V70N -01 motorbyte pga ras - B5244S - B5244S2

Jeebz
6 januari 2015 · 540 Inlägg

Hej

Motorn har rasat på mina föräldrars V70N -01. Så jag ska byta motor och undrar om det måste vara en B5244S(167hk) eller kan jag hinka ner en B5244S2 också bara för att kunna utöka utbudet på begagnade motorer att leta efter?.

Mvh, Jens.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2015 · 13 729 Inlägg

så länge du håller dig till 20V motorn så är skillnaden mellan s och s2 just att ena är 140 andra 170 men inget annat ska skilja. 

borde dock inte vara svårt att hitta något dera.
finns MÄNGDER av dom nere på returbilen i Västerås. tar 2timmar högst att riva ur en motor där med lite vilja

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Christian S
6 januari 2015 · 4 816 Inlägg

Growe skrev:
så länge du håller dig till 20V motorn så är skillnaden mellan s och s2 just att ena är 140 andra 170 men inget annat ska skilja.

precis, det är exakt samma motor med olika programvaror.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Jeebz
15 januari 2015 · 540 Inlägg

Jag har nu rivit ur motorn och försöker jaga tag på en begagnad. Jag tittade ut en 04:ans B5244S som gått 18k för 3750:-. Men när vi ringer den skroten vill dom inte sälja den motorn till oss för att det artikelnumret stämmer inte överens med motorn som vi har, samma motorkod men olika artikelnummer. Så dom anser att den inte kommer passa då. Jag kontaktar Volvo och dom säger också att den inte kommer passa men kan inte svara på varför.

Enda jag kan tänka mig skiljer isf är väl om det är dubbel vvt på en 04:ans maskin. Det är enkel vvt på den jag plockade ur.

Ska jag ha en precis sån motor med samma artikelnummer som sitter i så måste jag åka bra mkt längre,betala mer samt att det är mer mil på motorn som jag köper.

Senast redigerat av 744tic (15 januari 2015)

Jeebz
1 februari 2015 · 540 Inlägg

Nu har jag hinkat i den nya motorn i bilen. Jag har lyckats få ihop lådan helt mot blocket. Men jag vill försäkra mig om att kopplingen funkar som den ska innan jag börjar skruva tillbaka allt annat. Hur kan jag testa detta på lättaste sett?. Så jag inte står där och har skruvat ihop allt och sen driver inte bilen framåt. Kopplingspedalen känns som den ska.

Danne_1977
23 mars 2015 · 3 292 Inlägg

Hur gick det med motorbytet, funkar bilen nu ?

Vilken motor satte du i en S eller S2 ?  satte du i en S2 kommer du väl endå bara få 140 hästar eftersom det är mjukvaran som verkar skilja bara, borde väl gå att lösa genom att få mjukvara till S2 så vips har du 170 kusar ?

B5244s sitter ju i Volvo 850 åxå, undra hur det är där om man sätter i S2, måste man byta databoxarna då för att få 170 kusar.. eller programmera om på nått sätt tro.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Christian S
24 mars 2015 · 4 816 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Vilken motor satte du i en S eller S2 ?  satte du i en S2 kommer du väl endå bara få 140 hästar eftersom det är mjukvaran som verkar skilja bara, borde väl gå att lösa genom att få mjukvara till S2 så vips har du 170 kusar ?

B5254S=170Hk B5254S2=140HK wink



Danne_1977 skrev:
B5244s sitter ju i Volvo 850 åxå, undra hur det är där om man sätter i S2, måste man byta databoxarna då för att få 170 kusar.. eller programmera om på nått sätt tro.. ?

det är inte samma som i 850, där har 140Hk B5252S medans 170Hk har B5254S alltså 140Hk har 10 ventiler medans 170Hk har 20 ventiler samt annat styrsystem.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Jeebz
24 mars 2015 · 540 Inlägg

Jag köpte en B5244S ifrån 2004, ingenting stämde. Så fick flytta det mesta från gamla motorn, men det gjorde inte så mycket.  Men bilen funkar igen och går som den ska sedan några veckor tillbaka.

T.ex. så är det mindre kontakt på vvt solenoiden på toppen, insugen är väldigt lika men skiljer ändå. Så jag tog bara block och topp ifrån en 04:a kan man säga resten flyttade jag över från gamla motorn. Även kamaxelgivare/kamaxelgivarhus fick jag flytta över.

Fick även lyfta ur motorn en gång till för jag kollade bara artikelnumret på tryckplattan som va lika på båda motorerna. Dock skiljde sig lamellerna. Större centrum på en 04:a så jag fick ingen drivning. Inte så konstigt. Så efter ha lyft ur motorn igen och flyttat över svänghjul,lamell och tryckplatta från gamla motorn också så blev allt bra.

Så nu har man inga problem att lyfta ur och i motorer ur en v70 iaf.

Senast redigerat av 744tic (24 mars 2015)

Danne_1977
24 mars 2015 · 3 292 Inlägg

Christian S skrev:

Danne_1977 skrev:
Vilken motor satte du i en S eller S2 ?  satte du i en S2 kommer du väl endå bara få 140 hästar eftersom det är mjukvaran som verkar skilja bara, borde väl gå att lösa genom att få mjukvara till S2 så vips har du 170 kusar ?

B5254S=170Hk B5254S2=140HK wink



Danne_1977 skrev:
B5244s sitter ju i Volvo 850 åxå, undra hur det är där om man sätter i S2, måste man byta databoxarna då för att få 170 kusar.. eller programmera om på nått sätt tro.. ?

det är inte samma som i 850, där har 140Hk B5252S medans 170Hk har B5254S alltså 140Hk har 10 ventiler medans 170Hk har 20 ventiler samt annat styrsystem.

Då är det B5252 som har två ventiler per cylinder och 144 hästar men 2.5 liters motor, då undrar jag, finns det två olika B5252, en som har 140 hästar (103kw) och en som har 144 hästar (106kw).. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
24 mars 2015 · 3 292 Inlägg

744tic skrev:
Jag köpte en B5244S ifrån 2004, ingenting stämde. Så fick flytta det mesta från gamla motorn, men det gjorde inte så mycket.  Men bilen funkar igen och går som den ska sedan några veckor tillbaka.

T.ex. så är det mindre kontakt på vvt solenoiden på toppen, insugen är väldigt lika men skiljer ändå. Så jag tog bara block och topp ifrån en 04:a kan man säga resten flyttade jag över från gamla motorn. Även kamaxelgivare/kamaxelgivarhus fick jag flytta över.

Fick även lyfta ur motorn en gång till för jag kollade bara artikelnumret på tryckplattan som va lika på båda motorerna. Dock skiljde sig lamellerna. Större centrum på en 04:a så jag fick ingen drivning. Inte så konstigt. Så efter ha lyft ur motorn igen och flyttat över svänghjul,lamell och tryckplatta från gamla motorn också så blev allt bra.

Så nu har man inga problem att lyfta ur och i motorer ur en v70 iaf.

Det skiljde så pass mellan 2001 och 2004 då alltså.. det var väl en B5244 som satt där innan åxå ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Jeebz
24 mars 2015 · 540 Inlägg

Danne_1977 skrev:

744tic skrev:
Jag köpte en B5244S ifrån 2004, ingenting stämde. Så fick flytta det mesta från gamla motorn, men det gjorde inte så mycket.  Men bilen funkar igen och går som den ska sedan några veckor tillbaka.

T.ex. så är det mindre kontakt på vvt solenoiden på toppen, insugen är väldigt lika men skiljer ändå. Så jag tog bara block och topp ifrån en 04:a kan man säga resten flyttade jag över från gamla motorn. Även kamaxelgivare/kamaxelgivarhus fick jag flytta över.

Fick även lyfta ur motorn en gång till för jag kollade bara artikelnumret på tryckplattan som va lika på båda motorerna. Dock skiljde sig lamellerna. Större centrum på en 04:a så jag fick ingen drivning. Inte så konstigt. Så efter ha lyft ur motorn igen och flyttat över svänghjul,lamell och tryckplatta från gamla motorn också så blev allt bra.

Så nu har man inga problem att lyfta ur och i motorer ur en v70 iaf.

Det skiljde så pass mellan 2001 och 2004 då alltså.. det var väl en B5244 som satt där innan åxå ?

Stämmer, det va en B5244S innan också fast 2001 då.

Danne_1977
24 mars 2015 · 3 292 Inlägg

Verkligen konstigt hur allt kan skilja sig så mycket fast det är samma kaross och samma motor vi snackar om här....

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2015 · 13 729 Inlägg

Årsmodellen som är problemet. Dom gjorde en hel del uppdateringar så antagligen derför

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang