Byta bakdörr, Toyora Avensis (00:a), lätt?

Nomman
28 mars 2015 · 4 Inlägg

Jag har fått ärva en Toyota Avensis, 00:a, som bara gått 6000 mil. Riktigt trevlig liten sak alltså.

Enda kruxet är att en av dörrarna är duktigt buklad.

Så jag tänkte höra om någon vet hur lätt/svårt det är att byta ut dörren helt? Har sett att det finns dörrar av rätt färg och årsmodell att köpa för dryga tusenlappen.. så det känns ju som en bra affär.

Någon som vet? Något tips på vad man ska tänka på vid byte av dörr?

Skulle betrakta mig själv som händig. Men har inte jättestor erfarenhet av att pilla med bilar på "byta-dörr-sättet". smile

Eller finns det något annat sätt att få dörren att se fin ut igen?

(bild på dörr-rackaren..)
http://www.ladda-upp.se/tumnagel/tloqtyaihcztka/

Senast redigerat av Nomman (28 mars 2015)

Evildan
28 mars 2015 ·

Hej och välkommen hit.

Att rikta den dörren är betydligt mer tidskrävande och även kostsamt än att byta ut den.

Det är inte svårt alls att byta dörr på en Toylåda som Avensis.
Du behöver kanske lite hjälp med att hålla den på plats när du släpper sista skruvarna till gångjärnen, den väger ändock några kilon.

De dörrar du hittat är dom kompletta eller tomma skal?
Är det tomma skal behöver du även flytta över allt såsom fönsterhiss, lås, kablage, centrallåsmotor osv, inte helelr särskilt svårt men mer tidskrävande.

För att plocka bort dörren behövs inga speciella verktyg.

Enklaste borde vara att börja med att lossa kabelhärvan, du kan behöva lossa på dörrsidan för att komma åt kontaktstycket.
Sedan lossa dörrstoppet.
Till sist lossar du gångjärnen, börja med att släppa två skruvar för att sedan demontera hela dörren.
Sedan återmonterar du allt i bakvänd ordning.

Lite justering av dörrens läge kan krävas, stäng den inte med våld utan finjustera istället.

Lycka till // Evildan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang