Stum bromspedal efter gaspådrag.

V-Persson
2 mars 2015 · 11 Inlägg

Tjena,

Har fått ett obehagligt problem med min 940 ltt -97.
Vid kraftiga accelerationer i högre hastigheter, säg 80-130 km/h, blir bromspedalen helstum. Efter någon sekund släpper det aningen och bilen börjar dra otroligt i sidled för att sedan återgå till helt normalt efter ytterligare några sekunder.

Bilen drar inget i sidled om man tvärnitar från säg 60 km/h.

Det sitter en ställbar wastegate och ett chipp till bränslet i bilen, laddet ligger på 0.8 bar.

Backventilen vid bromsservon är bytt men utan resultat, bromsarna är luftade men problemet kvarstår. Kopplade idag bort bromsservon men detta hjälpte inte heller. Bromsen blir fortfarande stum och drar i sidled, dock inte lika tydligt vilket iof är förståeligt.

Har sökt runt en hel del och frågat många men utan resultat...

Vänder mig därför hit nu och jag är oerhört tacksam för ett hjälpande svar!!
Mvh

simlar
2 mars 2015 · 5 524 Inlägg

Du har ju uteslutit bromsservon då du tagit bort vakuumslangen så något laddtryck är det ju inte som "fastnar" och gör pedalen stum.

Kolla över skicket på bromssystemet så det inte är något som kärvar och skicket på skivorna och beläggen.

Vet inte vad det annars kan vara, låter bara så skumt att det endast händer efter kraftiga accelerationer i högre hastigheter. Aldrig varit med om något liknande.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
V-Persson
2 mars 2015 · 11 Inlägg

Ja precis, jag trodde först att han skickade in laddtryck i bromsservon men de är ju somsagt uteslutet. Bytte bromsklossar runt om i helgen, men problemet fanns ju innan dess också. Såg en viss deformation på bromsskivorna fram alltså som en liten kant på inre delen av bromsskivan, men den borde inte spela in. Bromsoken masserades även upp då så att de gick lätt och fint.

Jag tycker också det, hade det varit något mer ''enkelt'' med bromsarna känns det som att problemet hade funnits hela tiden och han hade dragit snett vid alla inbromsningar.

simlar
2 mars 2015 · 5 524 Inlägg

Mjo, känns skumt.

Det är inga bussningar i framvagn och/eller bakvagn som är dåliga?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
V-Persson
2 mars 2015 · 11 Inlägg

Nja inget jag vet eller har tänkt på sådär bara, men kan det bidra till att pedalen blir stum??

simlar
2 mars 2015 · 5 524 Inlägg

Hmm, vet inte riktigt. Om det veckar någon bromsslang så kanske men annars vet jag ej.

Däremot kan det bidra till att bilen drar åt sidan, men bör då också vara konstant tycker jag.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
V-Persson
2 mars 2015 · 11 Inlägg

Ja precis, nästa steg får nog bli att kolla över det och eventuellt byta bromsslangar då så de inte sitter något skit i dem eller så...

V-Persson
4 mars 2015 · 11 Inlägg

Ryckte säkringen till ABS:en igår och då är felet borta. Hoppas på att de är en givare men kan ju vara en kuggkrans också!

sweeken
4 mars 2015 · 338 Inlägg

Har du kollad felkoder (ABS)?

V-Persson
4 mars 2015 · 11 Inlägg

Inte kollat felkoder! Men är rätt så säker på att det är en givare gå jag ''bytte plats'' på givarna idag. Alltså lurade bilen att vänster givare var höger osv. och bilen drog nu åt andra hållet!
Förresten, går det att se ABS felkoderna på det vanliga OBDII uttaget?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Hade exakt samma fel på min 940-97. Kul att få svar på vad det berodde på

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
V-Persson
14 mars 2015 · 11 Inlägg

Har bytt givaren nu som jag trodde var kass men utan resultat...
Dock upplever jag att bilen inte drar i sidled särskilt mycket, absolut inte lika mycket som förut.
Så är tillbaka lite på ruta 1 nu...
Den andra givaren är bytt för inte särskilt länge sedan så den är rätt så utesluten.
Någon som vet om OBDII mätaren visar felkoder på ABS systemet?
mvh

V-Persson
22 mars 2015 · 11 Inlägg

Var på Liljas (lokala Volvo handlaren) och fick felkoder nu i veckan. Enda felkoden som fanns var något i stil med: "felaktig signal från minst en givare".
Givarna är uppmätta och verkar fungera men lär vara någon som spökar iallafall.

EDIT: har upptäckt att felet uppkommer rätt så exakt i 130 km/h och släpper så fort man går under.

Körde bilen upphissad och det kändes redigt då = bakgivaren fungerar.

Nästa steg får väl bli att byta givaren som byttes för ca 1,5 år sen..

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
22 mars 2015 · 3 730 Inlägg

V-Persson skrev:
Var på Liljas (lokala Volvo handlaren) och fick felkoder nu i veckan. Enda felkoden som fanns var något i stil med: "felaktig signal från minst en givare".
Givarna är uppmätta och verkar fungera men lär vara någon som spökar iallafall.

EDIT: har upptäckt att felet uppkommer rätt så exakt i 130 km/h och släpper så fort man går under.

Körde bilen upphissad och det kändes redigt då = bakgivaren fungerar.

Nästa steg får väl bli att byta givaren som byttes för ca 1,5 år sen..

Då hade jag kollat över kransarnas skick

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
V-Persson
16 april 2015 · 11 Inlägg

Problemet löst, var tydligen den 1,5 år gamla givaren som spökade. Tror det var en piratare, nu sitter det bosch både höger och vänster och allt funkar klockrent.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang