Är steget för klent?

jakwob
24 mars 2015 · 6 Inlägg

Tjenare, var ute efter lite mer bas än det som min passat kombi 99 kunde erbjuda. Drog då till BRL och skaffade mig ett basbaket med en GAS Alpha 1226 tillsammans med ett Gas 80.2 som jag kör bryggat i 240rms, basen i sig är specad till 300w rms och 600 max 4ohm och känner nu att det kanske var ett misstag.

Nu en månad efter inköpet anser jag att den ska vara hyffsat inspelad men tycker den spelar väldigt klent för att vara en helt ok 12''. För att ni ska förstå vad jag menar så måste jag ställa in steget på 70% Gain och 5db boost ( vet att man ska undvika detta men håller som sagt på och "felsöker) för att den ska börja röra på sig för att man ska känna lite bas, notera då att detta uppnås vid volym 55/62 på huvudenheten. Den enda riktiga basen som märks då är den HZ kurvan som förstärks utav boosten. LPF och HPF är korrekt inställt.

Min fråga är då är steget för klent eller överskattar jag basen?

Steget jag funderar att byta till: http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-gm-d8601.html

3milius
24 mars 2015 · 296 Inlägg

Distorsion låter högre. Rör inte bassboost. Gain ska vara anpassad efter din utsignal, inte höftad.
Att det inte spelar som du önskar kan bero på komponenterna du köpt.

Att byta steg gör nog ytterst lite skillnad i detta fallet. Definitivt ingen mening att byta till det steget du länkade iallafall.

En ny låda skulle nog göra skillnad för det ena eller det andra. Vet inte vad du har för låda,
förmodligen fabriksbyggd och därmed inte anpassad för någonting egentligen.
Och dessutom vet jag inte hur du spelar och vad du vill uppnå.

Det är svårt att veta vad du är ute efter,
men en gaslåda spelar inte som en vägg med 4st 18", det här är en dyr hobby.

jakwob
25 mars 2015 · 6 Inlägg

3milius skrev:
Distorsion låter högre. Rör inte bassboost. Gain ska vara anpassad efter din utsignal, inte höftad.
Att det inte spelar som du önskar kan bero på komponenterna du köpt.

Att byta steg gör nog ytterst lite skillnad i detta fallet. Definitivt ingen mening att byta till det steget du länkade iallafall.

En ny låda skulle nog göra skillnad för det ena eller det andra. Vet inte vad du har för låda,
förmodligen fabriksbyggd och därmed inte anpassad för någonting egentligen.
Och dessutom vet jag inte hur du spelar och vad du vill uppnå.

Det är svårt att veta vad du är ute efter,
men en gaslåda spelar inte som en vägg med 4st 18", det här är en dyr hobby.

Är med på att det inte är en värstingbas men det är just det att när jag ställer in gainen efter huvudenheten så spelar nästan mina frontare/mid  ifrån den vilket känns väldigt fel, samt att steget blir så varmt att man knappt kan ta på det efter ett tag.

3milius
25 mars 2015 · 296 Inlägg

Det är GAS det!

Har du strömförsörjning som är rejäl och kopplad ordentligt?

jakwob
25 mars 2015 · 6 Inlägg

Använder mig utav ett kabelkit på 21mm som är ordentligt inkopplat, jord sitter på bältesfästningen som är ren metall.

Har läst lite om steget och en del säger att det steget bör användas för 6x9or och duger till enkla subs om man vill "söndagslyssna" men det behöver ju inte vara fakta.

Lowpass
25 mars 2015 · 1 224 Inlägg

Har du kollat att du har bra signal till steget? Var tar du signalen ifrån? Hur stark är signalen?
Jag kör de dubbla 12orna, använde mig av deras 600rms steg i ca 7 år. Spelade så att alla hörde tydligt.
Efter att det la av nyligen köpte jag mig ett mutantsteg på 2x80rms. Inte alls lika mycket tryck. Men backspeglar och gående vänder sig fortfarande.

i-vtec Do you?
jakwob
25 mars 2015 · 6 Inlägg

Signalen kommer från lågnivån på mitt Pioneer MVH170. Kan inte mäta signalen men ljudet är rent och störningsfritt.

Lowpass
25 mars 2015 · 1 224 Inlägg

Har du Subwoofer volym i inställningarna kanske? Man kan även välja vilken fas osv... Testa om du inte gjort det.
Dessa inställningar finns på min Pioneer

i-vtec Do you?
jakwob
25 mars 2015 · 6 Inlägg

Lowpass skrev:
Har du Subwoofer volym i inställningarna kanske? Man kan även välja vilken fas osv... Testa om du inte gjort det.
Dessa inställningar finns på min Pioneer

Har följt diverse guider för att HZ/EQ/ ska stämma, Subwoofer är inställd på Normal, ska ta o kika på stereon efter jobbet och se om det finns några inställningar för fas. Som sagt LPF och HPF är korrekt inställt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang