Skyldighet vid krock

AWC
18 april 2015 · 4 Inlägg

Hej,

Jag undrar om man har som skyldighet enligt lag att rapportera antingen till försäkringskassan eller polisen vid krock? Kille som krockade in i mig bakifrån i en bensinmack har ej rapporterat till samma försäkringsbolag som jag har till och med, så försäkringsbolaget påstår att dem behöver bevis till att han var vållande.

Mannen hade också gett mig fel telefonnummer att ringa till, men som tur fota jag ju registreringsbeviset med körkort och reg nr. Som är irriterande är att han fördröjer situationen och jag ska punga ut självrisken i förväg.

Jag fick lära mig att man har som skyldighet att båda två rapportera in det. Hur funkar det?

pulchi
18 april 2015 · 640 Inlägg

Vad skulle försäkringskassan ha med saken att göra?

Polisen bryr sig bara vid själva krocktillfället om man står i vägen för övrig trafik eller om det blivit personskador.

Försäkringsbolagen har informationsutbyte med varandra, så det ska inte spela någon roll vilket försäkringsbolag motparten har. Ditt försäkringsbolag ska kunna se ärendet ändå. Så har det i alla fall varit när vi haft försäkringsärenden på jobbet. Vårt försäkringsbolag har även kunnat se att motparten tagit på sig ansvaret i dom fallen.

Det är som du säger. Båda parter ska rapportera till sitt försäkringsbolag.

Putteliten
18 april 2015 · 9 074 Inlägg

Om bara du rapporterar in händelsen till ditt försäkringsbolag, så ska ditt fb kontakta motpartens fb som kontaktar motparten. Det blir meckigt och tar lång tid, tyvärr....

spillolja
18 april 2015 · 4 020 Inlägg

var och en skickar skadeanmälan till sitt eget bolag, använd 2 delad blankettsats som tillhandahålls av försäkringsbolag som man alltid bör ha med sig

om inte motparten strular så får du med största sannorlikhet ersättning om du kört nykter

bilkamera är ett bra komplement
det är ju inte alltid man har med sig en digitalkamera vilket jag brukar ha med på långresor
tag bilder på båda bilarnas skador och evt. chassienummer
körkort är oväsentligt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2015 · 14 039 Inlägg

spillolja skrev:
var och en skickar skadeanmälan till sitt eget bolag, använd 2 delad blankettsats som tillhandahålls av försäkringsbolag som man alltid bör ha med sig

om inte motparten strular så får du med största sannorlikhet ersättning om du kört nykter

bilkamera är ett bra komplement
det är ju inte alltid man har med sig en digitalkamera vilket jag brukar ha med på långresor
tag bilder på båda bilarnas skador och evt. chassienummer
körkort är oväsentligt

Varför är det oväsentligt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
19 april 2015 · 4 020 Inlägg

Vettemannen skrev:
/Benny

det har inget med skuldfrågan att göra
men kan evt. ha betydelse om man ska ha ersättning från vagnskadeförsäkring
men försäkringsbolaget har tillgång till körkortsregitstret

om jag krockar med någon är det viktigast för mig att dokumentera händelsen
tex. skadeanmälningblankett digitalkamera och dachcam än att fråga efter körkortet
körkortet ska bara en myndighet fråga om

men har jag lyckats köra på ett fordon som framförts av en full förare, kan det vara en lönande affär
för ens egna trafikförsäkringbonus och bolaget som slipper betala motparten  big_smile

men å andra sidan riskerar man får böter och förlora lappen några månader  sad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 april 2015 · 14 039 Inlägg

spillolja skrev:

Vettemannen skrev:
/Benny

det har inget med skuldfrågan att göra
men kan evt. ha betydelse om man ska ha ersättning från vagnskadeförsäkring
men försäkringsbolaget har tillgång till körkortsregitstret

om jag krockar med någon är det viktigast för mig att dokumentera händelsen
tex. skadeanmälningblankett digitalkamera och dachcam än att fråga efter körkortet
körkortet ska bara en myndighet fråga om

men har jag lyckats köra på ett fordon som framförts av en full förare, kan det vara en lönande affär
för ens egna trafikförsäkringbonus och bolaget som slipper betala motparten  big_smile

men å andra sidan riskerar man får böter och förlora lappen några månader  sad

Jasså? Kan det vara bättre att inte blivit av med kortet om man krockar eller spelar det ingen roll?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (19 april 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Muttley
19 april 2015 ·

spillolja skrev:

Vettemannen skrev:
/Benny

det har inget med skuldfrågan att göra
men kan evt. ha betydelse om man ska ha ersättning från vagnskadeförsäkring
men försäkringsbolaget har tillgång till körkortsregitstret

om jag krockar med någon är det viktigast för mig att dokumentera händelsen
tex. skadeanmälningblankett digitalkamera och dachcam än att fråga efter körkortet
körkortet ska bara en myndighet fråga om

men har jag lyckats köra på ett fordon som framförts av en full förare, kan det vara en lönande affär
för ens egna trafikförsäkringbonus och bolaget som slipper betala motparten  big_smile

men å andra sidan riskerar man får böter och förlora lappen några månader  sad

Du ska alltid fråga efter körkort om någon kört på dig.   Var själv med om en enklare olycka där en halvblind gubbe körde på min sida av vägen och klippte min backspegel.  Han ägde inte bilen och ville lägga skulden på mig. Men jag tvinga fram ett körkort så han fick fakturan när den blev bytt. Han vågade inte protestera när han såg att jag hade ett vittne i bilen.

werik
19 april 2015 · 144 Inlägg

Du behöver vittne(n) som styrker din version, annars står det ord mot ord, om nu inte motparten erkänner. Men det kanske fanns övervakningskameror på bensinmacken?

BMW 540i/5 E39 "OE plus" (1997)
BMW 528iAT (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang