg

Dum snål va jag nästan där. Köpte nya och allt gick fint!
Dock så kom värmeproblemet tillbaka på skoda pickupen, diesel. Antar 17 tum var tyngre å driva. Ska slänga i termostat som öppnar på 80 ist för 87 och se om det hjälper.

Tack för hjälpen iaf!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang