945 automatlåda problem

Dale14
3 april 2010 · 8 Inlägg

Hej,
Har nyss köpt en 945-95 B230F med automatlåda. Tyvärr har bilen efter ca 20 körda mil drastiskt försämrats. Automatlådan som först växlade mjukt och fint, slirar nu ordentligt och hoppar mellan växlarna eller ligger på alldeles för höga varv. Backen fungerar ännu sämre. Antagligen har jag hittat anledningen till att bilen såldes... eller kan det räcka med att byta olja? Eller var det precis det de hade gjort för att få den och gå bra i några mil? Hur svårt är det att byta låda om det skulle behövas och hur vet jag vilken låda som passar till min, det verkar ju finnas några varianter.

Tacksam för svar // D.

wistfors Performance meck
3 april 2010 · 342 Inlägg

kollat så det är bra med olja i?
testa att byt olja spola gäna rent lite imellan bytet med
aw71 låda borde det nästa sitta på din bil.
specielt svårt att byta är det inte men inget skoj. (iaf inte utan lyft)

lycka till!

Mvh viktor

Dale14
3 april 2010 · 8 Inlägg

"Spola rent" hur gör man det? Inte läge för högtrycken misstänker jag... Och växellådsolja kostar ju en del, så helst vill man ju vara säker att man byter rätt grej.

thompen
3 april 2010 · 64 Inlägg

Vilken färg har oljan i lådan?

volvokrille12 Blyfot
3 april 2010 · 829 Inlägg

Har en 740 med automat låda som bete sig likadant. Då var de nästan slut på olja. Fyllde på och den har funkat sen dess. Ska du byta olja så plocka ner tråget på lådan och gör rent sumpen.

"bara en mor kan älska en sån son"
Dale14
3 april 2010 · 8 Inlägg

volvokrille12 skrev:
Har en 740 med automat låda som bete sig likadant. Då var de nästan slut på olja. Fyllde på och den har funkat sen dess. Ska du byta olja så plocka ner tråget på lådan och gör rent sumpen.

Det verkar ju lovande för min del då. Men vad har en trasig låda för symptom?

thompen
3 april 2010 · 64 Inlägg

Om du kollar färgen på oljan så ser du hur pass länge sen den är bytt på ett ungefär, hade en 740 med dålig olja i och så fort den blev varm oljan så började bilen driva skumt

Dale14
3 april 2010 · 8 Inlägg

okej... jag slog på motorn och drog upp stickan för att bedöma färgen, men det visade sig vara svårt eftersom det inte fanns någon olja på stickan. Del av problemet således löst. Frågan är nu, ska jag bara slå i lite olja (var köper man prisvärd olja?) och hur mycket kan det tänkas behövas i en dylik låda? Risken är ju förstås att det läckt ut någonstans och att bilen fungerar fint i några mil och sedan beter sig på samma sätt. Törs man öht köra med bilen om det saknas olja i växellådan?

wistfors Performance meck
5 april 2010 · 342 Inlägg

biltemas olja funkar perfekt
ja testa att fylla upp risken finns ju att lådan läcker någonstans och då måste det ju lagas för olja kan man inte fylla på hela tiden.

javist kan du köra när det är dåligt med olja men det är inte bra. sliter på lådan som gör att den måste bytas i förtid

för att skölja lådan tömm ur oljan som finns kvar
häll i ny kör lite( gasa även lite i neutral och back) tappa ur och fyll på igen.

Mvh viktor

Senast redigerat av wistfors (5 april 2010)

Dale14
6 april 2010 · 8 Inlägg

Är det inte märkligt att stickan är helt snustorr... borde det inte åtminstone vara lite oljigt på stickan?  Känner att tusenlapparna kommer börja flyga iväg nu. Satan. Hatar att bli lurad så här. Nu kommer jag lägga 500 spänn på olja som troligen bara kommer läcka ut under bilen, sedan om en vecka åker jag till en verkstad som upptäcker att lådan är trasig, deras diagnostik kostar säkert en tusenlapp, sedan hittar jag en beggad låda på skroten för 3000 spänn och försöker först byta den själv, men sedan när det kör ihop sig får jag ta den till en verkstad som sätter i den för 4000 och vips är man plötsligt uppe i 8000 spänn för att laga denna bil som knappt är värd mer, och vad är nästa grej... Har varken tid eller pengar för detta.

Panzar_Audi
6 april 2010 · 820 Inlägg

Dale14 skrev:
Är det inte märkligt att stickan är helt snustorr... borde det inte åtminstone vara lite oljigt på stickan?  Känner att tusenlapparna kommer börja flyga iväg nu. Satan. Hatar att bli lurad så här. Nu kommer jag lägga 500 spänn på olja som troligen bara kommer läcka ut under bilen, sedan om en vecka åker jag till en verkstad som upptäcker att lådan är trasig, deras diagnostik kostar säkert en tusenlapp, sedan hittar jag en beggad låda på skroten för 3000 spänn och försöker först byta den själv, men sedan när det kör ihop sig får jag ta den till en verkstad som sätter i den för 4000 och vips är man plötsligt uppe i 8000 spänn för att laga denna bil som knappt är värd mer, och vad är nästa grej... Har varken tid eller pengar för detta.

Det känner man igen hmm

Om man säger
Dale14
6 april 2010 · 8 Inlägg

Hur vet man vilken automatlåda man har förresten? Finns väl ett par varianter. Någon tidigare föreslog AW-71, men är det alltid det på 945 (1995)?

Dale14
7 april 2010 · 8 Inlägg

Sådär, nu har jag fyllt på ny olja. Efter tre liter så visade stickan mitt emellan min och max. Jag gick runt på växlarna och tittade överallt, men såg inget läckage. Körde bilen varm och tog en tur på stan, och lådan växlade mjukt och fint, nu gick den alltså bra igen. När jag parkerat tittade jag under bilen och då kom en droppe från tråget, undersidan var oljig och någon droppe till var på väg. Nu har jag lagt en tidning under bilen och är uppe på lunch.

Lådan verkar alltså fungera bra, men den tycks släppa ifrån sig olja. Finns det någon packning eller något annat som kan behöva bytas?

wistfors Performance meck
7 april 2010 · 342 Inlägg

Dale14 skrev:
Sådär, nu har jag fyllt på ny olja. Efter tre liter så visade stickan mitt emellan min och max. Jag gick runt på växlarna och tittade överallt, men såg inget läckage. Körde bilen varm och tog en tur på stan, och lådan växlade mjukt och fint, nu gick den alltså bra igen. När jag parkerat tittade jag under bilen och då kom en droppe från tråget, undersidan var oljig och någon droppe till var på väg. Nu har jag lagt en tidning under bilen och är uppe på lunch.

Lådan verkar alltså fungera bra, men den tycks släppa ifrån sig olja. Finns det någon packning eller något annat som kan behöva bytas?

jag är inte jätte inne på automat låderna men aw71 används på gl ltt se s tror dom sitter på glt med.
därimot på 940/945 turbo så sitter en annan låda men den passar om du får tag i en sådan.

det vanligaste felet jag hört om är någon packning mellan motor och låda.

finns andra på forumet som är betydligt bättre på dessa låder än jag.

lycka till med bilen.

Mvh viktor

Dale14
8 april 2010 · 8 Inlägg

Läckaget tycks vara packboxen mellan låda och kardan.

kokkelimokk
6 juli 2010 · 7 Inlägg

wistfors skrev:
för att skölja lådan tömm ur oljan som finns kvar
häll i ny kör lite( gasa även lite i neutral och back) tappa ur och fyll på igen.

Mvh viktor

Börjar bli dags för ett oljebyte i min växellåda, också en 940 med automat. Hur ska jag skölja ur lådan?
Hittade en guide för någon månad sen som visade rätt bra med bilder hur man kunde göra genom att ta bort nån slang från kylaren och sen låta motorn pumpa ur ett par liter, sen fyller man på igen och gör likadant tills oljan ser fräch ut. Finns det något annat sätt? Om inte är det någon som vet vilken guide jag menar för jag lyckas inte hitta den igen.

Vissa skriver att man ska göra rent nåt filter eller sump också, hur och vart gör man de?

AudiFors
26 mars 2015 · 906 Inlägg

Lånar tråden lite, min krånglar med, men nyfiken på vilken färg oljan ska ha egentligen?
Även "hört" att de finns något sorts kickdown relä som kan spöka, hur ser detta ut och var sitter det? smile
Tack på förhand smile

=)
Volvo_Mannen Volvoskadad
26 mars 2015 · 6 017 Inlägg

Oljan ska vara röd, men de flesta byter ju inte oljan så den brukar vara svart.
Det finns ett overdrive relä och en kickdown wire. Reläets placering hittar dui instruktionsboken.

Jonas
AudiFors
26 mars 2015 · 906 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Oljan ska vara röd, men de flesta byter ju inte oljan så den brukar vara svart.
Det finns ett overdrive relä och en kickdown wire. Reläets placering hittar dui instruktionsboken.

Tackar jag hjärtligt för det och ska gå över det imorgon smile
Har du i huvudet hur många liter ungefär de ska va i lådan? smile

=)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 mars 2015 · 6 017 Inlägg

Runt 4 liter har jag för mig. Men ska du byta lär du köpa minst det dubbla så du kan spola lådan

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang