Bilkamera för vindrutan (dash cam)

CarViking
10 mars 2015 · 2 Inlägg

pompe90 skrev:

CarViking skrev:
Tjena fölket! Har precis blivit medlem här för att starta en "fråge-tråd" angående bilkameran till min vw golf r men fann denna instället, så jag ställer min fråga här.. har ni några bra rekommendationer gällande bilkameror för min bil, samt hur enkelt är det att använda en sådan? Tack för all hjälp! smile

Vad har du för krav
Vad har du för budget

?big_smile

Kraven är väl att den ska spela in varje gång jag börjar åka någonstans :o asså jag är verkligen kass på sånt här hahah men.. helst 720p, 30fps och en ska sitta framme och en på baken av bilen smile Så enkelt som möjligt att använda och.. mellan 1500-3000kr nått sånt. Har googlat omkring lite och funnit denna godbiten: http://www.prylstaden.se/bil-bat-och-mc … backkamera men vettefan om det är nått, ser komplicerat ut. Kanske ni har några bättre förslag? <3 smile

LeonST Soppgubbe
10 mars 2015 · 900 Inlägg

CarViking skrev:

pompe90 skrev:

CarViking skrev:
Tjena fölket! Har precis blivit medlem här för att starta en "fråge-tråd" angående bilkameran till min vw golf r men fann denna instället, så jag ställer min fråga här.. har ni några bra rekommendationer gällande bilkameror för min bil, samt hur enkelt är det att använda en sådan? Tack för all hjälp! smile

Vad har du för krav
Vad har du för budget

?big_smile

Kraven är väl att den ska spela in varje gång jag börjar åka någonstans :o asså jag är verkligen kass på sånt här hahah men.. helst 720p, 30fps och en ska sitta framme och en på baken av bilen smile Så enkelt som möjligt att använda och.. mellan 1500-3000kr nått sånt. Har googlat omkring lite och funnit denna godbiten: http://www.prylstaden.se/bil-bat-och-mc … backkamera men vettefan om det är nått, ser komplicerat ut. Kanske ni har några bättre förslag? <3 smile

http://www.ctwtools.se/butik/bilkamera/ … 080p-16gb/
Där har du en jävligt bra kamera smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
pompe90
12 mars 2015 · 408 Inlägg

V70Drive skrev:

CarViking skrev:

pompe90 skrev:
Vad har du för krav
Vad har du för budget

?big_smile

Kraven är väl att den ska spela in varje gång jag börjar åka någonstans :o asså jag är verkligen kass på sånt här hahah men.. helst 720p, 30fps och en ska sitta framme och en på baken av bilen smile Så enkelt som möjligt att använda och.. mellan 1500-3000kr nått sånt. Har googlat omkring lite och funnit denna godbiten: http://www.prylstaden.se/bil-bat-och-mc … backkamera men vettefan om det är nått, ser komplicerat ut. Kanske ni har några bättre förslag? <3 smile

http://www.ctwtools.se/butik/bilkamera/ … 080p-16gb/
Där har du en jävligt bra kamera smile

Den såg ganska trevlig ut, men nackdelen är väl 24fps på frontkameran och 15fps på kameran i bak. 24fps räcker men 15fps känns "laggigt"

Då finns denna, lite dyrare men här har vi hög kvalite på videoklippen big_smile

http://www.ebay.com/itm/VicoVation-Vico … 43d841ab2a

Här är en ordentligt utförd recension på Vicovation Marcus 5.

http://www.techmoan.com/blog/2014/9/29/ … h-cam.html

Senast redigerat av pompe90 (12 mars 2015)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
sogat
15 mars 2015 · 153 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag fångade en lastbilschaufför som mer eller mindre trängde mig åt sidan på 2 plus 1 väg. Skoj att kasta bilen och släpet så långt jag bara kunde åt höger för att undvika att dras in i hans släp då hans fil övergick in i min.  Helt idiotisk omkörning!

https://www.youtube.com/watch?v=xGFs5MKZhYM

Ett riktigt jävla ljushuvud. Har också lyckats fånga ett och annat nötskal. https://www.youtube.com/watch?v=TwKH4yW4MMw

Schneeflocke skrev:

torsen skrev:
För ett år sedan blev jag i en cirkulationsplats påkörd av en bil som inte lämnade företräde.
Min bil blev påkörd i högersidan av "påkörarens" front.
Tillkallad polis tog upp anmälan.
Förundersökningsutredaren hos den lokala polisen kunde inte se att brott kunde styrkas.
Trots att färgavskrap m m på båda bilarna talade sitt tydliga språk.
Överklagade till högre instans = länspolisen.
Inte heller den utredaren kunde se att något brott hade begåtts.
Sökte prövningstillstånd högre upp i hierarkien men beviljades inte detta.

Köpte då en "MARQUANT ACTION CAM HD 720P" för 299:- hos JULA.
Har som de flesta andra 3 lägen:
* stillbild.
* senaste 5 minuterna rullande filminspelning med överlappning.
* vanlig filminspelning.
Med 32 GB-kort cirka 90 minuter oavbruten film.
"Sugkoppen" sitter på insidan av bilens vindruta.

Den lilla kameran har jag med på hundpromenaderna och filmar vovvens kompisar - efter tillåtelse av matte/husse.

Att jag bibringats uppfattningen att det är olagligt med kamera i vindruta struntar jag i.mad
Kameran kan vara bra som bildbevis då annan bilförare nekar till att ha gjort fel och orsakat olycka/skada.
Tänker använda bildbeviset som hot om någon vägrar skriva på blankettsettet och ta på sig skulden.

cool

Om det skulle visa sig bli olagligt med dashcam, hur hade du då tänkt att det skulle vara till fördel, då du vill bevisa för polisen, vem som var skuld till olyckan? Detta förutsätter nästan att de beslagtar kameran vid olyckstillfället.

Det är redan olagligt med dashcam men ingen verkar bry sig. Blivit stannad av Polisen flera gånger och när dom fått syn på kameran så har dom mest tyckt att det varit en rolig grej. Datainspektionen är dock tydlig med att säga att detta är olagligt, men eftersom lagen fortfarande är så pass grumlig så tror jag inte att detta har särskilt stor betydelse.

Extrazz En 5a är Livet.
15 mars 2015 · 2 005 Inlägg

Det var väl uppe i nyheterna häromdagen om detta och ja.. Någon som vet mer?

Dvs att lagen är luddig men att försäkringbolagen gillar det.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
powerforcer
21 mars 2015 · 2 Inlägg

Jag har själv kollat på dashcams men det är verkligen en djungel. Hittade en guide på norska, tydligen tillåtet i Norge med dashcams:
http://faale.name/bilkamera_dashcam/sli … a-dashcam/
Läs speciellt "Oppløsning og opptakskvalitet" om varför man hellre ska välja 2 megapixlar på sensorn än 5 megapixlar om man ska filma i 1080p.

En del använder actionkameror som dashcams: GoPro, Sony Actioncam osv. men vad jag vet så saknar dessa funktionen att de automatiskt startar inspelning då bilen startas. Tror inte man vill knäppa på kameran varje gång man startar bilen.
Webhallen verkar annars vara en av få seriösa svenska återförsäljare och BlackVue och Lucas några av de bästa märkena.

Schneeflocke
22 mars 2015 · 239 Inlägg

sogat skrev:

Extrazz skrev:
Jag fångade en lastbilschaufför som mer eller mindre trängde mig åt sidan på 2 plus 1 väg. Skoj att kasta bilen och släpet så långt jag bara kunde åt höger för att undvika att dras in i hans släp då hans fil övergick in i min.  Helt idiotisk omkörning!

https://www.youtube.com/watch?v=xGFs5MKZhYM

Ett riktigt jävla ljushuvud. Har också lyckats fånga ett och annat nötskal. https://www.youtube.com/watch?v=TwKH4yW4MMw

Schneeflocke skrev:

torsen skrev:
För ett år sedan blev jag i en cirkulationsplats påkörd av en bil som inte lämnade företräde.
Min bil blev påkörd i högersidan av "påkörarens" front.
Tillkallad polis tog upp anmälan.
Förundersökningsutredaren hos den lokala polisen kunde inte se att brott kunde styrkas.
Trots att färgavskrap m m på båda bilarna talade sitt tydliga språk.
Överklagade till högre instans = länspolisen.
Inte heller den utredaren kunde se att något brott hade begåtts.
Sökte prövningstillstånd högre upp i hierarkien men beviljades inte detta.

Köpte då en "MARQUANT ACTION CAM HD 720P" för 299:- hos JULA.
Har som de flesta andra 3 lägen:
* stillbild.
* senaste 5 minuterna rullande filminspelning med överlappning.
* vanlig filminspelning.
Med 32 GB-kort cirka 90 minuter oavbruten film.
"Sugkoppen" sitter på insidan av bilens vindruta.

Den lilla kameran har jag med på hundpromenaderna och filmar vovvens kompisar - efter tillåtelse av matte/husse.

Att jag bibringats uppfattningen att det är olagligt med kamera i vindruta struntar jag i.mad
Kameran kan vara bra som bildbevis då annan bilförare nekar till att ha gjort fel och orsakat olycka/skada.
Tänker använda bildbeviset som hot om någon vägrar skriva på blankettsettet och ta på sig skulden.

cool

Om det skulle visa sig bli olagligt med dashcam, hur hade du då tänkt att det skulle vara till fördel, då du vill bevisa för polisen, vem som var skuld till olyckan? Detta förutsätter nästan att de beslagtar kameran vid olyckstillfället.

Det är redan olagligt med dashcam men ingen verkar bry sig. Blivit stannad av Polisen flera gånger och när dom fått syn på kameran så har dom mest tyckt att det varit en rolig grej. Datainspektionen är dock tydlig med att säga att detta är olagligt, men eftersom lagen fortfarande är så pass grumlig så tror jag inte att detta har särskilt stor betydelse.

Nej, det är inte redan olagligt. Detta förutsätter nämligen prövning, som jag redan skrivit i tråden. Vad datainspektionen tycker är ointressant, innan detta prövats i svensk domstol. Kul att polisen inte verkar bry sig. wink

Senast redigerat av Schneeflocke (22 mars 2015)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
pompe90
23 mars 2015 · 408 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Nej, det är inte redan olagligt. Detta förutsätter nämligen prövning, som jag redan skrivit i tråden. Vad datainspektionen tycker är ointressant, innan detta prövats i svensk domstol. Kul att polisen inte verkar bry sig. wink

big_smile Men dom flesta Poliser är ju människor dom också. Tror majoriteten av dom tycker det är klockers med dashcam oavsett vad data-fjoll-inspektionen tycker... tongue

Bara köra vidare tills detta har prövats i domstol som du säger cool

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Extrazz En 5a är Livet.
23 mars 2015 · 2 005 Inlägg

Japp Bara att köra vidare somsagt.  Sen så även om det kommer en dom mot att det blir olagligt så är fortfarande själva materialet lagligt att använda som bevis. Så Ganska liten risk att man åker dit på något ändå.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
yhujo
23 mars 2015 · 1 Inlägg

Mailade faktiskt och frågade Datainspektionen om just Dashcam, så här kommer ett dagsfärskt svar:

Mitt mail:
"Hej, jag undrar vad som gäller för så kallade "dashcams" - Bilkamera som filmar från instrumentbrädan när man kör, och om tillstånd krävs, Hur går man tillväga för att få ett sådant?"

Svar:
"Hej,

Tillstånd för kameraövervakning, när sådant tillstånd krävs, ansöks om hos länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Malmö har avslagit en ansökan om sådan kamera. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten i Malmö som ansåg att kameraövervakningslagen inte var tillämplig på sådan kamera. Domen har inte vunnit laga kraft.

Vänliga hälsningar
Eva Maria Broberg
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"

Bara som en liten uppdatering

Senast redigerat av yhujo (23 mars 2015)

powerforcer
24 mars 2015 · 2 Inlägg

yhujo skrev:
Mailade faktiskt och frågade Datainspektionen om just Dashcam, så här kommer ett dagsfärskt svar:

Mitt mail:
"Hej, jag undrar vad som gäller för så kallade "dashcams" - Bilkamera som filmar från instrumentbrädan när man kör, och om tillstånd krävs, Hur går man tillväga för att få ett sådant?"

Svar:
"Hej,

Tillstånd för kameraövervakning, när sådant tillstånd krävs, ansöks om hos länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Malmö har avslagit en ansökan om sådan kamera. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten i Malmö som ansåg att kameraövervakningslagen inte var tillämplig på sådan kamera. Domen har inte vunnit laga kraft.

Vänliga hälsningar
Eva Maria Broberg
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"

Bara som en liten uppdatering

Tack för det! Då är saken klar och det är bara att köra.
Conrad har ett stort urval: Biltillbehör » Säkerhet - Trafiksäkerhet » Bilkamera

Blaupunkt säljer en bra billig kamera Blaupunkt DVR-BP 1.0 HD 120 ° som har fin kvalité på de youtubeklipp jag sett. Nån som har erfarenhet av denna?

Brådhis * Voff voff *
29 mars 2015 · 10 277 Inlägg

yhujo skrev:
Mailade faktiskt och frågade Datainspektionen om just Dashcam, så här kommer ett dagsfärskt svar:

Mitt mail:
"Hej, jag undrar vad som gäller för så kallade "dashcams" - Bilkamera som filmar från instrumentbrädan när man kör, och om tillstånd krävs, Hur går man tillväga för att få ett sådant?"

Svar:
"Hej,

Tillstånd för kameraövervakning, när sådant tillstånd krävs, ansöks om hos länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Malmö har avslagit en ansökan om sådan kamera. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten i Malmö som ansåg att kameraövervakningslagen inte var tillämplig på sådan kamera. Domen har inte vunnit laga kraft.

Vänliga hälsningar
Eva Maria Broberg
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"

Bara som en liten uppdatering

Mycket(!) intressant! Då är det som sagt bara att köra. Utmärkt!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Schneeflocke
20 april 2015 · 239 Inlägg

powerforcer skrev:

yhujo skrev:
Mailade faktiskt och frågade Datainspektionen om just Dashcam, så här kommer ett dagsfärskt svar:

Mitt mail:
"Hej, jag undrar vad som gäller för så kallade "dashcams" - Bilkamera som filmar från instrumentbrädan när man kör, och om tillstånd krävs, Hur går man tillväga för att få ett sådant?"

Svar:
"Hej,

Tillstånd för kameraövervakning, när sådant tillstånd krävs, ansöks om hos länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Malmö har avslagit en ansökan om sådan kamera. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten i Malmö som ansåg att kameraövervakningslagen inte var tillämplig på sådan kamera. Domen har inte vunnit laga kraft.

Vänliga hälsningar
Eva Maria Broberg
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"

Bara som en liten uppdatering

Tack för det! Då är saken klar och det är bara att köra.
Conrad har ett stort urval: Biltillbehör » Säkerhet - Trafiksäkerhet » Bilkamera

Blaupunkt säljer en bra billig kamera Blaupunkt DVR-BP 1.0 HD 120 ° som har fin kvalité på de youtubeklipp jag sett. Nån som har erfarenhet av denna?

Det är fortfarande inte Datainspektionen som avgör om det är lagligt eller inte. Den dagen det prövas i svensk domstol, i alla instanser; TR, HR och HD så blir det vägledande. Det enda Datainspektion kan säga, är att de ger eller inte ger tillstånd, men det som sagt ganska ointressant i sammanhanget. smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
pompe90
20 april 2015 · 408 Inlägg

Schneeflocke skrev:

powerforcer skrev:

yhujo skrev:
Mailade faktiskt och frågade Datainspektionen om just Dashcam, så här kommer ett dagsfärskt svar:

Mitt mail:
"Hej, jag undrar vad som gäller för så kallade "dashcams" - Bilkamera som filmar från instrumentbrädan när man kör, och om tillstånd krävs, Hur går man tillväga för att få ett sådant?"

Svar:
"Hej,

Tillstånd för kameraövervakning, när sådant tillstånd krävs, ansöks om hos länsstyrelsen.

Länsstyrelsen i Malmö har avslagit en ansökan om sådan kamera. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten i Malmö som ansåg att kameraövervakningslagen inte var tillämplig på sådan kamera. Domen har inte vunnit laga kraft.

Vänliga hälsningar
Eva Maria Broberg
Jurist, Datainspektionen
www.datainspektionen.se"

Bara som en liten uppdatering

Tack för det! Då är saken klar och det är bara att köra.
Conrad har ett stort urval: Biltillbehör » Säkerhet - Trafiksäkerhet » Bilkamera

Blaupunkt säljer en bra billig kamera Blaupunkt DVR-BP 1.0 HD 120 ° som har fin kvalité på de youtubeklipp jag sett. Nån som har erfarenhet av denna?

Det är fortfarande inte Datainspektionen som avgör om det är lagligt eller inte. Den dagen det prövas i svensk domstol, i alla instanser; TR, HR och HD så blir det vägledande. Det enda Datainspektion kan säga, är att de ger eller inte ger tillstånd, men det som sagt ganska ointressant i sammanhanget. smile

Det har du helt rätt i att datainspektionen inte avgör MEN här har det prövats i en svensk domstol, förvaltningsrätten. Du kanske missa detta?

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Maffia
21 april 2015 · 383 Inlägg

pompe90 skrev:

Schneeflocke skrev:

powerforcer skrev:

Tack för det! Då är saken klar och det är bara att köra.
Conrad har ett stort urval: Biltillbehör » Säkerhet - Trafiksäkerhet » Bilkamera

Blaupunkt säljer en bra billig kamera Blaupunkt DVR-BP 1.0 HD 120 ° som har fin kvalité på de youtubeklipp jag sett. Nån som har erfarenhet av denna?

Det är fortfarande inte Datainspektionen som avgör om det är lagligt eller inte. Den dagen det prövas i svensk domstol, i alla instanser; TR, HR och HD så blir det vägledande. Det enda Datainspektion kan säga, är att de ger eller inte ger tillstånd, men det som sagt ganska ointressant i sammanhanget. smile

Det har du helt rätt i att datainspektionen inte avgör MEN här har det prövats i en svensk domstol, förvaltningsrätten. Du kanske missa detta?

Om det nu har prövats var är då domen???

it_mutt Avstängd
21 april 2015 · 10 388 Inlägg

pompe90 skrev:

Schneeflocke skrev:

powerforcer skrev:
Tack för det! Då är saken klar och det är bara att köra.
Conrad har ett stort urval: Biltillbehör » Säkerhet - Trafiksäkerhet » Bilkamera

Blaupunkt säljer en bra billig kamera Blaupunkt DVR-BP 1.0 HD 120 ° som har fin kvalité på de youtubeklipp jag sett. Nån som har erfarenhet av denna?

Det är fortfarande inte Datainspektionen som avgör om det är lagligt eller inte. Den dagen det prövas i svensk domstol, i alla instanser; TR, HR och HD så blir det vägledande. Det enda Datainspektion kan säga, är att de ger eller inte ger tillstånd, men det som sagt ganska ointressant i sammanhanget. smile

Det har du helt rätt i att datainspektionen inte avgör MEN här har det prövats i en svensk domstol, förvaltningsrätten. Du kanske missa detta?

I ditt citat står klart och tydligt; "Domen har inte vunnit laga kraft.".

Det är alltså fullt öppet för överklagan, och ska absolut inte ses som "bestämt och färdigt" än.

- - Edit - -

Om den nu hunnit vinna laga kraft, låter jag iofs vara osagt.

Senast redigerat av it_mutt (21 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
pompe90
22 april 2015 · 408 Inlägg

it_mutt skrev:

pompe90 skrev:

Schneeflocke skrev:
Det är fortfarande inte Datainspektionen som avgör om det är lagligt eller inte. Den dagen det prövas i svensk domstol, i alla instanser; TR, HR och HD så blir det vägledande. Det enda Datainspektion kan säga, är att de ger eller inte ger tillstånd, men det som sagt ganska ointressant i sammanhanget. smile

Det har du helt rätt i att datainspektionen inte avgör MEN här har det prövats i en svensk domstol, förvaltningsrätten. Du kanske missa detta?

I ditt citat står klart och tydligt; "Domen har inte vunnit laga kraft.".

Det är alltså fullt öppet för överklagan, och ska absolut inte ses som "bestämt och färdigt" än.

- - Edit - -

Om den nu hunnit vinna laga kraft, låter jag iofs vara osagt.

Givitvis var det så, var lite snabb där lol Men sedan är det som du säger, frågan är om den har hunnit vinna laga kraft eller inte. roll Går ju att beställa handlingarna om den är avslutad/ fått en dom.

Senast redigerat av pompe90 (22 april 2015)

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
Masquerade Aldrig nöjd
2 maj 2015 · 804 Inlägg

Slog till på en G1WH för 400kr efter att ha läst genom tråden. Ingen aning om hur väl den kommer hålla i längden men jag lär ju hinna dokumentera en och annan idiot innan den brakar ihop.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Extrazz En 5a är Livet.
2 maj 2015 · 2 005 Inlägg

klart värt sitt pris tycker jag.  Skaffa ett bra minneskort och formatera det i kameran bara.

ibland kan det ligga kvar lite "spökfiler" när den raderar eller man raderar alla klipp etc. Ibland har man missat att spara vissa klipp men överlag är den superb i solljus och i stadstrafik i mörker så duger en helt klart.   Motorväg.. ok. Dock blir de ganska kladdigt så regnummet är omöjliga att utläsa.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
trafficbigbrother
10 maj 2015 · 3 Inlägg

Köpte en dashcam för några veckor sedan och har lagt upp mitt första klipp på Youtube. Prenumerera på min youtube-kanal för fler klipp i framtiden smile

https://www.youtube.com/watch?v=VpHIW4Yca2E

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang