KÖPRÅD: runt 200hk bil 80k budget

Tobzter
23 mars 2015 · 3 145 Inlägg

Seat leon fr 2.0 tfsi http://www.blocket.se/vi/59280235.htm

Sedan byte av programvara
http://www.vtech.se/?car_seat_leon_20_t … 816839afa9


270hk rör på sig fint wink ända negativa är väl framhjulsdrift om man vill se de som negativt

Senast redigerat av tobzter (23 mars 2015)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
J3n5
23 mars 2015 · 792 Inlägg

En bil som vi glömt nämna är ju Golf R32, sjukt vridstark liten bil med fyrhjulsdrift. För att inte tala om motorljudet https://www.youtube.com/watch?v=h-FLF_IJudA

Ca 240hk smile

http://www.blocket.se/alvsborg/Vw_golf_ … 11&w=3

Mazda Miata "Turbo" (1991)
dasboot
23 mars 2015 · 441 Inlägg

Ett tips är att inte skenförsäkra bilen.  Den ska vara registrerad och försäkrad av den huvudsakliga brukaren.

TomBjorklund VAGIS Car Club
23 mars 2015 · 1 093 Inlägg

R32 mk4/mk5, finns motsvarande motor (VR6) i A3/A3 Sportback med om man gillar ljudet och bottenvridet. Gissa varför jag gick upp i motorvolym.

Gällande försäkring så tillåter vissa bolag det, förr hade jag min stod på mormor via Länsförsäkringar och de tillät det då.

Vill du bolla bilar och framför allt A3 så dra ett PM

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
saab_sonett Handledare
24 mars 2015 · 1 481 Inlägg

spillolja skrev:

saab_sonett skrev:
VAG:s 2.0 TFSI-motor är väl något man ska hålla sig borta från. Finns många berättelser om haverier med den motorn.

Vad är det som havererar på dessa ?

Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php

Senast redigerat av saab_sonett (24 mars 2015)

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2015 · 1 093 Inlägg

saab_sonett skrev:

spillolja skrev:

saab_sonett skrev:
VAG:s 2.0 TFSI-motor är väl något man ska hålla sig borta från. Finns många berättelser om haverier med den motorn.

Vad är det som havererar på dessa ?

Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php

Camfollower byter man själv på 30-40 minuter om man inte är van mek, kostar 270kr från bildelaronline24.se.
Carbon Build up sliter inte sönder motorn men kan göra den tröttare, löser man enklast med att antingen skruva ned insuget själv och göra rent eller lämna in den för rengöring. I samma veva ser man då till att köpa PCV-delete kit från ebay för 700kr och ta bort största orsaken till att den bygger upp rester i insuget. Sedan kan man beroende på nivå man tänkt sig av trim även ta bort runner flapsen med ett delete kit för det och lämna in för att programmera ur dem. Mindre motstånd och en sak mindre som kan börja knöla när man sedan trimmar mer.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
saab_sonett Handledare
24 mars 2015 · 1 481 Inlägg

t_one21 skrev:

saab_sonett skrev:

spillolja skrev:

Vad är det som havererar på dessa ?

Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php

Camfollower byter man själv på 30-40 minuter om man inte är van mek, kostar 270kr från bildelaronline24.se.
Carbon Build up sliter inte sönder motorn men kan göra den tröttare, löser man enklast med att antingen skruva ned insuget själv och göra rent eller lämna in den för rengöring. I samma veva ser man då till att köpa PCV-delete kit från ebay för 700kr och ta bort största orsaken till att den bygger upp rester i insuget. Sedan kan man beroende på nivå man tänkt sig av trim även ta bort runner flapsen med ett delete kit för det och lämna in för att programmera ur dem. Mindre motstånd och en sak mindre som kan börja knöla när man sedan trimmar mer.

Jo det kanske är enkelt att byta dessa delar men man ska komma ihåg att det byts en hel del havererade motorer på VAG-verkstäder.

TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2015 · 1 093 Inlägg

saab_sonett skrev:

t_one21 skrev:

saab_sonett skrev:

Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php

Camfollower byter man själv på 30-40 minuter om man inte är van mek, kostar 270kr från bildelaronline24.se.
Carbon Build up sliter inte sönder motorn men kan göra den tröttare, löser man enklast med att antingen skruva ned insuget själv och göra rent eller lämna in den för rengöring. I samma veva ser man då till att köpa PCV-delete kit från ebay för 700kr och ta bort största orsaken till att den bygger upp rester i insuget. Sedan kan man beroende på nivå man tänkt sig av trim även ta bort runner flapsen med ett delete kit för det och lämna in för att programmera ur dem. Mindre motstånd och en sak mindre som kan börja knöla när man sedan trimmar mer.

Jo det kanske är enkelt att byta dessa delar men man ska komma ihåg att det byts en hel del havererade motorer på VAG-verkstäder.

Som jag skrev tidigare, täta oljebyten så slipper man det smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
spillolja
24 mars 2015 · 4 020 Inlägg

Välj en 5W-40 olja , vid lite hårdare körning kanske en 5W-50 olja

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
J3n5
24 mars 2015 · 792 Inlägg

spillolja skrev:
Välj en 5W-40 olja , vid lite hårdare körning kanske en 5W-50 olja

tongue

5w-50 alla dagar tycker jag smile blev betydligt tystare från motorn för mig när jag bytte till det.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Haziza87
24 mars 2015 · 239 Inlägg

Honda Civic Type R FN2 ligger ganska precis över 200kh, dock en aning över din budget.

Rätt trevligt bil dock, haft en själv!

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
ediyy
24 mars 2015 · 13 Inlägg

Får ännu en gång tacka för tipsen och diskussionerna som är i denna tråden smile

De bilar som jag har blivit mest intresserade av nu är:
Audi a3 SB 2.0 TFSI
VW Golf R32
Seat Leon FR 2.0 TFSI

Hur klarar sig dessa bilar med året-om körning? Ena varken bättre än den andra?

Som sagt, kommer köra bilen under sommar/vinter. Till jobb(15-20min), träning(10-15min) varje dag. Pendlar ju iofs inte så mycket. :p

Vita_Vargen
24 mars 2015 · 1 281 Inlägg

Åk och testa samtliga bilar, och pröva även nånting du inte tänkt dig att köpa. Du kan gå miste om nånting annars smile

Subarun är den nog den bästa bil jag köpt och den var absolut inte tänkt att köpa utan var mer en "Jo men varför inte provköra en Impreza, polarn hade ju varit så nöjd med sin".

Dr_struts
24 mars 2015 · 1 861 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Åk och testa samtliga bilar, och pröva även nånting du inte tänkt dig att köpa. Du kan gå miste om nånting annars smile

Subarun är den nog den bästa bil jag köpt och den var absolut inte tänkt att köpa utan var mer en "Jo men varför inte provköra en Impreza, polarn hade ju varit så nöjd med sin".

+1 bara för att prova en Saab med sport chassi och lite chippning! Du kommer fastna ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 mars 2015 · 7 228 Inlägg

Dr_struts skrev:

Vita_Vargen skrev:
Åk och testa samtliga bilar, och pröva även nånting du inte tänkt dig att köpa. Du kan gå miste om nånting annars smile

Subarun är den nog den bästa bil jag köpt och den var absolut inte tänkt att köpa utan var mer en "Jo men varför inte provköra en Impreza, polarn hade ju varit så nöjd med sin".

+1 bara för att prova en Saab med sport chassi och lite chippning! Du kommer fastna ^^

jag har provkört både chiptrimmade saabar och betydligt vassare saabar än så .... inget att hänga i granen direkt

ja jag verkligen avskyr saab... finns 2 vettiga saabar och det är 99 turbo och 2 taktaren

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2015 · 1 093 Inlägg

ediyy skrev:
Får ännu en gång tacka för tipsen och diskussionerna som är i denna tråden smile

De bilar som jag har blivit mest intresserade av nu är:
Audi a3 SB 2.0 TFSI
VW Golf R32
Seat Leon FR 2.0 TFSI

Hur klarar sig dessa bilar med året-om körning? Ena varken bättre än den andra?

Som sagt, kommer köra bilen under sommar/vinter. Till jobb(15-20min), träning(10-15min) varje dag. Pendlar ju iofs inte så mycket. :p

A3 och R32 kan ha/är fyrkrafs smile
Roligare på vintern i alla fall wink

A3 finns med 3.2 VR6 samma som R32 skulle dock rekommendera 3dr R32, snyggast wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Powe_R
24 mars 2015 · 414 Inlägg

ediyy skrev:

JDMCRAZE skrev:
Kan bara säga en sak, köp inte peugot.
Kommer gå ett bra tag, men sen går en sak sönder och sen en annan.
ALLT annat än den av dem du listat då.

Mazda 6 drar mycket bensin.

Känns som man ofta läser det om peugot...

Vad sägs om Skoda octavia rs tfsi då?

Grejen med Peugeot eller franska bilar över huvud taget (Där är nog Peugeot bäst i alla fall) Är att det antingen verkar vara himmel eller helvette. Inget där emellan, vissa har bilar som faller i bitar medan vissa får bilar som trotts goda försök aldrig verkar dö. Jag själv har aldrig ägt en Peugeot och planerar inte heller det. kör bara Audi,BMW,Mercedes, men har en kusin som äger en, och den jäveln Byter olja var tredje år, kör utan glykol, kört runt med paj kylare i flera månader, tvättar bilen ungefär en gång varannat år (överdriver inte) Sliter på bromsklotsar tills dem ramlar ur (på riktigt) Misshandlar bilen totalt. Trotts detta verkar den aldrig ge med sig, bara går och går. Fick anmärkning på handbromsen senaste besiktning, men det var allt. Det sjukaste är ändå att bilen inte ens har börjat rosta än, den är ändå typ 12 år gammal..

Farsan har även han haft en Pegga, 607 3.0 var det. En 02a, va rätt ny då, men rullade en del och gick långt och snabbt, några tändspolar var allt.

Så sitter jag själv här, kör bara tyska dyra "lyxvagnar" med hög kvalite. Senaste brukisen är ju min 530d F10, skittrevlig bil, men trotts att den är relativt ny så har jag ändå haft diverse fel, och delarna kostar flis när allt behövs köpas nytt..

Så att säga t.ex Franska bilar håller inte, man ska ha tyskt, eller japanskt, eller amerikanskt eller vad fan som helst. Helt ärligt, i kvalitetskänsla måste vi väl alla hålla med om att Tyskarna leder stort sedan många år. I verklig kvalité upplever jag själv att det som spelar mest roll är vilken dag bilen är byggd och inte vilket land.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
IceEyes Varningar: För många..
25 mars 2015 · 2 552 Inlägg

Powe_R skrev:

ediyy skrev:

JDMCRAZE skrev:
Kan bara säga en sak, köp inte peugot.
Kommer gå ett bra tag, men sen går en sak sönder och sen en annan.
ALLT annat än den av dem du listat då.

Mazda 6 drar mycket bensin.

Känns som man ofta läser det om peugot...

Vad sägs om Skoda octavia rs tfsi då?

Grejen med Peugeot eller franska bilar över huvud taget (Där är nog Peugeot bäst i alla fall) Är att det antingen verkar vara himmel eller helvette. Inget där emellan, vissa har bilar som faller i bitar medan vissa får bilar som trotts goda försök aldrig verkar dö. Jag själv har aldrig ägt en Peugeot och planerar inte heller det. kör bara Audi,BMW,Mercedes, men har en kusin som äger en, och den jäveln Byter olja var tredje år, kör utan glykol, kört runt med paj kylare i flera månader, tvättar bilen ungefär en gång varannat år (överdriver inte) Sliter på bromsklotsar tills dem ramlar ur (på riktigt) Misshandlar bilen totalt. Trotts detta verkar den aldrig ge med sig, bara går och går. Fick anmärkning på handbromsen senaste besiktning, men det var allt. Det sjukaste är ändå att bilen inte ens har börjat rosta än, den är ändå typ 12 år gammal..

Farsan har även han haft en Pegga, 607 3.0 var det. En 02a, va rätt ny då, men rullade en del och gick långt och snabbt, några tändspolar var allt.

Så sitter jag själv här, kör bara tyska dyra "lyxvagnar" med hög kvalite. Senaste brukisen är ju min 530d F10, skittrevlig bil, men trotts att den är relativt ny så har jag ändå haft diverse fel, och delarna kostar flis när allt behövs köpas nytt..

Så att säga t.ex Franska bilar håller inte, man ska ha tyskt, eller japanskt, eller amerikanskt eller vad fan som helst. Helt ärligt, i kvalitetskänsla måste vi väl alla hålla med om att Tyskarna leder stort sedan många år. I verklig kvalité upplever jag själv att det som spelar mest roll är vilken dag bilen är byggd och inte vilket land.

Ska det vara franskt så ska det vara Citroën smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
BobbanBMC
25 mars 2015 · 5 Inlägg

Mazda 3 MPS, Ford focus ST, ligger runt 75-95 beroende på säljare smile
Inhandlade en MPS precis för 85 och dom ligger på 260 häst, en ST som jag tidigare också hade ligger på 225 och priset ligger runt samma smile

Trevliga bilar båda två men framhjulsdrift..om man nu ser de som nått "negativt"

Mazda 3 MPS "Ruby Red" (2007)
Dr_struts
25 mars 2015 · 1 861 Inlägg

BobbanBMC skrev:
Mazda 3 MPS, Ford focus ST, ligger runt 75-95 beroende på säljare smile
Inhandlade en MPS precis för 85 och dom ligger på 260 häst, en ST som jag tidigare också hade ligger på 225 och priset ligger runt samma smile

Trevliga bilar båda två men framhjulsdrift..om man nu ser de som nått "negativt"

ST vill jag påstå är ett bra kort! Roliga som fan känns inte framhjulsdrivna i känslan tills du gasar... dom är liksom lite pigga och goa i rumpan med inte bara skottkärra som det brukar kännas tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang