PaXton
30 juni 2015
· 6 Inlägg
En sommar gick det åt 4-5 generator på min 240. Tillslut hittade jag att den där kabeln som går till instrumentpanelen för laddningslampan hade gått av. Skarvade ihop den i desperation och trodde knappast det skulle göra nån skillnad men ack så fel jag hade. Allt har fungerat sen dess, fick det snabbt förklarat av någon volvobonde som sa att det sitter ett motstånd eller nåt någonstans på den kabeln som ska skydda dioderna eller något sånt.
Jag kan inte mycket om det elektriska men tycker inte det borde vara så lätt men praktiken motbevisade mina teorier i alla fall. Värt att kolla i alla fall. Kör du med insprut är det att rekommendera en något starkare generator än original 65amp, det räcker bara om allt sitter perfekt och inget extra är inkopplat.
Tillägg: Mina symtom var exakt som dina, varje generator tog mig mellan 20-40 mil innan de gav upp.
Update 2: Hittade detta angående en 740 men ja samma sak
yttrium skrev:
Man kan säga att laddningslampan behövs för att "få igång" generatorn.
Vid start behöver generatorn tillföras ett litet magnetfält för att kunna börja generera ström, och det fixar laddlampan genom att släppa igenom en svag ström genom rotorlindningen.
När generatorn sen väl är i full drift så fixar den sin egen ström till magnetiseringen via en annan krets.
Senast redigerat av PaXton (30 juni 2015)