Fråga ang. oljebyte på vinterbil

Clear
31 mars 2015 · 18 Inlägg

Hejsan.
Tidigare när jag körde med min bil, en 740, året runt så bytte jag både olja och filter en gång per år. Nu när jag bara kör 6 månader med den, skulle ni säga att man borde byta varje år ändå? Eller kan jag ta vartannat?
När det väl görs, borde det göras innan eller efter jag ställer in den i garaget över sommaren?

Tack på förhand.

Evildan
31 mars 2015 ·

Minst en gång per år, byt på hösten då den oljan du häller i åldras direkt när den hamnar i motorn även om bilen inte körs.

Clear
31 mars 2015 · 18 Inlägg

Evildan skrev:
Minst en gång per år, byt på hösten då den oljan du häller i åldras direkt när den hamnar i motorn även om bilen inte körs.

Tack för snabbt svar! Låter bra, då kör jag på det.

baltis
31 mars 2015 · 1 948 Inlägg

Äsch då, bra olja håller 2 år, speciellt i en gammal b230... kräver egentliegn inga oljebyten... fyll på bara istället big_smile
Angående byte höst eller vår så är det vilket som, båda har för och nackdelar... men som sagt en b230 behöver du inte byta olja i ändå big_smile

(och nej jag försöker inte göra mig ironisk och rolig över gamla volvos)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 mars 2015 · 3 730 Inlägg

baltis skrev:
Äsch då, bra olja håller 2 år, speciellt i en gammal b230... kräver egentliegn inga oljebyten... fyll på bara istället big_smile
Angående byte höst eller vår så är det vilket som, båda har för och nackdelar... men som sagt en b230 behöver du inte byta olja i ändå big_smile

(och nej jag försöker inte göra mig ironisk och rolig över gamla volvos)

Man får nog inte kalla andra användare för idiot, så jag låter bli det. Men jag måste ändå med eftertryck säga att du ska va tyst i denna fråga.

B230 är en väldigt driftsäker maskin och skulle säkert gå med smörjfett och en näve grus i tråget. Men vill man ha en väl fungerande motor som startar lätt i alla väder och inte konsumerar mer bensin än nödvändigt så sköter man vanlig basservice. Allt annat är idioti och dumma påhitt av dumsnåla fattiglappar som intr ska ha bil. Speciellt inte en vagn begåvad med en B230

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
baltis
31 mars 2015 · 1 948 Inlägg

DiwraZ skrev:

baltis skrev:
Äsch då, bra olja håller 2 år, speciellt i en gammal b230... kräver egentliegn inga oljebyten... fyll på bara istället big_smile
Angående byte höst eller vår så är det vilket som, båda har för och nackdelar... men som sagt en b230 behöver du inte byta olja i ändå big_smile

(och nej jag försöker inte göra mig ironisk och rolig över gamla volvos)

Man får nog inte kalla andra användare för idiot, så jag låter bli det. Men jag måste ändå med eftertryck säga att du ska va tyst i denna fråga.

B230 är en väldigt driftsäker maskin och skulle säkert gå med smörjfett och en näve grus i tråget. Men vill man ha en väl fungerande motor som startar lätt i alla väder och inte konsumerar mer bensin än nödvändigt så sköter man vanlig basservice. Allt annat är idioti och dumma påhitt av dumsnåla fattiglappar som intr ska ha bil. Speciellt inte en vagn begåvad med en B230

Ok, får väl hålla med om att en oljeservice inte skadar dock är det på tok för överdrivet att göra det varje år om man bara kör 600 mil/året.

Hur ofta anser du att den ska servas?
Har det någon betydelse om motorn startar efter 1 eller 3 sekunder på starten?
Hur lång tid extra tar det för motorn att starta för varje 100 mil man väntar ut servicen?
Hur mycket mer bensin förbrukar motorn om man väljer att "vänta ut servicen"?
En bra olja kostar ju trots allt 100kr/litern för något annat kan du väl inte rekommendera - så eftersom du pratar ökad bränsleförbrukning måste man ju ställa detta i relation också.

Hoppas du tar dig tid att svara, samtalat med en del riktiga oljeexperter (dvs. inga forumriddare utan riktigt yrkesfolk) och tycker det är ett riktigt facinerande ämne.

Edit: Kom på en till fråga, en motor med "gammal" olja... varför är den mer svårstartad?

Senast redigerat av baltis (31 mars 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
31 mars 2015 · 3 730 Inlägg

baltis skrev:

DiwraZ skrev:

baltis skrev:
Äsch då, bra olja håller 2 år, speciellt i en gammal b230... kräver egentliegn inga oljebyten... fyll på bara istället big_smile
Angående byte höst eller vår så är det vilket som, båda har för och nackdelar... men som sagt en b230 behöver du inte byta olja i ändå big_smile

(och nej jag försöker inte göra mig ironisk och rolig över gamla volvos)

Man får nog inte kalla andra användare för idiot, så jag låter bli det. Men jag måste ändå med eftertryck säga att du ska va tyst i denna fråga.

B230 är en väldigt driftsäker maskin och skulle säkert gå med smörjfett och en näve grus i tråget. Men vill man ha en väl fungerande motor som startar lätt i alla väder och inte konsumerar mer bensin än nödvändigt så sköter man vanlig basservice. Allt annat är idioti och dumma påhitt av dumsnåla fattiglappar som intr ska ha bil. Speciellt inte en vagn begåvad med en B230

Ok, får väl hålla med om att en oljeservice inte skadar dock är det på tok för överdrivet att göra det varje år om man bara kör 600 mil/året.

Hur ofta anser du att den ska servas?
Har det någon betydelse om motorn startar efter 1 eller 3 sekunder på starten?
Hur lång tid extra tar det för motorn att starta för varje 100 mil man väntar ut servicen?
Hur mycket mer bensin förbrukar motorn om man väljer att "vänta ut servicen"?
En bra olja kostar ju trots allt 100kr/litern för något annat kan du väl inte rekommendera - så eftersom du pratar ökad bränsleförbrukning måste man ju ställa detta i relation också.

Hoppas du tar dig tid att svara, samtalat med en del riktiga oljeexperter (dvs. inga forumriddare utan riktigt yrkesfolk) och tycker det är ett riktigt facinerande ämne.

TS bil och andra liknande går utmärkt på olja som kostar 37.25kr/liter eller motsvarande. Jag anser att en olja inte kan bytas för ofta.

Dina frågor du ställer upp har jag inget rakt svar på. Men en stackars motor som efter 5-10 ägare som bara fyllt på olja vid behov blir snart föremål för diskussion här i forumet varför den är svårstartad/går dåligt/har höga avgasvärden. Efter några års slarv med oljan är det tjära i tråget och hade det varit meningen hade biltillverkaren rekomenderat det. Jag är ingen förespråkare av dyra märkesoljor utan åker gärna med budget dito. Min XC70 är jag lite petnoga med men övriga vagnparken får billig olja ofta. ÖoB sålde tidigare "Super motorolja" som jag använt i många år och bara haft goda erfarenheter. De säljer nu Micro olja och den verkar funka oxå. Men visst går det att byta vart annat eller tredje år. Motorn kommer inte att packa ihop för det. Dock är det urbota löjligt att inte byta minst en gång per år. Den gamla regeln om 1000 mil håller jag inte med om men minst årligen ser jag som en självklarhet. Särskilt om man åker mycket korta sträckor.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
baltis
1 april 2015 · 1 948 Inlägg

DiwraZ skrev:

baltis skrev:

DiwraZ skrev:
Man får nog inte kalla andra användare för idiot, så jag låter bli det. Men jag måste ändå med eftertryck säga att du ska va tyst i denna fråga.

B230 är en väldigt driftsäker maskin och skulle säkert gå med smörjfett och en näve grus i tråget. Men vill man ha en väl fungerande motor som startar lätt i alla väder och inte konsumerar mer bensin än nödvändigt så sköter man vanlig basservice. Allt annat är idioti och dumma påhitt av dumsnåla fattiglappar som intr ska ha bil. Speciellt inte en vagn begåvad med en B230

Ok, får väl hålla med om att en oljeservice inte skadar dock är det på tok för överdrivet att göra det varje år om man bara kör 600 mil/året.

Hur ofta anser du att den ska servas?
Har det någon betydelse om motorn startar efter 1 eller 3 sekunder på starten?
Hur lång tid extra tar det för motorn att starta för varje 100 mil man väntar ut servicen?
Hur mycket mer bensin förbrukar motorn om man väljer att "vänta ut servicen"?
En bra olja kostar ju trots allt 100kr/litern för något annat kan du väl inte rekommendera - så eftersom du pratar ökad bränsleförbrukning måste man ju ställa detta i relation också.

Hoppas du tar dig tid att svara, samtalat med en del riktiga oljeexperter (dvs. inga forumriddare utan riktigt yrkesfolk) och tycker det är ett riktigt facinerande ämne.

TS bil och andra liknande går utmärkt på olja som kostar 37.25kr/liter eller motsvarande. Jag anser att en olja inte kan bytas för ofta.

Dina frågor du ställer upp har jag inget rakt svar på. Men en stackars motor som efter 5-10 ägare som bara fyllt på olja vid behov blir snart föremål för diskussion här i forumet varför den är svårstartad/går dåligt/har höga avgasvärden. Efter några års slarv med oljan är det tjära i tråget och hade det varit meningen hade biltillverkaren rekomenderat det. Jag är ingen förespråkare av dyra märkesoljor utan åker gärna med budget dito. Min XC70 är jag lite petnoga med men övriga vagnparken får billig olja ofta. ÖoB sålde tidigare "Super motorolja" som jag använt i många år och bara haft goda erfarenheter. De säljer nu Micro olja och den verkar funka oxå. Men visst går det att byta vart annat eller tredje år. Motorn kommer inte att packa ihop för det. Dock är det urbota löjligt att inte byta minst en gång per år. Den gamla regeln om 1000 mil håller jag inte med om men minst årligen ser jag som en självklarhet. Särskilt om man åker mycket korta sträckor.

Först kommer du med påståenden och när jag ber dig att backa  upp dom så backar du ur, men sen kommer du med samma/liknande påståenden igen...

Det som jag dessutom tycker är riktigt lustigt är att du som självutnämnd expert påstår att en olja för 37.25 (antar mineralolja) är lika  bra som en fin olja (minst 100kr/l).
Att du sen även säger att en olja inte kan bytas för ofta är också lustigt... varför inte ta en olja som behåller sina egenskaper längre från början (så behöver man inte byta lika ofta...).
Ska man snåla med oljekvaliten (som du förespråkar) varför ska man då vara frikostig med oljebytena?
Har inte miltalen och åren större relation till servicen än antalet ägare?
Varför ska man byta olja VARJE år? Varken motortillverkare eller oljetillverkare sätter detta som absolut krav, vad vet du som inte dom vet?

Måste säga att jag tycker du fallerar totalt i dina tama försök att backa upp dina resonemang, istället drar du upp "tjära i tråget".
Jag kan allafall erkänna att jag överdrev med att man aldrig behöver göra oljebyten i en b230, men att byta olja minst årligen om man dessutom inte ens kört 1000 mil ser jag som ren idioti och speciellt om man dessutom använder sig utav en skräpolja.

Edit: En liten edit igen, hoppas du tar dig tid att svara och då försöker använda dig bättre utav styckesindelning, blir lätt jobbigt att läsa text som är i en enda stor "klump".

Senast redigerat av baltis (1 april 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 april 2015 · 3 730 Inlägg

baltis skrev:

DiwraZ skrev:

baltis skrev:
Ok, får väl hålla med om att en oljeservice inte skadar dock är det på tok för överdrivet att göra det varje år om man bara kör 600 mil/året.

Hur ofta anser du att den ska servas?
Har det någon betydelse om motorn startar efter 1 eller 3 sekunder på starten?
Hur lång tid extra tar det för motorn att starta för varje 100 mil man väntar ut servicen?
Hur mycket mer bensin förbrukar motorn om man väljer att "vänta ut servicen"?
En bra olja kostar ju trots allt 100kr/litern för något annat kan du väl inte rekommendera - så eftersom du pratar ökad bränsleförbrukning måste man ju ställa detta i relation också.

Hoppas du tar dig tid att svara, samtalat med en del riktiga oljeexperter (dvs. inga forumriddare utan riktigt yrkesfolk) och tycker det är ett riktigt facinerande ämne.

TS bil och andra liknande går utmärkt på olja som kostar 37.25kr/liter eller motsvarande. Jag anser att en olja inte kan bytas för ofta.

Dina frågor du ställer upp har jag inget rakt svar på. Men en stackars motor som efter 5-10 ägare som bara fyllt på olja vid behov blir snart föremål för diskussion här i forumet varför den är svårstartad/går dåligt/har höga avgasvärden. Efter några års slarv med oljan är det tjära i tråget och hade det varit meningen hade biltillverkaren rekomenderat det. Jag är ingen förespråkare av dyra märkesoljor utan åker gärna med budget dito. Min XC70 är jag lite petnoga med men övriga vagnparken får billig olja ofta. ÖoB sålde tidigare "Super motorolja" som jag använt i många år och bara haft goda erfarenheter. De säljer nu Micro olja och den verkar funka oxå. Men visst går det att byta vart annat eller tredje år. Motorn kommer inte att packa ihop för det. Dock är det urbota löjligt att inte byta minst en gång per år. Den gamla regeln om 1000 mil håller jag inte med om men minst årligen ser jag som en självklarhet. Särskilt om man åker mycket korta sträckor.

Först kommer du med påståenden och när jag ber dig att backa  upp dom så backar du ur, men sen kommer du med samma/liknande påståenden igen...

Det som jag dessutom tycker är riktigt lustigt är att du som självutnämnd expert påstår att en olja för 37.25 (antar mineralolja) är lika  bra som en fin olja (minst 100kr/l).
Att du sen även säger att en olja inte kan bytas för ofta är också lustigt... varför inte ta en olja som behåller sina egenskaper längre från början (så behöver man inte byta lika ofta...).
Ska man snåla med oljekvaliten (som du förespråkar) varför ska man då vara frikostig med oljebytena?
Har inte miltalen och åren större relation till servicen än antalet ägare?
Varför ska man byta olja VARJE år? Varken motortillverkare eller oljetillverkare sätter detta som absolut krav, vad vet du som inte dom vet?

Måste säga att jag tycker du fallerar totalt i dina tama försök att backa upp dina resonemang, istället drar du upp "tjära i tråget".
Jag kan allafall erkänna att jag överdrev med att man aldrig behöver göra oljebyten i en b230, men att byta olja minst årligen om man dessutom inte ens kört 1000 mil ser jag som ren idioti och speciellt om man dessutom använder sig utav en skräpolja.

Edit: En liten edit igen, hoppas du tar dig tid att svara och då försöker använda dig bättre utav styckesindelning, blir lätt jobbigt att läsa text som är i en enda stor "klump".

Jag vet inte varifrån du fått att jag skulle vara expert i ämnet (självutnämnd eller ej). Du däremot tycks ju veta att en billig olja är samma sak som dålig olja.

Du kommer med irrelevanta frågor som inte har något svar. De kan jag ej heller svara på.

Nu ska jag försöka förtydliga mig ang varför oljan ska bytas så ofta som möjligt, speciellt på en motor som används säsongsvis;

Oavsett pris, märke, kvalitet eller typ så finns det ingen olja som behåller sina egenskaper vid upprepade kallstarter vintertid. Dessa kallstarter följs inte sällan av hård köring, såsom sladdande med höga varvtal med hög driftstemp som följd.

Summa sumarum blir det som återfinns i tråget en blandning av motorolja, kondensvatten, bensin samt kokspartiklar. Denna cocktail skall bytas ut så ofta som möjligt mot valfri lämplig lubrikant.

Var detta begripligt?

Senast redigerat av DiwraZ (1 april 2015)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Slash Saabifierad
1 april 2015 · 2 026 Inlägg

Jag skulle snarare gå efter miltalen du kör och inte ålder på oljan. Kör du över 1000 mil varje halvår = byt! Kör du mindre än så, låt oss säga 500 mil eller kanske 200 mil, skippa bytet och ta det nästa gång du kör.
Olja är ingen naturlig produkt, därför åldras den inte, däremot "slits" den ut allt eftersom motorn är igång och används.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
it_mutt Avstängd
1 april 2015 · 10 388 Inlägg

Slash skrev:
Jag skulle snarare gå efter miltalen du kör och inte ålder på oljan. Kör du över 1000 mil varje halvår = byt! Kör du mindre än så, låt oss säga 500 mil eller kanske 200 mil, skippa bytet och ta det nästa gång du kör.
Olja är ingen naturlig produkt, därför åldras den inte, däremot "slits" den ut allt eftersom motorn är igång och används.

Håller inte jag personligen med om så länge den har "påbörjats" (dvs blivit använd alls).

- - Edit - -


Och inte bara jag tydligen;

Exvis; http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf … kors-29564

Senast redigerat av it_mutt (1 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
1 april 2015 ·

Just detta om oljans åldring har jag skrivit om ett antal gånger i trådar på detta forum och i princip alltid blivit emottagen som en komplett idiot då "förståsigpåare" enbart hänvisar till hur långt bilen körs.
En enkel motfråga borde då vara, varför skriver exempelvis Volvo i sin instruktionsbok till 700/900 att oljan skall bytas årligen eller vid ett visst miltal beroende på vad som först inträffar?

Så fort motoroljan blandas med den gamla oljan som det alltid finns kvar av i oljesystemet så börjar den åldras.
En olja som åldrats tätar inte lika bra eller för inte bort smuts lika bra, då har vi hittat en orsak till varför en bilmotor kan starta snabbare på färre varv om oljeservice är ordentligt utförd.

Att biltillverkare i dagsläget har längre serviceintervaller beror på fler aspekter, dels är motorerna tätare med snävare toleranser än B230 och släpper därav igenom mindre partiklar ut i oljan från förbränningen dels miljökraven gällande total miljöpåverkan per enhet. VW är ett lysande exempel på hur bra det är med Long-Life service med alla problem som uppstått pga den långa serviceintervallen.


Om vi ponerar att vi ställer en fabriksny motor i ett klimatrum som håller -20c och låter den bli genomkall.
Sedan startar vi motorn och kör den i fem minuter upp till driftstemperatur för att sedan stänga av den och låta den stå 24h så den är lika genomkall igen, startar och kör den fem minuter, detta pågår två veckor sedan lyfts ventilkåpan av och oljans skick kontrolleras.
Då ser det ut som om någon hällt en stor härlig kopp varm choklad med vispgrädde över hela cylinderhuvudet.
Några oljeprover tas snabbt och ventilkåpan läggs på igen och motorn låts stå några månader i rumstemperatur.
När denna ventilkåpa sedan lyfts av har kamaxel och lyftare rostat ihop pga all fukt som bildats under kallstartsprovet.
Oljan som testades i lab är helt värdelös trots att den enbart är körd sjuttio minuter.
Detta är förvisso extremtester men inte sällan körs motorer på det viset inom industrier, exempelvis en gårdslastare på ett mindre företag eller varför inte en företagsbil som endast rullar när det skall hämtas lunch.

Därav att jag "tjatar" om detta, byt oljan när fordonet skall tas i bruk.

baltis
1 april 2015 · 1 948 Inlägg

DiwraZ skrev:

baltis skrev:

DiwraZ skrev:

TS bil och andra liknande går utmärkt på olja som kostar 37.25kr/liter eller motsvarande. Jag anser att en olja inte kan bytas för ofta.

Dina frågor du ställer upp har jag inget rakt svar på. Men en stackars motor som efter 5-10 ägare som bara fyllt på olja vid behov blir snart föremål för diskussion här i forumet varför den är svårstartad/går dåligt/har höga avgasvärden. Efter några års slarv med oljan är det tjära i tråget och hade det varit meningen hade biltillverkaren rekomenderat det. Jag är ingen förespråkare av dyra märkesoljor utan åker gärna med budget dito. Min XC70 är jag lite petnoga med men övriga vagnparken får billig olja ofta. ÖoB sålde tidigare "Super motorolja" som jag använt i många år och bara haft goda erfarenheter. De säljer nu Micro olja och den verkar funka oxå. Men visst går det att byta vart annat eller tredje år. Motorn kommer inte att packa ihop för det. Dock är det urbota löjligt att inte byta minst en gång per år. Den gamla regeln om 1000 mil håller jag inte med om men minst årligen ser jag som en självklarhet. Särskilt om man åker mycket korta sträckor.

Först kommer du med påståenden och när jag ber dig att backa  upp dom så backar du ur, men sen kommer du med samma/liknande påståenden igen...

Det som jag dessutom tycker är riktigt lustigt är att du som självutnämnd expert påstår att en olja för 37.25 (antar mineralolja) är lika  bra som en fin olja (minst 100kr/l).
Att du sen även säger att en olja inte kan bytas för ofta är också lustigt... varför inte ta en olja som behåller sina egenskaper längre från början (så behöver man inte byta lika ofta...).
Ska man snåla med oljekvaliten (som du förespråkar) varför ska man då vara frikostig med oljebytena?
Har inte miltalen och åren större relation till servicen än antalet ägare?
Varför ska man byta olja VARJE år? Varken motortillverkare eller oljetillverkare sätter detta som absolut krav, vad vet du som inte dom vet?

Måste säga att jag tycker du fallerar totalt i dina tama försök att backa upp dina resonemang, istället drar du upp "tjära i tråget".
Jag kan allafall erkänna att jag överdrev med att man aldrig behöver göra oljebyten i en b230, men att byta olja minst årligen om man dessutom inte ens kört 1000 mil ser jag som ren idioti och speciellt om man dessutom använder sig utav en skräpolja.

Edit: En liten edit igen, hoppas du tar dig tid att svara och då försöker använda dig bättre utav styckesindelning, blir lätt jobbigt att läsa text som är i en enda stor "klump".

Jag vet inte varifrån du fått att jag skulle vara expert i ämnet (självutnämnd eller ej). Du däremot tycks ju veta att en billig olja är samma sak som dålig olja.

Du kommer med irrelevanta frågor som inte har något svar. De kan jag ej heller svara på.

Nu ska jag försöka förtydliga mig ang varför oljan ska bytas så ofta som möjligt, speciellt på en motor som används säsongsvis;

Oavsett pris, märke, kvalitet eller typ så finns det ingen olja som behåller sina egenskaper vid upprepade kallstarter vintertid. Dessa kallstarter följs inte sällan av hård köring, såsom sladdande med höga varvtal med hög driftstemp som följd.

Summa sumarum blir det som återfinns i tråget en blandning av motorolja, kondensvatten, bensin samt kokspartiklar. Denna cocktail skall bytas ut så ofta som möjligt mot valfri lämplig lubrikant.

Var detta begripligt?

Detta är vad jag inte begriper... du förespråkar att man ska vara duktig och byta olja ofta, men ändå så förespråkar du inte att man ska ha "den bästa" oljan.

Menmen, fortsätt du med att köpa billig olja och byt stup i kvarten istället, finns ju faktiskt sämre intressen man kan ha än just oljebyten...


Sen är det en jävla skillnad på vad som är ekonomiskt försvarbart och vad en biltillverkar föreskriver, det är lite som dom som tror på att deras bank är snälla och tänker på dom när banken säger att dom e duktiga för att dom placerat sin premiepension hos dom...

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 april 2015 · 3 730 Inlägg

baltis skrev:

DiwraZ skrev:

baltis skrev:

Först kommer du med påståenden och när jag ber dig att backa  upp dom så backar du ur, men sen kommer du med samma/liknande påståenden igen...

Det som jag dessutom tycker är riktigt lustigt är att du som självutnämnd expert påstår att en olja för 37.25 (antar mineralolja) är lika  bra som en fin olja (minst 100kr/l).
Att du sen även säger att en olja inte kan bytas för ofta är också lustigt... varför inte ta en olja som behåller sina egenskaper längre från början (så behöver man inte byta lika ofta...).
Ska man snåla med oljekvaliten (som du förespråkar) varför ska man då vara frikostig med oljebytena?
Har inte miltalen och åren större relation till servicen än antalet ägare?
Varför ska man byta olja VARJE år? Varken motortillverkare eller oljetillverkare sätter detta som absolut krav, vad vet du som inte dom vet?

Måste säga att jag tycker du fallerar totalt i dina tama försök att backa upp dina resonemang, istället drar du upp "tjära i tråget".
Jag kan allafall erkänna att jag överdrev med att man aldrig behöver göra oljebyten i en b230, men att byta olja minst årligen om man dessutom inte ens kört 1000 mil ser jag som ren idioti och speciellt om man dessutom använder sig utav en skräpolja.

Edit: En liten edit igen, hoppas du tar dig tid att svara och då försöker använda dig bättre utav styckesindelning, blir lätt jobbigt att läsa text som är i en enda stor "klump".

Jag vet inte varifrån du fått att jag skulle vara expert i ämnet (självutnämnd eller ej). Du däremot tycks ju veta att en billig olja är samma sak som dålig olja.

Du kommer med irrelevanta frågor som inte har något svar. De kan jag ej heller svara på.

Nu ska jag försöka förtydliga mig ang varför oljan ska bytas så ofta som möjligt, speciellt på en motor som används säsongsvis;

Oavsett pris, märke, kvalitet eller typ så finns det ingen olja som behåller sina egenskaper vid upprepade kallstarter vintertid. Dessa kallstarter följs inte sällan av hård köring, såsom sladdande med höga varvtal med hög driftstemp som följd.

Summa sumarum blir det som återfinns i tråget en blandning av motorolja, kondensvatten, bensin samt kokspartiklar. Denna cocktail skall bytas ut så ofta som möjligt mot valfri lämplig lubrikant.

Var detta begripligt?

Detta är vad jag inte begriper... du förespråkar att man ska vara duktig och byta olja ofta, men ändå så förespråkar du inte att man ska ha "den bästa" oljan.

Menmen, fortsätt du med att köpa billig olja och byt stup i kvarten istället, finns ju faktiskt sämre intressen man kan ha än just oljebyten...


Sen är det en jävla skillnad på vad som är ekonomiskt försvarbart och vad en biltillverkar föreskriver, det är lite som dom som tror på att deras bank är snälla och tänker på dom när banken säger att dom e duktiga för att dom placerat sin premiepension hos dom...

Det är du som är självutnämnd expert. En trögfattad sådan dessutom.

Du lever i fantasin om att en dyr olja alltid är bättre än en billig. Det handlar om användningsområden.

Tant Agda behöver inte R-däck och 110 oktanig racesoppa för att åka till affären.
Hon klarar sig gott på en mineralolja som byts en gång per år

Hasse i sin nya tjänstebil kör 6000 mil om året. Han kan vara i behov av "den bästa dyra platinum extra mega lux oljan". Då han inte har problemet med att som jag skrev i mitt förra inlägg, få oljan utblandad med främmande substanser.

Ditt svammlande grundar sig i att du tycker det är dyrt med olja. Sluta kör bil om inte passar herrns plånbok. Eller sluta iaf bassunera ut ditt skitsnack.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Tampongpunkarn
2 april 2015 · 786 Inlägg

Orkade int läsa vad andra har skrivit men Skulle säga så här..

Oljan drar i sig kondens (Vatten) Över hela vintern när du startar motorn å den blir varm.

Så skulle nog bytt nu när du Ställer av den.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Evildan
2 april 2015 ·

Volvo240Driver skrev:
Orkade int läsa vad andra har skrivit men Skulle säga så här..

Oljan drar i sig kondens (Vatten) Över hela vintern när du startar motorn å den blir varm.

Så skulle nog bytt nu när du Ställer av den.

Då tycker jag att du ska göra det innan du postar, förslagsvis den länk som bifogades i ett utav inläggen ovan.

Muttley
2 april 2015 ·

För att komma med någon input.
Min är en året runt som alla mina bilar.  600 mil kan man väl max säga att jag kört.  Byter likväl 1 gång om året oavsett vad någon annan tycker eller tänker.
Bytte även på motorcykel och båt minst 1 gång om året.
Om jag hade kört mer hade jag ändå försökt hålla de vid 1 år från förra bytet. Och kör inte på någon superrallyraceolja som folk vill försöka sälja på en smile   Vet faktiskt inte vad för olja men den kom från en verkstad och var gratis.

Ingooo
2 april 2015 · 167 Inlägg

Min första bil, en Volvo 360, körde jag dock 12000 mil med utan att byta olja eller filter på ☺. Fyllde på max 3 liter under en period på 5 år. Mkt bus, mkt korta körningar. Motorn gick jättefint när den skrotades pga att v-lådan havererade.

Numera byter jag minst med 1 års mellanrum. Tycker dock många är lite hysteriska med sina oljebyten. Moderna oljor håller ett tag om man kör som en vanlig Svensson...

Evildan
3 april 2015 ·

Ingooo skrev:
Min första bil, en Volvo 360, körde jag dock 12000 mil med utan att byta olja eller filter på ☺. Fyllde på max 3 liter under en period på 5 år. Mkt bus, mkt korta körningar. Motorn gick jättefint när den skrotades pga att v-lådan havererade.

Numera byter jag minst med 1 års mellanrum. Tycker dock många är lite hysteriska med sina oljebyten. Moderna oljor håller ett tag om man kör som en vanlig Svensson...

Varför byter du årligen nu om det inte är något problem för motorns skick att köra 120000km utan oljebyte?

_______
3 april 2015 · 107 Inlägg

Clear skrev:
Hejsan.
Tidigare när jag körde med min bil, en 740, året runt så bytte jag både olja och filter en gång per år. Nu när jag bara kör 6 månader med den, skulle ni säga att man borde byta varje år ändå? Eller kan jag ta vartannat?
När det väl görs, borde det göras innan eller efter jag ställer in den i garaget över sommaren?

Tack på förhand.

Förr i världen,när man ställde av ett fordon, så kördes dom först varma, sedan så tappades oljan ur och sedan så "toppades" spisen med en tunn olja, som fick stå i motorn tills det var dags att ta fram kördonet igen. Då så tappade man bort "förvaringsoljan" och hällde i den aktuella smörjan.
Fast idag med den moderna "ölen" så är det ganska inaktuellt förfarande big_smile Men all olja som har fått arbeta ett "tag" innehåller en massa grunkemojs, som inte alltid är bra för motorn om dom grunkemojerna får ostört husera med metallerna i spisen under en lång "stund". Vill du vara kanonpetig med traktorn,tongue töm ur all olja vid avställning, och fyll på föredragen smörja vid igångsättande av åkdonet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang