Utspädd (beige) Atf-olja i manuell vxllåda: Audi A4 2.0 -02 "HJÄLP!!!"

Ante945
7 april 2015 · 26 Inlägg

Som sagt gäller det en Audi A4 2.0 -02 (S-line, bensin, kombi) med enkel manuell 5petad, inga svårigheter.
Backljuset började blinka för några månader sedan så ryckte efter felsökning slutligen ur givaren ur toppen på lådan varpå jag tror mig kunna konstatera att ljusbeige IKKE är den originala kulören på Atf levererat från fabriken.

Skickade in bilen och fick skifta olja inklusive en liten genomsköljning på 0.75L (verkstaden spara oljan så jag skulle få se... Not beautiful!) Problem löst. Motorlampa slockna, backljus slockna, växelspaken flöt mellan lägena som aldrig förr.

Nu i påsk tog jag och tjejen en tur Oslo-Sälen-Oslo på ca 70 mil totalt på 95% torrt väglag. Under hemvägen börjar backljusen blinka igen och motorlampan lysa. plus att växel 1+2 börjar kärva.

Min fråga är följande: Finns det någon audiguru därute som kan förklara hur det är möjligt för vatten/motorolja att krypa in i lådan utan att det läcker ut Atf-olja från växellådan?

Finns det ett svar på detta så undrar ja om det är mindre kostsamt (arbete/pengar) att byta karossen till en annan låda än att ordna det faktiska felet?

Ingen Audifantast men bilar har ja trixat med sen barnsben och detta har jag då aldrig råkat ut för förut sad

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
jaka54
8 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Enda skulle vara om motorolja läcker in i växellådan. Men det låter inte troligt!
Hade det varit min bil skulle jag byta växellådsolja! Byter man själv vet man att det blir ordentligt gjort! Vanlig Biltema SAE 75X90 helsyntetisk växellådsolja!

zzr94092
8 april 2015 · 4 378 Inlägg

är du säker på att det ska vara vanlig SAE 75/90   ?..

Ante945
8 april 2015 · 26 Inlägg

Har bytt på mekonomenverkstad med olja jag köpt själv. Saken är att problemet har återkommit efter ca 70 mils körning. Men kan inte komma på nån väg det kan läcka in i växellådan då den är helt sluten och fri från allt annat. Sprängkåpa mot motor utesluter för mig motorolja och vattenkylning är det knappast på en manuell 5petare.

Fattar inte hur det kan komma in något i lådan när inget kommer ut???

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
jaka54
8 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Mig veterligen så ska alla moderna bilar med manuella växellådor ha  SAE 75x90 helsyntetisk växellådsolja.
Du menar alltså att oljan blir beigefärgad, och uttunnad efter 70mil? Så att den ser ut att ha blandats med vatten?

Senast redigerat av jaka54 (8 april 2015)

Ante945
8 april 2015 · 26 Inlägg

Precis. Det är det som gör mig så fundersam hur det skulle gå till???

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
jaka54
8 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad har du kört med för olja???

Ante945
8 april 2015 · 26 Inlägg

minns inte. den audiåterförsäljaren rekommenderar... Borde va rätt tycker jag wink

Senast redigerat av Ante945 (8 april 2015)

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
JUSTer
9 april 2015 · 451 Inlägg

oljan blir begie pga av syre som fastnar i små mikrobubblor i oljan, om du tömmer ut en dl och låter den stå ett dygn hur ser den ut då?

jaka54
9 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du nämnde ATF i första inlägget. Du har väl inte kört med ATF-olja i växellådan? ATF olja har man  i automatlådor!
I manuella vanlig syntetisk SAE 75x90.

Ante945
9 april 2015 · 26 Inlägg

JUSTer:

Okey de hade jag ingen aning om! Det har jag tyvärr inget bra svar på tyvärr. Men kan låta bilen stå fre-lör och kika då. Tycker ju dock det är konstigt att problemet blev fixat vid oljebyte men efter körning återuppstår det igen.

jaka54:

Jag minns inte vad oljan heter. Gick efter Audipersonalens rekommendationer. Inköpt olja på Mekonomen då det var tomt på hyllan i serviceshopen.

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
zzr94092
9 april 2015 · 4 378 Inlägg

Mycket vanligt att det är ATF även i manuella lådor..

jaka54
9 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
I vilka bilar då?

zzr94092
9 april 2015 · 4 378 Inlägg

ex,740,tänker inte leta upp vilka som ska ha ATF,finns ingen andledning till det,,menar att du inte ska skriva att det ska vara:
"I manuella vanlig syntetisk SAE 75x90."
Vore ju lämpligt att TS skrev in reg n:r,vore lätt att se vad det ska vara då..

Ante945
9 april 2015 · 26 Inlägg

Men skit i vilken olja det ska va i lådan. Audi vet nog vilken typ det ska vara, så misstänker attt det är rätt. Lika bra moderator stänger denna tråden då fokus ligger helt annanstans än där mitt problem ligger!
Tack för hjälpen iaf smile

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
Ante945
9 april 2015 · 26 Inlägg

Ursäkta utbrottet men jag vet att det är RÄTT olja så det är inte problemet men ändå så är det den som fortsätts att diskuteras.
Jag är lite frustrerad att jag inte klarar lösa detta men det behövs göras snart då jag ska köra Oslo-Östersund-Oslo om en vecka...

Varför finns det bara ETT konkurrensverk???
Audi A5 Sportback "S Line" (2013)
mb_pucken
9 april 2015 · 5 083 Inlägg

Alltså vilken färg hade oljan innan den fylldes? Röd? Blå? Klar eller oljefärgad?
Vet att på många vag lådor så är det ej att olja som fylls utan en vanlig olja som har samma färg som ren motorolja ungefär.
Finns ingen möjlighet för vatten att komma in i växellådan såvida inte avluftningen har hamnat under vatten eller är tät så att det bildats kondens men har svårt att tro att kondens skulle bildas i sådan mängd att oljan missfärgas.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
JUSTer
10 april 2015 · 451 Inlägg

mb_pucken skrev:
Alltså vilken färg hade oljan innan den fylldes? Röd? Blå? Klar eller oljefärgad?
Vet att på många vag lådor så är det ej att olja som fylls utan en vanlig olja som har samma färg som ren motorolja ungefär.
Finns ingen möjlighet för vatten att komma in i växellådan såvida inte avluftningen har hamnat under vatten eller är tät så att det bildats kondens men har svårt att tro att kondens skulle bildas i sådan mängd att oljan missfärgas.

Vags ATF olja i DSG är ljusbrun ungefär som ny motorolja

Sitter en olje kylare monterad på lådan, dom brukar ibland gå sönder så kylvätska kommer in i lådan


Andra automatlåder har Kombinerad kylning i fronten tillsammans med kylaren för kylvätska

går dom sönder internt så läcker olja in i vatten elr vice versa..

Senast redigerat av JUSTer (10 april 2015)

JUSTer
10 april 2015 · 451 Inlägg

Ante945 skrev:
Men skit i vilken olja det ska va i lådan. Audi vet nog vilken typ det ska vara, så misstänker attt det är rätt. Lika bra moderator stänger denna tråden då fokus ligger helt annanstans än där mitt problem ligger!
Tack för hjälpen iaf smile

haha lita INTE på VAG

jobbade där ett tag

Gissa om de blev fel ofta,o en gång blev det jävligt fel och JÄÄVLIGT dyrt


Fick fel Mekatronic enhet till en DSG låda, monterade den, & ut och adaption köra, PANG sa de och tack adjö me den lådan

Visa sig att lagerpersonalen hade leverarat fel "kartong" med innehåll till mig

Senast redigerat av JUSTer (10 april 2015)

JUSTer
10 april 2015 · 451 Inlägg

zzr94092 skrev:
Mycket vanligt att det är ATF även i manuella lådor..

ATF, Automatic transmission Fluid

Du tänker på ATF i servo system Dextron I II II

Ja de är ibland samma

Manuell ska de va 75w90 elr 75w140 elr vare 90w140, inte ofta man använder den sistnämda, bakaxlar nån modell men oftas finns den annan olja till diff

Senast redigerat av JUSTer (10 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang