D24 grönblock topp

Wiklandersson
18 april 2015 · 4 Inlägg

Hej! Ja har en d24 grönblock och undrar om jag kan ta bort toppen utan att spräcka stål nipplarna i botten på topp bultarna? Hörde av en som var halv kunnig att de lätt kunde ske. Någon som vet? Tacksam för svar:)

Danne_1977
18 april 2015 · 3 292 Inlägg

Jag förstår nog inte vad du menar.. du måste ju endå köpa nya toppbultar när du ska dit med toppen igen..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 april 2015 · 3 730 Inlägg

Wiklandersson skrev:
Hej! Ja har en d24 grönblock och undrar om jag kan ta bort toppen utan att spräcka stål nipplarna i botten på topp bultarna? Hörde av en som var halv kunnig att de lätt kunde ske. Någon som vet? Tacksam för svar:)

Denna halvkunniga person får gärna utveckla sig lite. Nog för att d24 inte är nån vidare bra konstruktion, men så korkade tror jag inte tyskarna var att de byggde på ett sådant vis att toppen ej går att lyfta.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Danne_1977
19 april 2015 · 3 292 Inlägg

Klart toppen går att lyfta, jag har grejat mycket med D24 i mina dagar, lyft och bytt många toppar åxå dessutom, inga konstigheter alls.. och topp bultarna bör man ju endå byta när man ska ihop med grejerna igen big_smile

Personligen tycker jag D24 är en riktigt bra konstruktion, problemet är bara att det är ungdomarna som har myntat begreppet, den håller inte till att varva 7 tusen varv och rita 100 meter svart streck, så därför fick det heta att det är en kass motor.

Kör man som folk, så håller den alldeless jätte bra, aldrig haft några problem och jag har nog haft ett 20 tal.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Wiklandersson
20 april 2015 · 4 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Jag förstår nog inte vad du menar.. du måste ju endå köpa nya toppbultar när du ska dit med toppen igen..

När Jag var hos den här diesel grabben så sa han att i botten på bult hålen så sitter stål nipplar, dessa nipplar kunde spricka när man låssade på topplocks bultarna.

Wiklandersson
20 april 2015 · 4 Inlägg

DiwraZ skrev:

Wiklandersson skrev:
Hej! Ja har en d24 grönblock och undrar om jag kan ta bort toppen utan att spräcka stål nipplarna i botten på topp bultarna? Hörde av en som var halv kunnig att de lätt kunde ske. Någon som vet? Tacksam för svar:)

Denna halvkunniga person får gärna utveckla sig lite. Nog för att d24 inte är nån vidare bra konstruktion, men så korkade tror jag inte tyskarna var att de byggde på ett sådant vis att toppen ej går att lyfta.

Han sa att nipplarna i botten på bult hålen som sitter i blocket oftast spricker när man lossar bultarna.

Wiklandersson
20 april 2015 · 4 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Klart toppen går att lyfta, jag har grejat mycket med D24 i mina dagar, lyft och bytt många toppar åxå dessutom, inga konstigheter alls.. och topp bultarna bör man ju endå byta när man ska ihop med grejerna igen big_smile

Personligen tycker jag D24 är en riktigt bra konstruktion, problemet är bara att det är ungdomarna som har myntat begreppet, den håller inte till att varva 7 tusen varv och rita 100 meter svart streck, så därför fick det heta att det är en kass motor.

Kör man som folk, så håller den alldeless jätte bra, aldrig haft några problem och jag har nog haft ett 20 tal.

Skönt o höra, för som du sa så är den omtalad som en dålig motor pga att alla ungdomar bara varvar sönder dom:)

Danne_1977
20 april 2015 · 3 292 Inlägg

Wiklandersson skrev:

Danne_1977 skrev:
Jag förstår nog inte vad du menar.. du måste ju endå köpa nya toppbultar när du ska dit med toppen igen..

När Jag var hos den här diesel grabben så sa han att i botten på bult hålen så sitter stål nipplar, dessa nipplar kunde spricka när man låssade på topplocks bultarna.

Njaa alla jag skruvat med har varit vanliga toppbultar.. inget speciellt alls, dom expanderar en aning när man drar åt dom.. och föresten om det nu var några speciella bultar på din.. vad spelar det för roll om dom går sönder när du lossar på dom.. du ska ju endå byta dom när du ska tillbaka med grejerna sen igen..

Tror inte det finns en serietillverkad bil som det inte går att ta bort toppen på...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Tuggummimannen Taggad
20 april 2015 · 1 507 Inlägg

Tror han menar att hylsorna sitter i blocket, inte i bultarna. Om de spricker vid demontering är det förmodligen för att den som monterat dragit för hårt, alltså inte med rätt moment. Lossade en d24 topp senast i förra veckan, inga problem.

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Danne_1977
20 april 2015 · 3 292 Inlägg

Det finns inga som helst problem med att lyfta toppen på en D24.. ja inte nån motor igentligen, vad jag vet sitter inga hylsor i blocket på en D24.. men vad vet jag, kanske har jag missat det, aldrig nånsin hört att nån haft några problem med att lyfta toppen på en D24.. eller nån annan motor igentligen.

Varför skulle nån som är kunnig som trådskaparen säger sig talat med avråda från att lyfta toppen för ? Så vida det inte handlar om ovetskap, okunskap eller nått sånt så är det väl bara att köra på.. just D24:an är ju hur enkel som helst att lyfta toppen på dessutom.

Ny bultsats till toppen borde kosta runt en tusen lapp eller nått sånt på VAG... toppackning ungefär lika mycket, tänk dock på hur många hack du har i packningen som sitter där, 1,2 eller 3..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang