Skyline R33 GTS-T Rörramschassi - Uppdatering 2017-02-05 - Bromssystem, styrsystem

Nissan Skyline R33 GTS-T, rörramschassi 25.4B
  • 284 Följare
  • 738 641 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 september 2018
lill3bror
1 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Nomenia skrev:
du kan inte mena på fullaste allvar att du inte hinner mer?? wink
Nä då de blir sjukt bra.. det tar enormt med tid att bygga som man vill ha de när man är noggrann smile
Tummen upp

Den mesta av tiden så står man bara och glor på vad man gör och vad man ska göra smile + att leta efter verktyget man höll i för 2 min sen tongue

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nomenia ÖstersundsGatbilar
2 mars 2015 · 1 570 Inlägg

lill3bror skrev:

Nomenia skrev:
du kan inte mena på fullaste allvar att du inte hinner mer?? wink
Nä då de blir sjukt bra.. det tar enormt med tid att bygga som man vill ha de när man är noggrann smile
Tummen upp

Den mesta av tiden så står man bara och glor på vad man gör och vad man ska göra smile + att leta efter verktyget man höll i för 2 min sen tongue

hehe jo ja vet känslan tongue

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
lill3bror
6 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Mailade sbf idag för att se hur de gick med mina svetsprover. Fick som svar att dom just nu har fullt upp med taggningar av kåpor och kopplingar inför kommande säsong. Så jag kunde vänta mig svar till/efter nästa helg. Tråkigt men inte mycket jag kan göra åt de än att vänta smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nomenia ÖstersundsGatbilar
7 mars 2015 · 1 570 Inlägg

bra med svetsprover smile för båge osv då antar jag?

Kolla gärna in mitt nya projekt
Skyline R33 Zeemax Widebody "The Continue"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261823
Volvo V50 D2 "Familje Pråmen" (2011)
Nissan Skyline R33 "ZeeMax" (1995)
lill3bror
8 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Nomenia skrev:
bra med svetsprover smile för båge osv då antar jag?

Ja precis. Underlättar att man gjort de sen när chassiet ska besiktigas, då behöver dom itne titta så noga på varenda svets.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johansen
8 mars 2015 · 138 Inlägg

lill3bror skrev:

Nomenia skrev:
bra med svetsprover smile för båge osv då antar jag?

Ja precis. Underlättar att man gjort de sen när chassiet ska besiktigas, då behöver dom itne titta så noga på varenda svets.

Tänk på att det kanske finns besikningsgubbar som följer din trådbig_smile

lill3bror
8 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Johansen skrev:

lill3bror skrev:

Nomenia skrev:
bra med svetsprover smile för båge osv då antar jag?

Ja precis. Underlättar att man gjort de sen när chassiet ska besiktigas, då behöver dom itne titta så noga på varenda svets.

Tänk på att det kanske finns besikningsgubbar som följer din trådbig_smile

Allt är utfört med maximal precision wink

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
12 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Slutade lunch idag för att vara i garaget, passade även på att åka förbi vattenskärningen på Progatec i Norrköping för att göra en beställning på fästöronen till övre fästet för bakdämparna. Ska hämta dom på måndag om de hinner bli klart.

Sen blev de ut till garaget. Började med att fixa med V12 lite först. Sen blev de några timmar på min egna bil.

Man lägger ganska många timmar, men de syns knappt känner jag. La lite tid på att svetsa de mesta som jag kom åt.

Här kommer bilderna i vanlig ordning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-c667a5cd8588ff662c4aa990c8a4e1e0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-e67b6298e37f5e72b7a9579b058cc083.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-50a14975a9036561d3fad68dee9d1df0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-a3e5467257ae03edd4bc5c9551f138b2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-0e3fe699a8a92da86adee030b62fba2b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-6c3fd0ae03a0226a2f9eace0e90b88b2.jpg

Här får ni även en skymt av V12 som, om vädret fortsätter åt samma håll, kommer att lackas nästa vecka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-208832cd86365544a9b3c15b1e26d28e.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Xog
13 mars 2015 · 238 Inlägg

Fått ett OK från SBF att svetsa? big_smile

Mvh
Ola Ekegren
lill3bror
13 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Xog skrev:
Fått ett OK från SBF att svetsa? big_smile

Inte hört nått än sad hoppas kunna sätta igång ordentligt nästa helg.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
17 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Blev en kort-kväll idag. Fick lite "roliga" saker gjort. Var förbi vattenskärningen idag på eftermiddagen och hämtade upp mina fästöron för bakre dämparna. Blev klockrent! Hade även fått hem en avi om att mina 1/2 " UNF bult och mutter kommit, så åkte och hämtade ut dom. Även de var till dämparna. Köpte dom på Norrlands Custom, snabb och bra service! Så idag blev de bara att mäta in bakre dämparna och häfta upp de. Så nu hänger bakaxeln i luften för egen maskin (haft pallbockar innan).

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-bb15dd1f0378b2efb83e0a600ea73f5b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-c883b81fa48c0195a02971b73b224546.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-a0ce16bfb6c006c7eff571fba65bad72.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-dbf87c8b838422b90802db3d8c2a3b3f.jpg

Polaren har även börjat lacka V12an. Svårt att fånga färgen på bild. Men den är vääälldigt blå. Typ "Polestar-volvo"-blå. Idag lackades alla lösa delar och imorgon kommer själva bilen att lackas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-428902e91a4fe415cb3f3b50fc2ea923.jpg

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
17 mars 2015 · 115 Inlägg

Om du inte redan har koll på det så ska coil-over dämpare och fjäder vara anpassat så att du har 1/3 fjädringsväg kvar för kompression och 2/3 kvar i retur/utfjädring när bilen står i ride hight. detta kollas förstås med race färdig dragracing bil inkl. förare.

Ett litet tillägg...sedan måste man anpassa fjäderns hårdhet till vad bilen behöver för bästa grepp och prestanda.

Senast redigerat av Nova-Jorgen (18 mars 2015)

lill3bror
18 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Kul att du kommenterar. Ja detta är med i beräkningarna. Dock så vet jag ej än vilka fjädrar jag ska köra med. Dessa fjädrar ingick vid köp av dämpare. Får se sen när den kommer ner på egna hjul vilka fjädrar man ska köra med. För tillfället sitter de 150 fjädrar på just nu.

Alla synpunkter läggs på lager och används, så tack smile

Nova-Jorgen skrev:
Om du inte redan har koll på det så ska coil-over dämpare och fjäder vara anpassat så att du har 1/3 fjädringsväg kvar för kompression och 2/3 kvar i retur/utfjädring när bilen står i ride hight. detta kollas förstås med race färdig dragracing bil inkl. förare.

Ett litet tillägg...sedan måste man anpassa fjäderns hårdhet till vad bilen behöver för bästa grepp och prestanda.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
18 mars 2015 · 115 Inlägg

Förresten när du ändå bygger...du sätter väl dit en Anti Roll Bar (krängningshämmare eller ARB) i bak också?

lill3bror
18 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Förresten när du ändå bygger...du sätter väl dit en Anti Roll Bar (krängningshämmare eller ARB) i bak också?

Absolut. Har lagt de lite åt sidan för tillfället. Men det kommer de sitta. Och även en s.k. tracklokater/wishbone för att hålla bakaxeln på plats.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
lill3bror
26 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Var ute igår och bara städade, sånt behövs visst ibland. När jag gick omkring där så kom jag på att jag nog bara tagit massa närbilder. Så jag knäppte lite bilder (har även en ny mobil och det blev en skaplig skillnad på bilder också smile)

Är nog dags att göra ett ryck snart och sätta mera rör

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-6602c15df799770ebfbdab3fb4a2a52a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-489fea22a7632d91eaf9d7de13f7d9f4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-15192fe316b1aa8c74ed80d88148e4ef.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-9ea7c882335e16e6927afdbd06dbb858.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69024/69024-49a45397766ae76c8be613ec3e27ad08.jpg

Annars så måste jag erkänna en annan sak. I fredags tror jag de var så fick jag svar från SBF om mina svetsprover. 2 av 3 moment blev godkända, men ett utav dom misslyckades jag rätt hårt på. Vet inte vad jag tänkte när jag la den svetsen. Men nu är den omgjord och inlämnad igen i måndags. Så nu väntar jag igen på beslut.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
26 mars 2015 · 115 Inlägg

Kul med lite översiktsbilder det ser bra ut.

Du kanske redan har nämnt det, men jag orkar inte leta tongue Vad blir det för framvagn???

lill3bror
27 mars 2015 · 1 397 Inlägg

Nova-Jorgen skrev:
Kul med lite översiktsbilder det ser bra ut.

Du kanske redan har nämnt det, men jag orkar inte leta tongue Vad blir det för framvagn???

Vet inte om jag nämnt de. Men upprepning skadar nog aldrig! Att det blir Mcpherson fram är bestämt, men vilka fjäderben är jag fortfarande osäker på. Har nav och frambromsar till Golf 3 liggandes, men kommer bli bökigt med spacers för att ändra bultdelning osv. Har hört att många kör på Volvo 240 framvagnar. Helst av allt skulle man ju vilja ha Strange framvagn, men de ligger för mkt pengar i de.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Nova-Jorgen
27 mars 2015 · 115 Inlägg

Ja det är mycket pengar för ett par riktiga STRANGE fjäderben...
Men det är inte för mycket pengar. Investerar du i ett par sådana så får du mycket på köpet. Först av allt, du får ett par Dragracing anpassade stötdämpare, det är MYCKET viktigt. Du klarar dig förmodligen utmärkt med ett par enkeljusterbara. Det följer med bromsar anpassade för ändamålet. Du sparar en hel del vikt.

Det följer med instruktioner om hur det ska monteras så du får RÄTT framvagnsgeometri (jag vet inte riktigt vilken kunskapsnivå du är på, så ta inte illa upp om jag är övertydlig, jag skriver även för dom andra som läser) följer du instruktionerna och måtten noggrant och läser på lite i Dragracing chassi böckerna så blir det rätt.

I princip alla hempulade framvagnar jag sett så förekommer det bump steer, oftast farligt mycket, konstiga Camber och caster ändringar i fjädringsrörelsen, samt allt för stor spårvidds ändring. Tänk på att man vill ha en bil som faktiskt går RAKT fram.

Framvagnen är en lika viktig del i chassit som bakvagnen, allt i chassit behöver fungera bra och tillsammans för bästa resultat.

Det är förståndigare att bygga chassit rätt från början och istället kanske pruta bort lite trim i motorn eller dom där senaste skitdyra men fräna fälgarna och liknande grejor som är mycket lättare att skruva dit efteråt, än att behöva bygga om bilen igen för att det som man byggt inte räcker till.

Tänk på att bredden och placeringen av styrväxeln också är extremt viktig för att få framvagnsgeometrin rätt.

länk till bra läsning
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … KnjgWdf36g

Vi har precis återställt en något ombyggd och sedan frontskadad 25:1e bil (Jerry Haas chassi). Den är utrustad med Strange ultra struts.
Efter en massa noggrant mätande och provmonterande så har vi NOLL bump steer och mindre än 5mm spårviddsändring/sida mätt på hela fjädringsrörelsen. Med 3mm höjd ändring på styrväxeln så blev det 10mm toe rörelse/sida mätt på en 1meters linjal. Hade tyvärr inga bilder på detta. roll Det är lite hektiskt i verkstan så ibland glömmer jag/hinner jag inte att fota.

Okej...kvällens babbel över för den här gången hoppas att det var till någon nytta för nå'n tongue

Xog
27 mars 2015 · 238 Inlägg

Jäkligt kul att se lite helhet! det tar sig, Kämpa på smile

Mvh
Ola Ekegren
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang