Vad är egentligen mest lönsamt för mig, ny eller halvny bil? Gjort en liten kostnadsmall

Qus
19 april 2015 · 52 Inlägg

Jag sitter här med en gammal Ibiza -00 automat som drar 1 liter milen och som har börjat få en hel del småproblem som gör att man får reparationskostnader då och då och vill ju främst få ner driftkostnaderna främst på bensin egentligen. Har gjort en liten mall som jag jag vill få feedback på.

Nuvarande bil 15 år gammal jag kan sälja för ca 10.000 kr
Trafikskatt 130 kr mån
Trafikförsäkring 200 kr mån
Bränsleförbrukning 1 liter milen och ca 1000 kr mån
1330 kr mån totalt

Citroen C1 2015 110 000 kr kontant betalning
Trafikskatt 30 kr mån
Halvförsäkring 350 kr mån
Bränsleförbrukning 0.5 liter milen och ca 500 kr mån
880 kr mån totalt

Under tiden med den nya bilen så slipper jag ju reparationskostnader på några år och besiktningar men å andra sidan så är ju värdeminskningen enorm precis i början. Så då kanske denna vore ett bra köp för mig? http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3

Jag vill ha eran feedback på vad som är bäst kostnadsmässigt för mig.

Senast redigerat av Qus (19 april 2015)

xXSammy
19 april 2015 · 6 570 Inlägg

Jag skulle helst räkna på 1 liter milen i förbrukning oavsett bil (Inte V6, V8, V12 etc.)
Den kommer ju inte gå på 0.5 konstant, vissa dagar kanske upp till 0.8.

Nyare bil är ju säkrare bil, reservdelar finns och garanti får du ju också så glöm nästan alla reparationer under garantitiden.
Vill du tänkta ytterligare ett steg så är ju nyare bil mer miljövänlig, vilket minskar risken för kommande framtida problem med skatter, straffavgifter på äldre bilar m.m.

Själv hade jag kollat in Ford Fiesta smile
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fi … 11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fi … 11&w=1

2år garanti, ingen miltalsgräns och kamremsbyte var 25.000mil/10år

De/Dem
torsen
19 april 2015 · 7 236 Inlägg

Oavsett vilken bil du fastnar för så vill jag råda dig att köpa en bil som är 3 - 5 år gammal och är körd 3.000 till 5.000 mil.
Då får du en bil som inte är allt för gammal och har de flesta moderna säkerhetssystemen som t ex ESP(antisladd) m m.
Dessutom har du en god grundtrygghet till låg självrisk på maskinskadeförsäkringen om det skulle hända något.
Tryggheten finns fram till dess bilen blir 10 år eller har körts 10.000 mil.
Självrisken på maskinskadan är f n 2.000:- hos Folksam.

Däck är i dag inte dyrt om man t ex köper från www.dackonline.se

Stirra dig inte blind på om bilen har kamrem eller ej. Kamkedjor med sträckare strular också och låter illa.
Är du lite händig så kan du i bästa fall byta en kamrem på vissa bilar på en timma till en kostnad för under 500:- inkl spännrulle.

Köp dig en Hayne´s reparationshandbok och lär dig din bil innan det händer något.

Men det viktigaste av allt, du slipper den enorma värdeminskningen som en bil har de första 3 åren.
I vissa fall halveras bilens värde under den tidsperioden.
Det finns gott om "treåringar" eftersom många leasingkontrakt går ut då.
Ett sätt att spara runt 10.000:- är att kolla hos bilfirmorna när det har bilar "på ingående".
Försök i s f att få köpa en inbytesbil som ännu inte är rekondad - om du vill spara pengar och är lite händig med dammsugare, invändig glansmedel, avfettning, polering och vaxning.
En tusenlapp i material och några helger senare har du sparat en hel del.

Finns bilfirmor som lägger på 20.000:- på inbytespriset enbart för rekonden.

Rent generellt, köp ingen europeisk bil utan en asiat.
Men asiaterna börjar få högt andrahandsvärde.

Köp heller ingen liten bil med tanke på säkerheten.
"Golfklassen" är lagom, och där är konkurresen som störst bland tillverkarna när det gäller att erbjuda säkerhetsutrusning som standard.

Undvik taklucka som, säkert som amen i kyrkan, på sikt kommer att orsaka problem.
Behöver du inte draganordning, så rata de bilarna. Kopplingen kan vara överansträngd, liksom hela drivlinan.

En mycket underskattad bil, om jag ska drista mig till ett förslag, är Nissan Almera.

Tycker jag och lycka till.smile

Qus
19 april 2015 · 52 Inlägg

Tack för era svar.

Malheus Fiestan har jag faktiskt tittat på men väldigt få automat ligger ute på blocket på just dom bilarna och när dom väl går ut så är begpriset ganska högt jämfört med andra bilar.

Torsen: Jag hade tänkt något i stil med Micra storleken egentligen. Men det är som du säger, dom första tre åren så minskar priset rejält på nya bilar så jag tänker på en tre till fem år gammal bil. Tänkte typ denna: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647921

Denna skulle väl lätt vara värd 60.000? Tycker det verkar vara ett bra pris. KVD verkar vara bra också.

Evildan
19 april 2015 ·

Du ska alltså ha en automatväxlad bil som förbrukar lite bränsle och även har låga totala ägandekostnader?

Budget för inköp?

Senast redigerat av Evildan (19 april 2015)

Qus
19 april 2015 · 52 Inlägg

Evildan skrev:
Du ska alltså ha en automatväxlad bil som förbrukar lite bränsle och även har låga totala ägandekostnader?

Budget för inköp?

Det är precis det jag vill ja. Nyare automat drar ju knappt något mer och enligt VW så drar deras DSG automat mindre än manuella, om det stämmer vet jag dock inte men automat idag är inte som för 10 år sedan.

Budget är väl inte mer än nödvändigt men jag har funderat på max 60.000 men jag kan tänka mig att öka budgeten lite till om det behövs.

Evildan
19 april 2015 ·

Qus skrev:

Evildan skrev:
Du ska alltså ha en automatväxlad bil som förbrukar lite bränsle och även har låga totala ägandekostnader?

Budget för inköp?

Det är precis det jag vill ja. Nyare automat drar ju knappt något mer och enligt VW så drar deras DSG automat mindre än manuella, om det stämmer vet jag dock inte men automat idag är inte som för 10 år sedan.

Budget är väl inte mer än nödvändigt men jag har funderat på max 60.000 men jag kan tänka mig att öka budgeten lite till om det behövs.

DSG är snålare, däremot är det en problemlåda med mycket haverier och strul rent allmänt.
(Allt du hittar om du googlar DSG problem är sant).

Då du kikade på en nybil för 110000kr tänkte jag tipsa om en annan småbil med väldigt låga ägande kostnader tillika driftsäkerhet.
http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … amp;last=1

För den andra lite mindre summan tipsar jag om Prius (så klart) en bil med utrymmen i baksätet likvärdiga en Volvo S80 och ett bagage större än Volvo V60 fast en förbrukning i småbilsklass samt en årlig vägtrafiksskatt om blygsamma 360kr.
Jag har "lurat" några andra medlemmar till köp och dom är nöjda med sina, inte minst tack vare driftsäkerhet och hur lättkörda dom är, med reservation för fickparkering då det krävs lite tillvänjning med den strömlinjeformade karossens försvinnande överhäng.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Och nej du behöver inte vara orolig att bilen inte håller ihop även om den rullat en bit. wink
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=pr … &md=th

Senast redigerat av Evildan (19 april 2015)

Qus
19 april 2015 · 52 Inlägg

Ja Yaris verkar ju jättebra, skulle ändå vilja ha feedback på dom jag tittat och länkat högre upp, vad tycks om dessa? Vilken tycker du känns bäst eller som du hade valt?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3
och
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647921

Evildan
19 april 2015 ·

Qus skrev:
Ja Yaris verkar ju jättebra, skulle ändå vilja ha feedback på dom jag tittat och länkat högre upp, vad tycks om dessa? Vilken tycker du känns bäst eller som du hade valt?

http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 11&w=3
och
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647921

Yarisen har M/M lådan vilket är en automatiskt växlande manuell växellåda, den är bra men kräver lite övning innan den kan köras smidigt.
Yaris från 2011 har dom CVT, steglös låda.
Då är det såklart ett annat pris.


Micra av den generationen kan jag faktiskt ingenting om förutom att dom exemplar av tidigare generationer jag ägt i regel har fungerat bra.
KVD som sådant är jag lite skeptisk till av olika orsaker.
Men man får ju kolla över bilen och historiken ordentligt innan bud/köp.

xXSammy
19 april 2015 · 6 570 Inlägg

Qus skrev:
Fiestan har jag faktiskt tittat på men väldigt få automat ligger ute på blocket på just dom bilarna och när dom väl går ut så är begpriset ganska högt jämfört med andra bilar.

Plussidan med Fiestan av 4 års erfarenhet så är det största reparationen en bagagelucke knapp, väldigt hållbara och trevliga bilar. smile

De/Dem
torsen
20 april 2015 · 7 236 Inlägg

Evildan skrev:
Yarisen har M/M lådan vilket är en automatiskt växlande manuell växellåda, den är bra men kräver lite övning innan den kan köras smidigt.
Yaris från 2011 har dom CVT, steglös låda.

Om Yaris har samma växellåda som Citroen/Peugeot = robotiserad manuell växellåda, så avråder jag på det bestämdaste från köp.
Även om du efter några år vant dig och accepterat körningen, så tror jag definitivt att du snart kommer att tröttna på omprogrameringarna i växellåda. De tar tid och är kostsamma.

Välj hellre en CVT. hmm

granadadr
20 april 2015 · 7 288 Inlägg

till ts,, du glömde en del i din uträkning av en ny bil,, SERVICE den kostar wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Qus
20 april 2015 · 52 Inlägg

Ja jag har också läst en hel del dåligt om dom där robotlådorna som måna har fram tills för några år sedan då dom flesta gick över till CVT. Har faktiskt fastnat för Micra K13 (2012 och framåt) då dom verkar ha ett OK pris på begagnat. Nu hittade jag denna på KVD: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647922

Lite sliten lack och så vilket jag inte är alltför kräsen med, men den där bucklan på förardörren ser ju ut att vara i extrema laget. Går det att fixa sånt där?

jaka54
20 april 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Den Toyotan såg fin ut!
DSG lådorna fungerar utmärkt, åtminstone gör min det! Har en Audi 3,2lit TT roadster från 2004 med 6-växlad DSG låda som gått ca 9000mil.
Att generellt säga att DSG (Audi-språk) och PDK (Porsche språk) skulle vara dåliga stämmer inte ,då skulle inte biltillverkarna  kunna överleva och det  går ju beviserligen bra för både Audi och Porsche.
Att Taxi haft problem med sina 7-växlade DSG lådor från VW kan stämma men mycket beror ju på hur man kör och hur man sköter om sin bil . Byter an inte olja varje år i motor (1000-1500 mil)och sällan i växellådan så får man skylla sig själv.
Att ge

Senast redigerat av jaka54 (20 april 2015)

granadadr
20 april 2015 · 7 288 Inlägg

Qus skrev:
Ja jag har också läst en hel del dåligt om dom där robotlådorna som måna har fram tills för några år sedan då dom flesta gick över till CVT. Har faktiskt fastnat för Micra K13 (2012 och framåt) då dom verkar ha ett OK pris på begagnat. Nu hittade jag denna på KVD: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647922

Lite sliten lack och så vilket jag inte är alltför kräsen med, men den där bucklan på förardörren ser ju ut att vara i extrema laget. Går det att fixa sånt där?

tycker den bilen ser förjävlig ut faktiskt,, plus att jag bara hört dåligt om kvd,, de har mest bara rat där

xXSammy
20 april 2015 · 6 570 Inlägg

granadadr skrev:

Qus skrev:
Ja jag har också läst en hel del dåligt om dom där robotlådorna som måna har fram tills för några år sedan då dom flesta gick över till CVT. Har faktiskt fastnat för Micra K13 (2012 och framåt) då dom verkar ha ett OK pris på begagnat. Nu hittade jag denna på KVD: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647922

Lite sliten lack och så vilket jag inte är alltför kräsen med, men den där bucklan på förardörren ser ju ut att vara i extrema laget. Går det att fixa sånt där?

tycker den bilen ser förjävlig ut faktiskt,, plus att jag bara hört dåligt om kvd,, de har mest bara rat där

Bilarna jag gjort större reparationer (Kamrem som hoppat, styrdon som gått sönder) på har varit ifrån KVD, magnet för måndags ex?
Finns säkert bra bilar ifrån KVD också, men jag har då inga positiva upplevelser av dem.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 april 2015 · 17 476 Inlägg

Malheus skrev:

granadadr skrev:

Qus skrev:
Ja jag har också läst en hel del dåligt om dom där robotlådorna som måna har fram tills för några år sedan då dom flesta gick över till CVT. Har faktiskt fastnat för Micra K13 (2012 och framåt) då dom verkar ha ett OK pris på begagnat. Nu hittade jag denna på KVD: https://www.kvd.se/auktion/personbil/Ni … 0hk/647922

Lite sliten lack och så vilket jag inte är alltför kräsen med, men den där bucklan på förardörren ser ju ut att vara i extrema laget. Går det att fixa sånt där?

tycker den bilen ser förjävlig ut faktiskt,, plus att jag bara hört dåligt om kvd,, de har mest bara rat där

Bilarna jag gjort större reparationer (Kamrem som hoppat, styrdon som gått sönder) på har varit ifrån KVD, magnet för måndags ex?
Finns säkert bra bilar ifrån KVD också, men jag har då inga positiva upplevelser av dem.

Har varit på KVD i Kungälv några gånger. Inte bra bilar men en kompis köpte en V70 aut där. Han har väl kört den i snart 10 år... KVD:s priser drar iväg. Svårfyndat.

CVT är trevligt. DSG är motsatsen. Vi hade en helt ny Rapid med DSG7. Usch! Varför VW fortfarande säljer dessa lådor är en gåta för mig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang