Volvo 240 som inte den laddar som den ska

volvo240_77
24 mars 2015 · 373 Inlägg

tjena ahr en volvo 240 från 1988 som jag har bytt generator på och nytt genertorkol och bytt batteri på men den laddar fort farande inte som den ska stereon slocknar och startar om hela tiden också flimrar det i lamporna vad kan det bero på?

Senast redigerat av volvo240_77 (24 mars 2015)

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Flimmrar det kan det va så att en diod i generatorn brunnit. Har du en annan generator att byta till är det den billigaste lösningen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
volvo240_77
24 mars 2015 · 373 Inlägg

har provat bytta generator i går men ingen skillnad

Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Jordpunkter och plusanslutningar kontrollerade?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
volvo240_77
25 mars 2015 · 373 Inlägg

vars tänkte du har provat bytta generator igen men samma sak hände dära körde ca 2 mil sen började den igen vilken gjord tänkte du då

Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 mars 2015 · 3 730 Inlägg

volvo240_77 skrev:
vars tänkte du har provat bytta generator igen men samma sak hände dära körde ca 2 mil sen började den igen vilken gjord tänkte du då

Om felet kommer och går har du förmodligen glappkontakt någonstans. Kolla kontakten som sitter på torpedväggen vid insuget. Där går den röda kabeln från gen till laddlampan i mätarhuset. Glappar den så laddar det inte.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Meaganeowner
26 mars 2015 · 2 250 Inlägg

Byta bytte bytt.. (Vad gjorde ni på svenskalektionerna?) Bytta är f ö beteckningen på en hanklös spann!tongue

Kolla laddningslampan och instrumentpanelens ledningsbanor samt den smala kabeln som går från instrumentet hela vägen fram till generatorn.

Det kanske är någon som byttelerat laddningslampan till fel wattal.

Jag byttantade den jordledning som fanns mellan generator och generatorfäste som hade gått av på en 900. Om det sitter sådan ledning på din generator ved jag ej.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 mars 2015)

volvo240_77
26 mars 2015 · 373 Inlägg

okej ska kolla det för den visar att den inte laddar men då borde man inte ta sig ca 40 mil med ett halv dåligt batteri och en genarator som inte laddar för då jag kör med den så går varvräknaren ner i botten men då jag står på tomgång då går den upp igen och allt börjar lysa igen

Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
volvo240_77
26 mars 2015 · 373 Inlägg

eller kan det vara batteri som inte tar i mot strömmen

Volvo 240 "gammla Ctg" (1988)
Volvo 240 "volvo" (1977)
Volvo 740 "gammla tro känaren" (1988)
PaXton
30 juni 2015 · 6 Inlägg

En sommar gick det åt 4-5 generator på min 240. Tillslut hittade jag att den där kabeln som går till instrumentpanelen för laddningslampan hade gått av. Skarvade ihop den i desperation och trodde knappast det skulle göra nån skillnad men ack så fel jag hade. Allt har fungerat sen dess, fick det snabbt förklarat av någon volvobonde som sa att det sitter ett motstånd eller nåt någonstans på den kabeln som ska skydda dioderna eller något sånt.

Jag kan inte mycket om det elektriska men tycker inte det borde vara så lätt men praktiken motbevisade mina teorier i alla fall. Värt att kolla i alla fall. smile Kör du med insprut är det att rekommendera en något starkare generator än original 65amp, det räcker bara om allt sitter perfekt och inget extra är inkopplat.

Tillägg: Mina symtom var exakt som dina, varje generator tog mig mellan 20-40 mil innan de gav upp.

Update 2: Hittade detta angående en 740 men ja samma sak

yttrium skrev:
Man kan säga att laddningslampan behövs för att "få igång" generatorn.
Vid start behöver generatorn tillföras ett litet magnetfält för att kunna börja generera ström, och det fixar laddlampan genom att släppa igenom en svag ström genom rotorlindningen.
När generatorn sen väl är i full drift så fixar den sin egen ström till magnetiseringen via en annan krets.

Senast redigerat av PaXton (30 juni 2015)

Stortag
21 juli 2015 · 298 Inlägg

En kompis hade liknande problem på sin 740, där var det en motorjord som var kass.

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang