Vevhusventilationsslang och en annan slang har gått av... Audi A6

Fismumriken
18 april 2015 · 533 Inlägg

Hej!
Bytte ventilkåpspackningarna på bägge sidorna idag på min Audi A6 2,4 1998.

Passagerarsidan gick bra, men på förarsidan gick vevhusventilationsslangen av, samt en annan slang som jag inte vet vad den är till.

Eftersom det är söndag imorgon och inget är öppet typ, kan man laga dessa provisoriskt med en gummislang med slangklämmor?

Den andra slangen:
http://forumbilder.se/EB18Q/20150418-184229-1.jpg

Den går till den blåa förgreningen här:

http://forumbilder.se/EB18Q/20150418-184239-1.jpg

Vad kan detta vara för slang? Det pös lite ur den när den gick av. Råkade klämma den mellan ventilkåpan när jag skulle montera tillbaka den.

Vågar man köra så här någon dag?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh Jonathan

jaka54
18 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det går säkert att köra även om slangen är av.
Men...Den tunna hårda slangen går inte inte till den blå förgreningen som du säger utan passerar förbi på höger sida. Vart tar den vägen sedan? Och vart tar den vägen åt andra hållet? Pyser det i den är det insugsluft som läcker ut!

Fismumriken
18 april 2015 · 533 Inlägg

Mjo den startade och gick som vanligt. Slangen till vevhusventilationen tejpade jag ihop provisoriskt...

Vet inte vart den där slangen tar vägen. Den går till den där förgreningen före den blå saken. Den går från att vara en hård slang till en mjuk gummislang.

Tror jag tar och åker ner till affären imorn och köper en mjuk slang och skarvar den som gick av. Det måste väl gå? Typ med en bensinslang eller nåt?

Samma med vevhusventilationen?

jaka54
19 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Funkar säkert bra.

Fismumriken
19 april 2015 · 533 Inlägg

Så, nu är vevhusventilationsslangen skarvad med en gummislang. Den andra slangen gick av mer, så satte på en liten gummislang på plastslangen som jag sedan pluggade med en skruv. Varför vet jag inte riktigt, kändes bra.

Bilen ryker fortfarande lite efter att ventilkåpspackningarna som läckte är bytta. Kan det vara gammal olja som fortfarande förbränns? Ser inte att den läcker under längre.

jaka54
19 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta reda på var den tunna svarta plastslangen ska sitta!

Fismumriken
20 april 2015 · 533 Inlägg

Jag tänkte, kan det vara en vakuumslang eller dylikt? Nåt som reglerar någon typ utav värde?
Har inte hunnit kolla än vart slangen går.

Fismumriken
20 april 2015 · 533 Inlägg

Sen har jag en annan fråga... Bromsbeläggen fram byttes.

På de beläggena som sitter bakom skivan, är det som klips som låser sig i bromskolven. Dessa klipsen passade inte riktigt som de gamla så jag böjde dem lite för att få en nåt så där passform.

Är detta något som måste vara helt perfekt passform eller funkar det ändå? Verkade funka fint, men när jag åkte till jobbet imorse så började det låta som man körde på de vita sträcken, bromsade då till och det blev tyst igen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang