Respirator elle ej i skogen.

torsen
28 mars 2015 · 7 198 Inlägg

Kanske lite kryptisk rubrik.
Men vad jag undrar över är om det "lönar" sig att på t ex en MB 460 Diesel ha turbo jämfört med sugmotor?
Om man knallar man runt i skogen i farter där hastighetsmätaren ännu inte visar utslag, d v s ligger på runt 500 - 700 rpm, har motorn något större stöd av överladdningen då?
Är en sugdiesel att föredra då?
Vem av ovanstående motoralternativ har bäst segdragning = lågvarvsegenskaper?
Har själv endast ägt/kört MB GE = bensinare utan överladdning, men med elektronisk insprutning.
roll

torsen
28 mars 2015 · 7 198 Inlägg

Ingen som har synpunkter?roll

Mack Forum- och sitemoderator
28 mars 2015 · 26 113 Inlägg

Inga direkta synpunkter, men topicen gav mig ett gott skratt i alla fall, haha.

Till tråden så tror jag dock inte att man tjänar något nämnvärt på att ha turbo i skogen.
I min värld kan det efterliknas stadskörning, och där behöver man verkligen inte turbo.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Dr_struts
6 april 2015 · 1 861 Inlägg

torsen skrev:
Kanske lite kryptisk rubrik.
Men vad jag undrar över är om det "lönar" sig att på t ex en MB 460 Diesel ha turbo jämfört med sugmotor?
Om man knallar man runt i skogen i farter där hastighetsmätaren ännu inte visar utslag, d v s ligger på runt 500 - 700 rpm, har motorn något större stöd av överladdningen då?
Är en sugdiesel att föredra då?
Vem av ovanstående motoralternativ har bäst segdragning = lågvarvsegenskaper?
Har själv endast ägt/kört MB GE = bensinare utan överladdning, men med elektronisk insprutning.
roll

Beror på hur du ska göra i skogen, ibland behöver man ju lite power! Rätt avstämt turbo agg kan nog hjälpa en del!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
myran Foto/Bilnörd
6 april 2015 · 1 541 Inlägg

skogen som i riktig offroad körning?.. Utan turbo solklart.

När du kör i skogen och det går tungt och turbon kickar in så kommer det snabbt ökade vridet döda dina drivaxlar/knutar/växelåda.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
nameless
6 april 2015 · 181 Inlägg

inte för att jag har någon som hellst egen erfarenhet av kompressor, men känns som att det skulle vara "det du söker" isf, med tanke på dom låga varven och det lilla extra draget du söker.
Eftersom du med kompressor borde ha visst "grundladd" redan från tomgång
sen om övertryck verkligen behövs är inget jag kan svara på.

Volvo 945 "Busisen" (1998)
Dr_struts
6 april 2015 · 1 861 Inlägg

myran skrev:
skogen som i riktig offroad körning?.. Utan turbo solklart.

När du kör i skogen och det går tungt och turbon kickar in så kommer det snabbt ökade vridet döda dina drivaxlar/knutar/växelåda.

Mja jag vet inte om jag vill hålla med... En bra avstämd turbo finns ju där väldigt fort... Mtp att man inte ligger och fegkör på 1000rpm utan har lågserie och kryper fram på 2-3k så hade turbon vart med direkt om man har ett lagom stort agg ju?

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Mattias_Vejdeland
6 april 2015 · 329 Inlägg

inte för att jag har så mycket erfarenhet själv men ändå smile jag har många bekanta som åker i skog mm med turbodiesel och det funkar skitbra för dom (inga kasserade växellådor/drivknutar mm)  turbon börjar ju jobba när det börjar gå lite tungt så ser inga nackdelar utan bara fördelar big_smile

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang