Pluppande ljud från framvagn! Volvo C70 -00

volvodrajvor
28 mars 2015 · 313 Inlägg

Tycker inte det låter som klonk riktigt, mer som ett mildare pluppande.. Lite som när man åker skridskor på sjön och det konstiga ljudet uppstår vid tunn is..

Allting började efter att jag tagit av fjäderbenet och sedan satte tillbaka det igen, dvs den var helt tyst innan.

Vad f*n är det som låter? riktigt störigt slumpmässigt ljud.

Fjäderbenslagring tänkte jag först, men lagringen lär ju inte ha rasat bara för jag plockade av det och sen satte tillbaka det.

Plus att det inte låter alltid heller, mest när man kör iväg efter bilen stått stilla över natten och på ojämn väg. Den kan vara helt tyst över väggupp osv.

Spände jag någon bult för hårt till k-staget eller nåt?

Tack!

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
jok3 Lastbilsschaffis
28 mars 2015 · 886 Inlägg

Låter faktiskt som fjäderbenslagringen. Dem går sönder när dem själva känner för det smile Annars är det k-staget som börjat glappa i leden du släppte.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
Highway_Outlaw
28 mars 2015 · 198 Inlägg

Lossade du muttern till drivaxeln när du hade fjäderbenet av?

volvodrajvor
28 mars 2015 · 313 Inlägg

jok3 skrev:
Låter faktiskt som fjäderbenslagringen. Dem går sönder när dem själva känner för det smile Annars är det k-staget som börjat glappa i leden du släppte.

Highway_Outlaw skrev:
Lossade du muttern till drivaxeln när du hade fjäderbenet av?

Nepp.

Men gjorde en hjulinställning i torsdags och sedan dess har bilen stått parkerad och när jag körde idag var oljudet helt borta.. så problemet löst smile

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang