Mitt slutsteg får ström från tändningen... Varför dra direkt från batteriet?

Alkalinee
30 mars 2015 · 138 Inlägg

Tja,

Kopplade in ett MDS GP2 slutsteg igår. Satt o klura ut hur jag skulle dra strömkablar från batteriet in till bilen, utan att komma på nått snyggt sätt, så jag tog ström från kablage bakom stereon istället.

Har funkat utmärkt nu hela dagen, drog även remote och jorden in på samma kontakt där bakom stereon. Är det dåligt på något sätt att göra såhär, eller varför envisas alla med att dra ström från batteriet istället från tändningen?

Mvh

Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2015 · 26 113 Inlägg

Eh..rätta mig om jag har fel nu, men du har väl dels;

a) remotekabeln som ger tillslagströmmen så steget vet när det ska starta och stängas av

samt;

b) huvudströmmen som kommer från batteriet.

Har du nu kopplat huvudströmmen..från stereon också..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Alkalinee
30 mars 2015 · 138 Inlägg

Mack skrev:
Eh..rätta mig om jag har fel nu, men du har väl dels;

a) remotekabeln som ger tillslagströmmen så steget vet när det ska starta och stängas av

samt;

b) huvudströmmen som kommer från batteriet.

Har du nu kopplat huvudströmmen..från stereon också..?

a) Remotekabeln är inkopplad så slutsteget sätts på när stereon sätts på.

b) Jag har tagit ström från samma kabel som stereon får sin ström på, och det funkar utmärkt...
Vill bara veta Varför man ska ta ström direkt från batteriet. Vad är nackdelarna med att ta ström från en kabel inne i bilen istället?

Mack Forum- och sitemoderator
30 mars 2015 · 26 113 Inlägg

Alkalinee skrev:

Mack skrev:
Eh..rätta mig om jag har fel nu, men du har väl dels;

a) remotekabeln som ger tillslagströmmen så steget vet när det ska starta och stängas av

samt;

b) huvudströmmen som kommer från batteriet.

Har du nu kopplat huvudströmmen..från stereon också..?

a) Remotekabeln är inkopplad så slutsteget sätts på när stereon sätts på.

b) Jag har tagit ström från samma kabel som stereon får sin ström på, och det funkar utmärkt...
Vill bara veta Varför man ska ta ström direkt från batteriet. Vad är nackdelarna med att ta ström från en kabel inne i bilen istället?

Då är jag med.
Anledningen till varför man drar en separat strömkabel är för att slutsteg tenderar till att vilja ha mycket kraft, och genom att då dra en separat kabel så kan man även få önskad grovlek på kabeln. Ju grövre/bättre, ju mindre risk har man för kraftförluster.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Putteliten
30 mars 2015 · 9 068 Inlägg

Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Senast redigerat av Putteliten (30 mars 2015)

hangman
30 mars 2015 · 2 174 Inlägg

är det något skämt du håller på med är du inte rolig. Det du gjort är som gjort för elbrand och du borde ge fan i och fiffla själv om du inte förstår hur man gör.

Alkalinee
30 mars 2015 · 138 Inlägg

Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Alright! Tack så mycket. Då blir det omdragning som gäller. Märkte att det blev lite varmt bakom stereon. Tack för svaret! smile

hangman skrev:
är det något skämt du håller på med är du inte rolig. Det du gjort är som gjort för elbrand och du borde ge fan i och fiffla själv om du inte förstår hur man gör.

Jag ödslar inte min tid på forum genom att låtsas & skämta... Ingen idé o vara otrevlig när du skriver heller, jag visste helt enkelt inte. Men nu vet jag det och nu ska jag ta ström direkt från batteriet!

MammDiin
30 mars 2015 · 2 016 Inlägg

Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Men så länge som kabeln till stereon är rätt avsäkrad och man använder minst lika grov kabel till slutsteget så ska det inte vara några problem med kabelbrand.
Men inte skulle jag rekommendera att någon kopplar så.

Alkalinee
30 mars 2015 · 138 Inlägg

MammDiin skrev:

Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Men så länge som kabeln till stereon är rätt avsäkrad och man använder minst lika grov kabel till slutsteget så ska det inte vara några problem med kabelbrand.
Men inte skulle jag rekommendera att någon kopplar så.

Nu är jag särskilt  erfaren med el/kabeldragningar etc, men min gissning är att risken för kabelbrand är relativt liten, för om det ska börja brinna så måste det komma upp i ganska höga temperaturer.
Men men, har varit ute drygt en timma nu o kollat lite, men jag hittar ingenstans där jag kan dra kablar från batteriet till in i bilen..

Läste lite ang slutsteg o dess inställningar, så nu låter det ganska bra i bilen! smile Drog ner X-Over 2varv från lägsta, bass boost 50% o LowPass-Filter o så drog jag om alla kablar. Nu sprakar det inte längre i högtalarna! smile

kaniffel
30 mars 2015 · 2 Inlägg

lyssna på tidigare svar de kan vara otrevliga men de din gissning är rätt dålig...

it_mutt Avstängd
30 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Alkalinee skrev:

MammDiin skrev:

Putteliten skrev:
Den kabeln som stereon får ström från är inte gjord för den höga strömmen ett slutsteg vill ha.
Vilket resulterar i varma kablar och i värsta fall kabelbrand. Skulle det bli kabelbrand på grund av det så får du heller inget på försäkringen...

Gör om gör rätt och dra en kabel med rätt area avsedd för den strömmen steget vill ha...

Men så länge som kabeln till stereon är rätt avsäkrad och man använder minst lika grov kabel till slutsteget så ska det inte vara några problem med kabelbrand.
Men inte skulle jag rekommendera att någon kopplar så.

Nu är jag särskilt  erfaren med el/kabeldragningar etc, men min gissning är att risken för kabelbrand är relativt liten, för om det ska börja brinna så måste det komma upp i ganska höga temperaturer.
Men men, har varit ute drygt en timma nu o kollat lite, men jag hittar ingenstans där jag kan dra kablar från batteriet till in i bilen..

Läste lite ang slutsteg o dess inställningar, så nu låter det ganska bra i bilen! smile Drog ner X-Over 2varv från lägsta, bass boost 50% o LowPass-Filter o så drog jag om alla kablar. Nu sprakar det inte längre i högtalarna! smile

Av ren nyfikenhet; vad är det för bil?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Alkalinee
30 mars 2015 · 138 Inlägg

^Volvo 850 GLT -92

marcus80 Sir
31 mars 2015 · 935 Inlägg

Jag har stor erfarenhet av kablarna kabel bränder. Jobbar som elektriker och även högspänning upp till 24000volt /1800 ampere. Det är inte alltid värme som orsakar kabelbränder, även minsta lilla glapp kan få det att brinna. Ju högre strömförbrukning i liten kabelarea desto större risk.

Men det är din bil så du gör som du vill men jag skulle råda dig att byta kablar till rätt.
På din volvo ska det sitta en genomförande ovanför pedalerna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Alkalinee
31 mars 2015 · 138 Inlägg

marcus80 skrev:
Jag har stor erfarenhet av kablarna kabel bränder. Jobbar som elektriker och även högspänning upp till 24000volt /1800 ampere. Det är inte alltid värme som orsakar kabelbränder, även minsta lilla glapp kan få det att brinna. Ju högre strömförbrukning i liten kabelarea desto större risk.

Men det är din bil så du gör som du vill men jag skulle råda dig att byta kablar till rätt.
På din volvo ska det sitta en genomförande ovanför pedalerna.

Yea, jag ska dra om strömmen korrekt under dagen smile Jag har sökt lite på nätet ang dra kabel från batteriet till insidan, och som du säger, så går det någon "robotslang" vid pedalerna. Men sen då? Alltså.. Hur gör jag?

marcus80 Sir
31 mars 2015 · 935 Inlägg

Hur du ska göra rent fysiskt vet jag inte. Men borde väl gå att släppa på alla instegslister och peta ner kabeln under mattan.

Nu kommer nästa fråga, vad har du för dimension på kabeln och vad ska steget ha för säkring?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Alkalinee
31 mars 2015 · 138 Inlägg

marcus80 skrev:
Hur du ska göra rent fysiskt vet jag inte. Men borde väl gå att släppa på alla instegslister och peta ner kabeln under mattan.

Nu kommer nästa fråga, vad har du för dimension på kabeln och vad ska steget ha för säkring?

Jag mena mer exakt hur drar jag kablage från batteriet till insidan. Ska köpa x längd kablage som är 9,5mm i diameter. Ang säkringen så kanske 20A blir bra?

Andyah
31 mars 2015 · 242 Inlägg

hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
31 mars 2015 · 211 Inlägg

Räkna på vilken area du ska ha samt dimension på säkring. Längre avstånd till förbrukare kräver lite grövre dimension annars kan det bli spänningsfall och strömförlust vilket gör att steget inte ger vad det ska. Jordningen skall vara så  nära steget som möjligt. Lycka till med ljudet.

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Alkalinee
31 mars 2015 · 138 Inlägg

Andyah skrev:
hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Jag skrev ju det i inlägget ovanför ditt.. 9,5mm i diameter, dvs 70mm2. Jag skrev även i mitt första inlägg ang vad för slutsteg jag har (MDS GP2). Säkringen i steget ligger på 20A, så jag tänkte att jag skulle säkra samma på strömmen.. Jag vet att jorden ska vara lika stor som 12v

Jonas_Mellberg Dr. Mörker
31 mars 2015 · 211 Inlägg

Alkalinee skrev:

Andyah skrev:
hur grov kabel har du till steget? låter som du kör med skosnören.,, 20A räcker inte nånstans..nu vet jag inte vad du har för slutsteg o vad för grejjer kopplade till slutsteget..men skaffa dig en 35mm2 kabel o koppla från batteriet till slutsteget, destutom ska din jord vara lika grov...

Jag skrev ju det i inlägget ovanför ditt.. 9,5mm i diameter, dvs 70mm2. Jag skrev även i mitt första inlägg ang vad för slutsteg jag har (MDS GP2). Säkringen i steget ligger på 20A, så jag tänkte att jag skulle säkra samma på strömmen.. Jag vet att jorden ska vara lika stor som 12v

Tror nog 70mm2 räcker och blir över smile

Saab 9-5 2,3t "Biltrim performance by JMTM" (2000)
Saab 9000i 2,3 16 "Biltrim Performance II" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang