Felkod audi a6 1.8t

tokkkul
18 april 2015 · 1 Inlägg

Hej jag har en audi a6 - 01 som har gått ca 26 tusen mil som har snappat upp felkoden p0011.

Det hände för någon månad sen, släckte den och den var släckt i ca 2 veckor. Sen kom den fram igen.

Jag tycker att bilen går bra och hör inget oljud från motorn eller så.
Men då när den börja lysa igen så prova jag att släcka den återigen. Den var släckt fram tills efter att jag hade tankat.  Direkt efter jag startat bilen efter tankningen så börja den lysa igen..

Tänkte att jag skulle börja felsöka. Men vet inte vart jag ska börja. jag har givetvis googlat efterkoden, och många har skrivit att kamremmen kan ha hoppat en tand, vilket skulle vara märkligt då många också säger att bilen skulle gå mycket sämre (vilket jag inte märker).
En annan skriver kamgivaren - men hur märker man om denna är felaktig? och hur vet man att den är defekt om man börjar pilla å kika där?

Bränserelät kan tydligen också orsaka denna kod,men då bör väl bilen vara svårstartad osv om den inte får tillräckligt med bensin? Inget jag märker iallafall..

Och slutligen denna manick http://i1137.photobucket.com/albums/n51 … 1335207540

hur vet man när denna är slut osv?

Jag har ännu inte vågat ge mig på detta.. men tänkte bannemig prova imorgon å försöka felsöka någorlunda.  Men skulle jättegärna villja ha lite tips å ideér om vart jag ska börja och hur man upptäcker vissa fel osv..


Och justja! enligt förra ägaren så var kamkedjan bytt för ca 3tusen mil sedan (köpte bilen i början på februari)


mvh



edit : Dom bytte oljefilter/olja i november förra året 5w-30 (har en service bok). står på denna sida http://engine-codes.com/p0011_audi.html att de kan vara "dirty engine oil".. vet inte om de har med saken att göra, men kan de vara så att de är fel olja eller blivit något tok vid oljebytet? står f.ö på motorkåpan att dom rekomenderar Shell Helix Ultra-x ow-30. ... bara en fundering..

Senast redigerat av tokkkul (18 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang