Volvo 745 glt 16v -89 fet bränsle blandning.

ragge123
17 april 2015 · 31 Inlägg

Hej jag har ett litet bränsle problem med bruksbilen.
Jag var inne på besiktningen och fick nedslag på hc och co 2500 (ökad tomgång) värdena. Och jag bytte lambdan och det ändrade inget och kollade felkoder men det fanns inga. När bilen är kall så bara bluddrar den en stund vid gaspådrag så måste låta den stå några minuter för att slippa det.
Motorn har bra respons övrigt men märker när man ligger och kör på låga varv på normal växel så bara hoppar bilen. Så den behöver lite högre varv för att gå renare.
Jag glömde nästan anledningen till att jag vet att den får för fet blandning är avgasknallarna som kommer titt som tätt.

Snälla hjälp mig kan inte reda ut om det är fel tändning eller något annat.

Mack Forum- och sitemoderator
17 april 2015 · 26 136 Inlägg

Ingen kallstartsventil eller så som har hängt sig?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ragge123
18 april 2015 · 31 Inlägg

Mack skrev:
Ingen kallstartsventil eller så som har hängt sig?

Vart sitter den isåfall mer haj på mekaniska grejor ☺

jaka54
18 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kolla de enkla grejerna först!
1. Får motorn gnista på alla cylindrar? (Byt tändstift , rotor och fördelarlock för säkerhetsskull)
2. Får motorn soppa? Funkar din/dina bränslepump/ar?
3. Får motorn luft (eller drar den tjuvluft?) Kolla genom att spraya på startgas runt insug och insprut! Går motorvarvet upp så har du antagligen läckage i  O-ringarna till spridarna (vanligast) eller i någon slang.

4.Det är inte så att du har en trasig topplockspackning? Varierar vattennivån i expanderkärlet mycket och vatten försvinner ...så har du garanterat en trasig topplockspackning.

5. Hur är det med katalysatorn? Är den hel?

Aronson
18 april 2015 · 914 Inlägg

Det är ej helt ovanligt att B234f får problem med otäta ventiler,vilket ger höga avgasvärden och en oren gång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang