Frågor: Kamremsbyte på Lupo 1,4 16V

Mr_Larsson
26 mars 2015 · 31 Inlägg

Tjenare!

Har nyligen införskaffat mig en Lupo 1,4 16V. Tänkte ta och göra en sak jag aldrig gjort förut; Byta kamrem. (varit bekväm med BMW kamkedja... ) roll

Kamremssats är köpt (dvs helt kit med nya spännare och ny vattenpump) men är lite osäker då jag vet att man ska ska "time'a" remmen.

Har köpt Haynes för Polo 1,4 som ska vara mer eller mindre likadant på, men tycker ändå det är lite oklart.

Kortfattat: Skruva loss och sätta dit dom nya delarna kan jag, men vad innebär "timing" av av kamremmen och hur gör jag det när jag byter alla spännrullar osv? Antar att det är ett relativt enkelt ingrepp på en Lupo om man gjort det tidigare, men här står jag utan någon som helst kunskap inom detta område.

Tacksam för alla tips och svar! smile

Dannne11
27 mars 2015 · 412 Inlägg

Det borde finnas markeringar på dreven och på kamremen smile
Bara vrida motorn till öd (borde stå i boken vart markeringarna sitter) och sen hänga av den gamla och hänga på den nya med rätt rotationsriktning och markeringen rätt?

Mr_Larsson
3 juni 2015 · 31 Inlägg

Hej igen.
Jag ska ju som sagt byta ut spännare och allt sånt där så jag antar att jag inte ser markering då. Det är därför jag inte riktigt förstår exakt hur jag ska göra.
Tittade även på den nya kamremmen och jag såg ingen direkt markering där heller.
Har en motorkunnig polare som ska komma och titta på det hela, så får vi se hur det går.

Janneutanb
3 juni 2015 · 7 271 Inlägg

MarkeringarNa sitter inte på spännarna utan oftast på dreven .
vissa har tom markeringar på remmen som matchar upp drevens och motorns markeringar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang