Biltema sportratt

ewilized
25 mars 2015 · 15 Inlägg

Hejsan. Sitter och drömmer om att byta till mocka sportratt i min opel astra sport 2.0 -99
Just nu sitter det org med airbag.

Har aldrig bytt ratt tidigare, men har ju stora misstankar om att det inte "bara" är att köpa biltema ratten och byta. Någon som har erfarenhet om den passar direkt? Eller måste jag köpa nav eller nått för att få det till att passa? Står lite mått på vilka bultmönster den passar,  men hittar inte vad jag har för bultmönster i min bil. Hur tar jag reda på detta?

Något mer att tänka på?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Emil

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Du måste ha ett nav som passar din bil/rattstång samt rätt bultmönster till den ratt du vill montera. Du kommer få problem vid besiktning om du inte har airbag monterad. Så du vet om det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
ewilized
25 mars 2015 · 15 Inlägg

Tack.
Hur tar jag reda på vad för bultmönster navet har som redan sitter på bilen?

Problem vid besiktning?  Innebär det tvärt körförbud,  eller KAN det slinka igenom?

Mvh Emil

Nordic_Drivers
25 mars 2015 · 349 Inlägg

ewilized skrev:
Tack.
Hur tar jag reda på vad för bultmönster navet har som redan sitter på bilen?

Problem vid besiktning?  Innebär det tvärt körförbud,  eller KAN det slinka igenom?

Mvh Emil

De kommer se på en gång att det inte är en airbag så det kommer inte gå.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
granadadr
25 mars 2015 · 7 289 Inlägg

ewilized skrev:
Tack.
Hur tar jag reda på vad för bultmönster navet har som redan sitter på bilen?

Problem vid besiktning?  Innebär det tvärt körförbud,  eller KAN det slinka igenom?

Mvh Emil

du kommer att få en ombes, på att den saknar airbag,, då det KRÄVS att den har det smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
ewilized
25 mars 2015 · 15 Inlägg

Ok. Tack för svar.
Hur gör ni/dom med sportratt?  Byter varje gång det ska besiktigas?

Jonnee
25 mars 2015 · 34 Inlägg

ewilized skrev:
Ok. Tack för svar.
Hur gör ni/dom med sportratt?  Byter varje gång det ska besiktigas?

Går ju att tjuvkoppla srs-lampan, sen montera originalratten vid besiktningen.

Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
granadadr
25 mars 2015 · 7 289 Inlägg

Jonnee skrev:

ewilized skrev:
Ok. Tack för svar.
Hur gör ni/dom med sportratt?  Byter varje gång det ska besiktigas?

Går ju att tjuvkoppla srs-lampan, sen montera originalratten vid besiktningen.

varför tjyvkoppla om man endå måste byta tillbaka ratten?? snacka om onödigt jobb wink

_Thor_
25 mars 2015 · 512 Inlägg

ewilized skrev:
Hejsan. Sitter och drömmer om att byta till mocka sportratt i min opel astra sport 2.0 -99
Just nu sitter det org med airbag.

Har aldrig bytt ratt tidigare, men har ju stora misstankar om att det inte "bara" är att köpa biltema ratten och byta. Någon som har erfarenhet om den passar direkt? Eller måste jag köpa nav eller nått för att få det till att passa? Står lite mått på vilka bultmönster den passar,  men hittar inte vad jag har för bultmönster i min bil. Hur tar jag reda på detta?

Något mer att tänka på?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh Emil

Generellt sett byter man aldrig ratt på bilar som kommer med airbag original. Huvudsakligen för att det är livsfarligt och även för att besiktningen kommer inte släppa igenom det.

Säg att du skulle ha den på bana och satt i racestol, bälten och hanskrage så är processen så att du tar bort org. ratten, sätter på ett rattnav som passar din rattstång samt önskad ratt och sedan släcker man airbag-lampan genom att sätta en resistor i dess ställe så att elsystemet tror att den sitter kvar.

Demmpa
25 mars 2015 · 329 Inlägg

som sagt du behöver nav, och visst bilen är gjord med airbag, och ja vi alla vet redan om att det är livsfarligt,
har du tur kan dom släppa igenom dig utan airbag, har hänt men inte så ofta det händer,
bara köpa en billig obd2 läsare och ställa allt till rätta inför bes igen smile

Saab 9-5 2,0t Biopower "Rusty Cracker" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang