Lösa batteriladdningen i vanen.

Qdden
17 april 2015 · 2 Inlägg

Hej Garaget. Jag håller på att bygga lite camper av min cheva van nu inför sommaren och jag har installerat ett förbrukningsbatteri för att köra kylväska, belysning och förmodligen något annat smått och gott på. Hur kan jag lösa laddningen till detta batteri på bästa sätt?

Min ursprungliga tanke var att montera kontakt på bilen så jag kan ladda batteriet på campingplatser med en 230v-12v laddare. Det verkar inte så krångligt, Men jag skulle också vilja att förbrukningsbatteriet laddas vid körning då bilens generator är igång.

Jag är tveksam på att seriekoppla eftersom det är en bit mellan batterierna (och om jag campar och använder el utan tillgång till laddning så kanske inte bilen startar). Men detta kanske är den bästa lösningen.

Måste det finnas en laddare mellan batterierna eller finns det någon slags relä som kan föra över energi från startbatteriet till förbrukningsbatteriet när bilen är igång och spänningen stiger?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 april 2015 · 14 054 Inlägg

Qdden skrev:
Hej Garaget. Jag håller på att bygga lite camper av min cheva van nu inför sommaren och jag har installerat ett förbrukningsbatteri för att köra kylväska, belysning och förmodligen något annat smått och gott på. Hur kan jag lösa laddningen till detta batteri på bästa sätt?

Min ursprungliga tanke var att montera kontakt på bilen så jag kan ladda batteriet på campingplatser med en 230v-12v laddare. Det verkar inte så krångligt, Men jag skulle också vilja att förbrukningsbatteriet laddas vid körning då bilens generator är igång.

Jag är tveksam på att seriekoppla eftersom det är en bit mellan batterierna (och om jag campar och använder el utan tillgång till laddning så kanske inte bilen startar). Men detta kanske är den bästa lösningen.

Måste det finnas en laddare mellan batterierna eller finns det någon slags relä som kan föra över energi från startbatteriet till förbrukningsbatteriet när bilen är igång och spänningen stiger?

Lugn bara lugn! Det finns några här på garaget som kan detta. Möjligen att man sätter en diod emellan nånstans men fan vet var.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
mb_pucken
17 april 2015 · 5 087 Inlägg

Finns skiljerelän att köpa som ofta används vid bilstereobyggen. Dessa funkar kanon att dela av ett bostadsbatteri i en husvagn.
Går även att använda ett vanligt slutande relä om strömmen inte överstiger 30A.
Kopplar man sedan relät så att det slås till vid tändning eller när motorn startar så får du laddning.
Dock kan det vara bra att relät ej är i tillslag vid motorstart nå strömmen kan bli ganska hög. smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Qdden
17 april 2015 · 2 Inlägg

Tack för snabba svar. Ett skiljerelä verkar vara precis vad jag behöver.

Det finns redan 2.5kvmm kablar i bilen fram till mitt bakre batteri och jag kan mäta 13.7v ur dom när bilen är på. skulle jag kunna sätta en biltema skiljerelä där som slår på vid 13.3v? kablarna kanske är för taniga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang