M51d25 i Volvo 240 -75

volvodisel
26 mars 2015 · 2 Inlägg

Hej ! Håller på att ska stoppa i en m51d25 i en Volvo 242 från -75.
Mina funderingar är hur man kopplar in elen från BMW motorn in i volvon , till pump, avstängning, gaspedal och allt.

Tacksam för svar ! smile

motorraZ
26 mars 2015 · 578 Inlägg

Ett tips om du har facebook är gruppen vemeer club Sweden smile Mvh !

Dannne11
27 mars 2015 · 412 Inlägg

Simpelt som fan!
Har bytt från V8 till m51d25 i min bmw 530!
Gaspedalens el härva går lätt att separera från bilens. Snitta upp hela vägen så lirkar du ut dom kablarna som går.
På E34'an jag tog allt från så var det endast 3 kablar jag fick klippa för att få lös pedalens härva. 2st går till brytaren vid kopplingen och har samma färg så den klipper du bara av och byglar ihop alltså skiter i brytaren vid kopplingen. Den sista kabeln som sitter ihop är någon signal till bilen så den klipper du bara och tejpar så vips har du den elektroniska pedalen smile

Motorns el sitter endast ihop med en stor rund kontakt mot bilden och en eller 2 huvudmatningar (en till startmotorn och en till boxen i den svarta el-lådan) (kan finnas någon mer, kommer ej ihåg)
Det som finns i den runda kontakten som inte går till pedalen (den med mest stift) så är det startsignal till boxe, till startmotorn och glödrelät. De resterande är endast start symbol, glöd symbol, oljetryck, generator,vattentemp ja du fattar! Startsignalerna (box och startmotor)  är ju bara att mäta i kontakten när någon slår på tändningen!
Eller så letar du fram el-scheman! Själv fick jag hjälp av en BMW mek som skrev ner allting på en lista åt mig (som jag var dum nog att slänga....)
Men du behöver alltså inte flytta med något tändningslås eller liknande smile
Tänk även på att kontakterna skiljer på E39 och E34

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang