Volvo 245 Import | Trionic 5 - B234L 2015

Hela tanken med projektet är att få ihopa en godkänd och körklar husvagns dragare till sommaren 2014 alla upptåg! Vad jag har att lira med är en Volvo 245 GL - 92:a. Importerad dock vet jag ej ursprungsland. Mycket kommer att hända under projektets gång, så följ gärna med på resan! UPPDATERING - 2015: . Nya projektet blir att kasta ner en Saab motor B234 samt Trionic-5. Så följ med och se när min första banbil byggs!
  • 262 Följare
  • 117 763 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juni 2016
grellen
16 april 2015 · 149 Inlägg

Uppdatering

Jaha, dagen har man spenderat till att slipa in ventilerna och tagit av transmissionskåpan för tvätt!

Ren och fin topp smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-f77a47d567f3105ed2eb273be8ca1bd8.jpg

Detta som är så himla roligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-8e45080f71ef6682f58b666daaac9283.jpg

och bra blev det! cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-fce78a8d89a4d1a4ed68e09ff1e77ce3.jpg

Kommer bli så snyggt när den sitter rakställd i 45:an wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-c033249cacef80d6ef4117688f713354.jpg

Ska plocka bort balansaxlarna och plugga då jag ska köra en högre effekt där jag vill ha så lite som möjligt som kan haverera!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-1c679961159bb62eb03e9de4c8dfc380.jpg

Borttaget remhjul och div. drev!
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-0b96144f861fcd6c5f9fe17b90573313.jpg

På gång.
Blir att beställa packningar, lager och kolvringar i nästa vecka. Kolvarna skall svarvas ner och T7 packning ska på. Så kör jag lite mer safe! smile Börja rensa blocket imorgon för att sedan tvätta det med smile

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
Dr_struts
17 april 2015 · 1 861 Inlägg

grellen skrev:
Uppdatering

Jaha, dagen har man spenderat till att slipa in ventilerna och tagit av transmissionskåpan för tvätt!

Ren och fin topp smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-f77a47d567f3105ed2eb273be8ca1bd8.jpg

Detta som är så himla roligt!
http://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-8e45080f71ef6682f58b666daaac9283.jpg

och bra blev det! cool
http://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-fce78a8d89a4d1a4ed68e09ff1e77ce3.jpg

Kommer bli så snyggt när den sitter rakställd i 45:an wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-c033249cacef80d6ef4117688f713354.jpg

Ska plocka bort balansaxlarna och plugga då jag ska köra en högre effekt där jag vill ha så lite som möjligt som kan haverera!
http://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-1c679961159bb62eb03e9de4c8dfc380.jpg

Borttaget remhjul och div. drev!
http://www1.garaget.org/gallery/images/133/132983/132983-0b96144f861fcd6c5f9fe17b90573313.jpg

På gång.
Blir att beställa packningar, lager och kolvringar i nästa vecka. Kolvarna skall svarvas ner och T7 packning ska på. Så kör jag lite mer safe! smile Börja rensa blocket imorgon för att sedan tvätta det med smile

Ser riktigt najs ut!

Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
grellen
17 april 2015 · 149 Inlägg

Dr_struts skrev:
Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
Dr_struts
17 april 2015 · 1 861 Inlägg

grellen skrev:

Dr_struts skrev:
Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Men alltså hur blir det att dra husvagn med? Eller har jag blandat trådar nu? Haha

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
grellen
17 april 2015 · 149 Inlägg

Dr_struts skrev:

grellen skrev:

Dr_struts skrev:
Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Men alltså hur blir det att dra husvagn med? Eller har jag blandat trådar nu? Haha

Du har nog missat uppdateringen i projektinformationen för 2015 smile

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
Dr_struts
17 april 2015 · 1 861 Inlägg

grellen skrev:

Dr_struts skrev:

grellen skrev:

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Men alltså hur blir det att dra husvagn med? Eller har jag blandat trådar nu? Haha

Du har nog missat uppdateringen i projektinformationen för 2015 smile

Nja inte missat, snarare förträngt skulle ha något senilsnöre till alla trådar på garaget typ! B)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
grellen
17 april 2015 · 149 Inlägg

Dr_struts skrev:

grellen skrev:

Dr_struts skrev:

Men alltså hur blir det att dra husvagn med? Eller har jag blandat trådar nu? Haha

Du har nog missat uppdateringen i projektinformationen för 2015 smile

Nja inte missat, snarare förträngt skulle ha något senilsnöre till alla trådar på garaget typ! B)

Haha, skulle man nog kunna behöva smile

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
Melin82
18 april 2015 · 513 Inlägg

grellen skrev:

Dr_struts skrev:
Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Volvoknugge
18 april 2015 · 404 Inlägg

Melin82 skrev:

grellen skrev:

Dr_struts skrev:
Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Dem som mekar Saab vet inte vad riktigt är sörru

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Axios
18 april 2015 · 191 Inlägg

Volvoknugge skrev:

Melin82 skrev:

grellen skrev:

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Dem som mekar Saab vet inte vad riktigt är sörru

Haha

Återskapandet av en Ikon Volvo 850 T5
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328167
Kommentera och betygsätt
Melin82
18 april 2015 · 513 Inlägg

Volvoknugge skrev:

Melin82 skrev:

grellen skrev:

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Dem som mekar Saab vet inte vad riktigt är sörru

Tråkigt att höra hur inskränkt du är i ditt tänk och underbart fel du har.
Se bara på top gear's hyllning till Saab när dom gick i graven så får du se.
Ser man på b234 motorn så är det inte ovanligt att ta över 500 stabila hästar ur org block. Vet inte hur motsvarande volvomotorer mår av det men jag har ett gäng stakar alla volvo som inte mådde så bra vid mycket lägre effekt. Nu vill jag inte sätta Saab på en piedestal för vlådor har dom bara haft en bra med mera. Kvaliteten kom inte upp till tysk standard men det gör inte volvo heller för ta och känn och kläm på en bmw då märker du skillnaden.
Är inte varken sur eller bitter av vad du skriver, obildade 740 raggare har jag mött innan där märkestrogenheten har tunnelseende.
Så om du nu är så volvokåt, tryck bort prenumerationen och lev i din volvobubbla.

Volvoknugge
18 april 2015 · 404 Inlägg

Melin82 skrev:

Volvoknugge skrev:

Melin82 skrev:

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Dem som mekar Saab vet inte vad riktigt är sörru

Tråkigt att höra hur inskränkt du är i ditt tänk och underbart fel du har.
Se bara på top gear's hyllning till Saab när dom gick i graven så får du se.
Ser man på b234 motorn så är det inte ovanligt att ta över 500 stabila hästar ur org block. Vet inte hur motsvarande volvomotorer mår av det men jag har ett gäng stakar alla volvo som inte mådde så bra vid mycket lägre effekt. Nu vill jag inte sätta Saab på en piedestal för vlådor har dom bara haft en bra med mera. Kvaliteten kom inte upp till tysk standard men det gör inte volvo heller för ta och känn och kläm på en bmw då märker du skillnaden.
Är inte varken sur eller bitter av vad du skriver, obildade 740 raggare har jag mött innan där märkestrogenheten har tunnelseende.
Så om du nu är så volvokåt, tryck bort prenumerationen och lev i din volvobubbla.

Ahh får nog göra det
Mer åt 140 hållet jag
Jag har inget emot någon enskild individ
Jag har alltid älskat volvo och hatat Saab (speciellt formerna på karossen)
Och jag kan säga det att volvo rödblock håller
Det finns en som fått ur hela 1040hk ur en b234 från volvo menar jag då
Jag kan också säga att jag inte gillar knappt några andra bilar än volvo och dodge
Volvo har alltid presterat bra
Volvo kom med trepunktsbälte
Volvo kom med inre bur
Volvo kom med film i rutor
Volvo var först med att ha lambdasond som standard
Vad har Saab kommit med?
Jag kan säga det att jag inte har nått emot JAS bara bilarna

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Melin82
18 april 2015 · 513 Inlägg

Volvoknugge skrev:

Melin82 skrev:

Volvoknugge skrev:

Dem som mekar Saab vet inte vad riktigt är sörru

Tråkigt att höra hur inskränkt du är i ditt tänk och underbart fel du har.
Se bara på top gear's hyllning till Saab när dom gick i graven så får du se.
Ser man på b234 motorn så är det inte ovanligt att ta över 500 stabila hästar ur org block. Vet inte hur motsvarande volvomotorer mår av det men jag har ett gäng stakar alla volvo som inte mådde så bra vid mycket lägre effekt. Nu vill jag inte sätta Saab på en piedestal för vlådor har dom bara haft en bra med mera. Kvaliteten kom inte upp till tysk standard men det gör inte volvo heller för ta och känn och kläm på en bmw då märker du skillnaden.
Är inte varken sur eller bitter av vad du skriver, obildade 740 raggare har jag mött innan där märkestrogenheten har tunnelseende.
Så om du nu är så volvokåt, tryck bort prenumerationen och lev i din volvobubbla.

Ahh får nog göra det
Mer åt 140 hållet jag
Jag har inget emot någon enskild individ
Jag har alltid älskat volvo och hatat Saab (speciellt formerna på karossen)
Och jag kan säga det att volvo rödblock håller
Det finns en som fått ur hela 1040hk ur en b234 från volvo menar jag då
Jag kan också säga att jag inte gillar knappt några andra bilar än volvo och dodge
Volvo har alltid presterat bra
Volvo kom med trepunktsbälte
Volvo kom med inre bur
Volvo kom med film i rutor
Volvo var först med att ha lambdasond som standard
Vad har Saab kommit med?
Jag kan säga det att jag inte har nått emot JAS bara bilarna

Du får nog googla på vad Saab bidragit till, inget jag kommer göra men först med turbo i produktionsbil.
Utseende på bilar är bara tycke och smak, har inget med kvalitet att göra.
Sen det där med 1040hk tror jag inte på, inte ut ett original block. Det vill säga original vev, original stakar, original kolvar.
Nu kommer jag inte diskutera volvo vs världen utan kommer låta denna tråd få vara vad den är för jag gillar folk som tänker utanför boxen.

Hoppas trådskaparen inte bryr sig om inläggen.

grellen
18 april 2015 · 149 Inlägg

Melin82 skrev:

grellen skrev:

Dr_struts skrev:
Åter till mapp och så varför inte köra 15t alá UHR han plockade ju 400 kusar med en sådan! big_smile

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Uppskattar tips. Såg att en hx40 låg inte så speciellt högt i pris. Så jag tackar verkligen för tipset. Sen bryr jag mig knappast på vad en Volvo helgon tycker smile Jag har aldrig varit bunden till något märke.

Han där uppe bryr jag mig inte om, tycker det är konstigt att han premuerar om han inte har något vettigt att komma med.

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
Volvoknugge
18 april 2015 · 404 Inlägg

grellen skrev:

Melin82 skrev:

grellen skrev:

Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Uppskattar tips. Såg att en hx40 låg inte så speciellt högt i pris. Så jag tackar verkligen för tipset. Sen bryr jag mig knappast på vad en Volvo helgon tycker smile Jag har aldrig varit bunden till något märke.

Han där uppe bryr jag mig inte om, tycker det är konstigt att han premuerar om han inte har något vettigt att komma med.

Jag får ta och be om ursäkt till dig
Jag menar inte nått illa riktat till dig
Jag tycker bara inte om "blandraser"

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Melin82
18 april 2015 · 513 Inlägg

grellen skrev:

Melin82 skrev:

grellen skrev:
Min dröm är 500+ och vill inte pressa turbon precis på gränsen. Så ser mot andra alternativ just nu. Kollat lite på TB60-01 ifrån turbobanditen. Skall även bygga eget grenrör då jag vill ha fram turbon typ lite efter mulltiremmen smile

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Uppskattar tips. Såg att en hx40 låg inte så speciellt högt i pris. Så jag tackar verkligen för tipset. Sen bryr jag mig knappast på vad en Volvo helgon tycker smile Jag har aldrig varit bunden till något märke.

Han där uppe bryr jag mig inte om, tycker det är konstigt att han premuerar om han inte har något vettigt att komma med.

Bra för jag skiter i inskränkta personer.
Köpte min hx 40 från en på savarturbo. 3000 och då fick jag en hx40 i nyskick, en billet till råga på allt. Har inte kört den över 1.2 bar pga m46 låda men den funkar kanon. Att tänka på är att du kan byta avgashus om du vill. Kör själv 16 t3.

Senast redigerat av Melin82 (18 april 2015)

Melin82
18 april 2015 · 513 Inlägg

Volvoknugge skrev:

grellen skrev:

Melin82 skrev:

Skulle rekommendera, förlåt utrycket riktig turbo. Och med det menar jag tex hx40. Funkar kanon och kvaliteten är bättre än Kina och ligger bra i pris om man kör bege. Kör med en sådan själv i en 240 16v.

Uppskattar tips. Såg att en hx40 låg inte så speciellt högt i pris. Så jag tackar verkligen för tipset. Sen bryr jag mig knappast på vad en Volvo helgon tycker smile Jag har aldrig varit bunden till något märke.

Han där uppe bryr jag mig inte om, tycker det är konstigt att han premuerar om han inte har något vettigt att komma med.

Jag får ta och be om ursäkt till dig
Jag menar inte nått illa riktat till dig
Jag tycker bara inte om "blandraser"

Jag gillar bilar, inte märken och allt som är udda finner jag underbart som tex moosville, killen som bjuder sin egen wankel i en 142.

grellen
18 april 2015 · 149 Inlägg

Melin82 skrev:
Bra för jag skiter i inskränkta personer.
Köpte min hx 40 från en på savarturbo. 3000 och då fick jag en hx40 i nyskick, en billet till råga på allt. Har inte kört den över 1.2 bar pga m46 låda men den funkar kanon. Att tänka på är att du kan byta avgashus om du vill. Kör själv 16 t3.

Låter som en väldigt bra affär! Förståeligt. Är ute efter att generera laddtryck ganska snabbt då den ska användas för ganska mycket bus. När börjar den jobba med din setup?

Volvo 245 GL "Inavlade tyskeN 5" (1992)
Volvoknugge
18 april 2015 · 404 Inlägg

Melin82 skrev:

Volvoknugge skrev:

grellen skrev:

Uppskattar tips. Såg att en hx40 låg inte så speciellt högt i pris. Så jag tackar verkligen för tipset. Sen bryr jag mig knappast på vad en Volvo helgon tycker smile Jag har aldrig varit bunden till något märke.

Han där uppe bryr jag mig inte om, tycker det är konstigt att han premuerar om han inte har något vettigt att komma med.

Jag får ta och be om ursäkt till dig
Jag menar inte nått illa riktat till dig
Jag tycker bara inte om "blandraser"

Jag gillar bilar, inte märken och allt som är udda finner jag underbart som tex moosville, killen som bjuder sin egen wankel i en 142.

Ja jo det klart
Men min favorit bil har alltid vart volvo
Vet inte riktigt varför
Liksom jag är killen som vandrar runt i en volvo jacka
Var i Stockholm för ett tag sen och där fick jag skit från folk som troligtvis inte vet hur en ottokonstruktion fungerar
Så tro inte att jag inte får ta skit
Men jag står för det jag sagt och om nån tog illa upp så ber jag om ursäkt

Alla kan inte köra Volvo
Alla kan inte va bäst
Melin82
19 april 2015 · 513 Inlägg

grellen skrev:

Melin82 skrev:
Bra för jag skiter i inskränkta personer.
Köpte min hx 40 från en på savarturbo. 3000 och då fick jag en hx40 i nyskick, en billet till råga på allt. Har inte kört den över 1.2 bar pga m46 låda men den funkar kanon. Att tänka på är att du kan byta avgashus om du vill. Kör själv 16 t3.

Låter som en väldigt bra affär! Förståeligt. Är ute efter att generera laddtryck ganska snabbt då den ska användas för ganska mycket bus. När börjar den jobba med din setup?

Kör en b230 16v. Org topp, 3" luftvägar med jätte ic och efter 3000 varv så märker man verkligen av turbon även om man har tryck tidigare. Alla även tillägga att vi har en väldigt låg utväxling så man går väldigt fort genom växlarna.
Vet inte vart du tänk hamna effektmässigt men jag gissar att du vet problemet med högre effekt, större turbo, senare ladd.
Valde hx40 med 16 avgashus för att jag vet den kan pumpa 500-550 utan problem. Sen är den ppulssplittad och det gör en del till när laddet kommer.
Visst finns det balla raceturbos men inte för 3000.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang