Koppla mobil till VW Golf variant TSI 140 -08 fungerar ej

Rickykling
12 april 2015 · 180 Inlägg

Hej,

Jag har nu köpt en  VW Golf variant TSI 140 -08, och man ska kunna koppla mobilen till den via bluetooth. Följer jag instruktionerna i boken så står det att jag ska hålla in "telefonknappen" på ratten inom några sekunder, och sedan trycka 2ggr snabbt på den igen medan mon mobil står som synlig och har igång bluetooth. Men absolut ingenting händer. Syns ingenting på displayen eller något på mobilen.

http://i57.tinypic.com/n384ll.jpg

En teori som jag har är att kanske bilens förra ägares telefon är kopplad till bilen, och måste reseta? Men hittar inget som kan "reseta bilens bluetooth".

Någon som vet hur man ska gå till väga? Vill så gärna kunna koppla mobilen till bilen!

mvh
Rickard!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 april 2015 · 14 054 Inlägg

Rickykling skrev:
Hej,

Jag har nu köpt en  VW Golf variant TSI 140 -08, och man ska kunna koppla mobilen till den via bluetooth. Följer jag instruktionerna i boken så står det att jag ska hålla in "telefonknappen" på ratten inom några sekunder, och sedan trycka 2ggr snabbt på den igen medan mon mobil står som synlig och har igång bluetooth. Men absolut ingenting händer. Syns ingenting på displayen eller något på mobilen.

http://i57.tinypic.com/n384ll.jpg

En teori som jag har är att kanske bilens förra ägares telefon är kopplad till bilen, och måste reseta? Men hittar inget som kan "reseta bilens bluetooth".

Någon som vet hur man ska gå till väga? Vill så gärna kunna koppla mobilen till bilen!

mvh
Rickard!

Ring till dom som säljer VW och fråga. Dom om några borde veta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
BornZombie
12 april 2015 · 193 Inlägg

Har du ens bluetooth funktion i bilen?? Farsan har en Seat Exeo ST, som är byggd på just Audi/VW teknologi och det enda som behövs att koppla in mobilen via bluetooth är att slå på bluetooth i själva mobilen, låta den hitta bilen och bara "para ihop" sen. Telefon knappen trycker man på sen när man vill ringa upp nån, så risken finns att du inte har denna funktion fast du har knappen i ratten.

Senast redigerat av BornZombie (12 april 2015)

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
BornZombie
12 april 2015 · 193 Inlägg

Att du ska behöva ta bort gamla ägarens telefon från systemet innan du kan koppla upp din telefon har jag aldrig hört förr hellre, inget sånt ska behövas. smile

Så säger som Vettemannen, ring VW och kolla med de, de kan säkert se via regnr. om din bil är utrustad med bluetooth funktion, bara att hänvisningar finns i instruktionsboken betyder inte att bilen är utrustad med den.

Volvo V90 D5 AWD Inscription "Polestar Wannabe" (2017)
Rickykling
12 april 2015 · 180 Inlägg

Okej!
Ja kanske är så att det inte finns...
Får ringa med dem och höra.
Tack! smile

it_mutt Avstängd
12 april 2015 · 10 388 Inlägg

BornZombie skrev:
Att du ska behöva ta bort gamla ägarens telefon från systemet innan du kan koppla upp din telefon har jag aldrig hört förr hellre, inget sånt ska behövas. smile

Så säger som Vettemannen, ring VW och kolla med de, de kan säkert se via regnr. om din bil är utrustad med bluetooth funktion, bara att hänvisningar finns i instruktionsboken betyder inte att bilen är utrustad med den.

Så är det ju. Det är ju i sin tur inget konstigt. Det är ju smidigare att bara trycka upp "en instruktionsbok" där alla möjliga utrustningar finns med, än att behöva trycka upp 50-11 st för att få med alla tänkbara kombinationer.

Hos Audi var det ju iaf "förr" (möjligt att det är så fortfarande) att just bluetooth var tillval, oavsett vilken huvudenhet du valt. Vet att det ingick i vissa "telefonpaket" men det är möjligt att det gick att få BT-modulen "löst".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
shogun
12 april 2015 · 2 117 Inlägg

I min cc sitter ett premiumpaket med telefon mm.
Samma text i manualen som i din men fick inte till det med blåtand.
Av en händelse hittade jag en gammal tidning som visade diverse tillbehör.

I bilen sitter en fabriksmonterad hållare i vilken en adapter för resp mobiltelefontyp kan sättas fast.
Bökigt att behöva byta adapter vid varje ny telefon.
I tidningen fanns en annan lösning. En blåtandadapter som sätts i hållaren och vips så kan alla telefoner med blåtand anslutas till bilens telefonsystem (högtalare, mick, rattkontroller osv).

När telefonen och adaptern parats ihop behöver jag bara kliva in i bilen och köra så kopplas systemen ihop automatiskt. Ljud och talkvaliteten är toppklass.

Som tidigare skrivits. Det är en djungel att hitta rätt i hur just din bil konfigurerats vid leverans. Kolla med VW så kanske de kan hjälpa dig.

Lånade bilder som visar delarna. Det finns även andra typer av lösningar men de är mycket komplexa. Bla en modul som sitter monterad under passagerarstolen osv.

Telefonhållaren (har integrerad kontakt för att ansluta med bilens ljudsystem.
http://handsfree.ee/image/data/VW-Skoda/Bury%20VW%20UHV_Lo_Passat_400.jpg


Blåtandadaptern (original som köptes hos VW) sitter i hållaren.
http://www.volkswagen-accessories.ie/images/com_bluetooth_pairing_l_2.jpg

Senast redigerat av shogun (12 april 2015)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
youhad
23 januari 2017 · 1 Inlägg

hej Rickykling

nu har jag exakt samma problem som du har haft. har du kunnat lösa det på något sätt?

MVH

Rickykling
25 januari 2017 · 180 Inlägg

youhad skrev:
hej Rickykling

nu har jag exakt samma problem som du har haft. har du kunnat lösa det på något sätt?

MVH

Hej!

Bilen hade helt enkelt inte bluetooth. Det fanns knappar ifall man ville installera det bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang