Batteribyte audi A4 1.8T 2009

marcus80 Sir
10 april 2015 · 935 Inlägg

Fick frågan av en kollega att byta batteri i hans audi. Enligt audi så måste han åka in till dom och byta batteri så dom kan tala om för ecu:n vilken typ batteri som sitter i.

Jag tycker det känns konstiga att man inte kan byta batteri i en 2009 års modell.

Stämmer verkligen det audi säger eller kan man byta batteriet utan att nehöva blanda in audi då det tydligen skulle bli skit dyrt.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
ErsdaHL
10 april 2015 · 600 Inlägg

borde väl funka att sätta en laddare på kablarna och flytta över batteriet?

marcus80 Sir
10 april 2015 · 935 Inlägg

Det tycker jag med men Audi tycker det ska in och programmeras.
Tycker dom bara försöker lura honom på pengar.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

marcus80 skrev:
Fick frågan av en kollega att byta batteri i hans audi. Enligt audi så måste han åka in till dom och byta batteri så dom kan tala om för ecu:n vilken typ batteri som sitter i.

Jag tycker det känns konstiga att man inte kan byta batteri i en 2009 års modell.

Stämmer verkligen det audi säger eller kan man byta batteriet utan att nehöva blanda in audi då det tydligen skulle bli skit dyrt.

Ja, det har med "energy management" att göra. Om man inte gör det finns det då en risk att minska batteriets livslängd. Detta kan möjligen undvikas genom att köpa ett "exakt likadant". Det handlar, som jag förstått det, mest om att göra det "halvdant" eller "helt rätt". Har dock ingen aning om det påverkar något mer.

Det finns folk som gjort det utan att göra så givetvis. vissa har satt ett "extrabatteri" på "laddplatsen". Då får man tänka på att hålla ordentlig koll på pluskabeln i "andra änden" (som jag har förstått det har folk gjort så för att slippa "lära om" fönsterhissar, rota fram radiokod osv osv). Sen är där då även de som gjort det utan att bry sig mer än på en bil från 70-talet (bort med det gamla och det med det nya)

Men, det är egentligen inte så konstigt; Om du tittar på en bil från 80-talet så kan du ju göra betydligt mycket mer själv där, än på en bil från "idag". Bara en sådan sak som att du på många (säkert inte alla) nya bilar måste tala om för bilen, med dator, att dra in bromsokskolvarna när du ska byta bromsbelägg ex.vis. Samtidigt ligger ju trots allt en stor del av tillverkarnas inkomst vid just service. Så, tråkigt? Absolut. Konstigt? Mnja, det är ju "trenden" iaf.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
marcus80 Sir
10 april 2015 · 935 Inlägg

Tack för ett bra och utförligt svar. Då får han bita i det sura och åka in med den. Tackar

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

marcus80 skrev:
Tack för ett bra och utförligt svar. Då får han bita i det sura och åka in med den. Tackar

Alltid trist när man inte kan göra "småsaker". Jag kan ju högst personligen tycka att man absolut ska kunna byta ett batteri själv, eller lampor osv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
10 april 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Jag skulle ändå prova att byta batteri själv. Jag tllhör den generationen som fixar service själv och meckar med mina bilar för att jag gillar det
På den Audi TT 3,2lit  roadster från 2004 som inhandlades i Tyskland för  fyra år sedan så går det alldeles utmärkt att både byta batteri och byta bromsklossar/skivor själv utan att "någon dator" behöver lägga sig i.
Visserligen måste man knappa in radiokoden efter byte av batteri och sidorutorna kan får för sig att inte gå upp helt men sådana småsaker är ju lätt att åtgärda.

it_mutt Avstängd
10 april 2015 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag skulle ändå prova att byta batteri själv. Jag tllhör den generationen som fixar service själv och meckar med mina bilar för att jag gillar det
På den Audi TT 3,2lit  roadster från 2004 som inhandlades i Tyskland för  fyra år sedan så går det alldeles utmärkt att både byta batteri och byta bromsklossar/skivor själv utan att "någon dator" behöver lägga sig i.
Visserligen måste man knappa in radiokoden efter byte av batteri och sidorutorna kan får för sig att inte gå upp helt men sådana småsaker är ju lätt att åtgärda.

Ja, visst är det så, det beror i sin tur på att den ligger i rätt "generation". Går utmärkt att byta bromsklossar på en 2004 (C5) Audi A6 själv, men inte lika lätt på en 2006 (C6).

En TT gen2 (8J?) är nog tyvärr inte lika skruvvänlig som en gen1

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang