Tänkte lacka om bilen. Råd & tips?

anthed
24 februari 2015 · 31 Inlägg

Har en solblekt Toyota Corolla -97, skulle vilja lacka om den till mattsvart. Den är alltså just nu vit på en del ställen med skiftande färg till röd.

http://imgi.se/image.php?dm=ZYI3

Hur bör jag börja? eller är bästa alternativet lackfirma? men jag skulle helst inte vilja betala 5000:- för att lacka om bilen hos en lackfirma.

Någon som har tips?

Bilen ser ut som på bilden ovan

Senast redigerat av anthed (24 februari 2015)

Jonnee
24 februari 2015 · 34 Inlägg

Om du vill ha den i mattsvart, kan väl plastidip vara ett alternativ?

Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Nybergrobin
24 februari 2015 · 2 378 Inlägg

anthed skrev:
Har en solblekt Toyota Corolla -97, skulle vilja lacka om den till mattsvart. Den är alltså just nu vit på en del ställen med skiftande färg till röd.

http://imgi.se/image.php?dm=ZYI3

Hur bör jag börja? eller är bästa alternativet lackfirma? men jag skulle helst inte vilja betala 5000:- för att lacka om bilen hos en lackfirma.

Någon som har tips?

Bilen ser ut som på bilden ovan

För 5000kr får du inte ens lacka om motorhuv plus skärmar smile

Mack Forum- och sitemoderator
24 februari 2015 · 26 136 Inlägg

Nybergrobin skrev:

anthed skrev:
Har en solblekt Toyota Corolla -97, skulle vilja lacka om den till mattsvart. Den är alltså just nu vit på en del ställen med skiftande färg till röd.

http://imgi.se/image.php?dm=ZYI3

Hur bör jag börja? eller är bästa alternativet lackfirma? men jag skulle helst inte vilja betala 5000:- för att lacka om bilen hos en lackfirma.

Någon som har tips?

Bilen ser ut som på bilden ovan

För 5000kr får du inte ens lacka om motorhuv plus skärmar smile

Haha..tänkte på detta jag också...fan om man hade hittat en firma som lackar en bil för 5000:-!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Zzoink
25 februari 2015 · 1 229 Inlägg

Mack skrev:

Nybergrobin skrev:

anthed skrev:
Har en solblekt Toyota Corolla -97, skulle vilja lacka om den till mattsvart. Den är alltså just nu vit på en del ställen med skiftande färg till röd.

http://imgi.se/image.php?dm=ZYI3

Hur bör jag börja? eller är bästa alternativet lackfirma? men jag skulle helst inte vilja betala 5000:- för att lacka om bilen hos en lackfirma.

Någon som har tips?

Bilen ser ut som på bilden ovan

För 5000kr får du inte ens lacka om motorhuv plus skärmar smile

Haha..tänkte på detta jag också...fan om man hade hittat en firma som lackar en bil för 5000:-!

vänta du bara! snart kommer det nån som har en kompis vars tjejs kompis pappas kusin lackar om bilar för 5000kr med kvitto också wink haha men om man ska ge ett tips så är väl det att ge fan i att lacka om den!

vet inte vad bilen är värd just nu men det finns ett par alternativ.

* rolla den mattsvart, sänker värdet med 90% men det kanske inte gör nåt? sen blir det inte så jävla vackert heller wink
* plastidip, är en sorts plastfärg som går att dra bort när man inte vill ha den längre! kostar dock några tusenlappar och håller kanske inte i evigheter
* lämna in den till en rekondare som polerar upp lacken åt dig så den blir blank och fin?

Mrshamberg
18 april 2015 ·

Vad du än gör.. Plastidip ska inte göras på en hel bil om du inte är väldigt kunnig!

JBeam
18 april 2015 · 201 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Vad du än gör.. Plastidip ska inte göras på en hel bil om du inte är väldigt kunnig!

Beror väl på vad det är för bil :p

I detta fall låter plastidip som en utmärkt idé, alternativt häll ut en 10l med faluröd över den smile

Billigt och bra big_smile
http://www.beijerbygg.se/store/privat/f … -005179569

Senast redigerat av JBeam (18 april 2015)

Mrshamberg
18 april 2015 ·

Haha ok. Läste inte noga där uppe. Såg inte ens bilden konstigt nog. Jo men då är det bara att köra på med plastidip. Glöm bara inte grundfärg. Så blir det nog mycket bättre än innan iaf 😆

sotar The Bear
20 april 2015 · 293 Inlägg

Grundfärg? Till Plastidip? Tanken med plastidip är att du ska kunna lacka bilen i stort sett utan förberedelser..
Men använder man sprayburkarna som säljs på närmaste bildelshandel får man skylla sig själv.

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Mrshamberg
20 april 2015 ·

Ok.. Jag har fixat många många fälgar. Köper ej B produkt utan plasti dip original. Från mekonomen. Mina fälgar till exempel krävdes flera lager vitt innan för att få den neon gröna färgen jag ville ha. Detta pågrund av färgen på fälgarna innan och dessutom skicket. Vill du täcka skavanker så krävs det flera lager. Sprayar du bara utan vit färg under.. Flera lager grönt så blir det mörkare och mörkare färg. Alltså får du inte den färgen du ville ha initialt!
Sprayar du vitt tills du täckt det mesta och sedan 2-3 lager av önskad färg så får rätt färg. Jag hade tillexempel haft mörkgröna fälgar om jag hade tagit dina råd big_smile istället för neon gröna!

Senast redigerat av Mrshamberg (20 april 2015)

it_mutt Avstängd
20 april 2015 · 10 388 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Ok.. Jag har fixat många många fälgar. Köper ej B produkt utan plasti dip original. Från mekonomen. Mina fälgar till exempel krävdes flera lager vitt innan för att få den neon gröna färgen jag ville ha. Detta pågrund av färgen på fälgarna innan och dessutom skicket. Vill du täcka skavanker så krävs det flera lager. Sprayar du bara utan vit färg under.. Flera lager grönt så blir det mörkare och mörkare färg. Alltså får du inte den färgen du ville ha initialt!
Sprayar du vitt tills du täckt det mesta och sedan 2-3 lager av önskad färg så får rätt färg. Jag hade tillexempel haft mörkgröna fälgar om jag hade tagit dina råd big_smile istället för neon gröna!

Flera lager krävs väl iofs alltid.

Ja, bakgrundsfärgen kommer lysa igenom tills det täcker ordentligt, som med all färg. Men, om du plastidippar en svart bil till vit, så blir den vit när plastidippen täcker tillräckligt bra, och inte grå då (som den skulle bli i enlighet med din erfarenhet).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mrshamberg
20 april 2015 ·

Haha vilket sämst exempel big_smile spelar ingen roll hur många lager vitt du sätter... Vitt kan omöjligtvis bli mörkvitt.. Men den svarta färgen lär ju lysa igenom efter första och andra lagret (obviously). Men ju mer lager ju vitare blir det.  Det kan inte jämföras med det jag skrev ovan . Med andra färger helt enkelt.  Ganska säker på min sak wink  detta lärde jag mig först från lackerings firma som dessutom plastidippar bilar.

Plus så är det billigare om man först sätter vit färg. Istället för att använda 10 kannor för att få den färg man vill ha. Om det nu inte är en gul bil som du ska måla svart tex. Det beror helt enkelt på färger osv osv osv osv

Märker att så fort man yttrar sig här så kommer en svensk banan och ska tycka och tänka och säga si och så och starta långa onödiga diskussioner... For what reason? No idea.  Tragiskt tycker jag. Livet för kort för sånt här trams big_smile  tack o hej! ^_^

Senast redigerat av Mrshamberg (20 april 2015)

it_mutt Avstängd
20 april 2015 · 10 388 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Haha vilket sämst exempel big_smile spelar ingen roll hur många lager vitt du sätter... Vitt kan omöjligtvis bli mörkvitt.. Men den svarta färgen lär ju lysa igenom efter första och andra lagret (obviously). Men ju mer lager ju vitare blir det.  Det kan inte jämföras med det jag skrev ovan . Med andra färger helt enkelt.  Ganska säker på min sak wink  detta lärde jag mig först från lackerings firma som dessutom plastidippar bilar.

Plus så är det billigare om man först sätter vit färg. Istället för att använda 10 kannor för att få den färg man vill ha. Om det nu inte är en gul bil som du ska måla svart tex. Det beror helt enkelt på färger osv osv osv osv

Märker att så fort man yttrar sig här så kommer en svensk banan och ska tycka och tänka och säga si och så och starta långa onödiga diskussioner... For what reason? No idea.  Tragiskt tycker jag. Livet för kort för sånt här trams big_smile  tack o hej! ^_^

Ja, lika tragiskt när folk hävdar att de har kunskap inom ett område, men uppenbarligen saknar det.

Kulören "vit" (som finns i odrägligt många nyanser) har tydligen en magisk egenskap som alla andra kulörer saknar.

Att grunda bilen innan man dippar den, låter dessutom som ett ypperligt förslag, som inte på något vis går emot hela tanken med dip...

- - Edit - -

O för att återkoppla; det känns lite fjortisaktigt att gnälla som en småunge på "hur typiskt svenskt" det är, så fort någon inte håller med dig. Inte direkt första gången du gör det. Skriver du på ett forum så får du räkna med att folk kommer ha åsikter om det du skriver; antingen för eller emot. Klarar du inte det; håll dig ifrån forumet. Svårare än så är det inte.

Senast redigerat av it_mutt (20 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mrshamberg
21 april 2015 ·

Ok.. Ja det var 11 år sen jag var fjortis..  Men ok.  Du har säkert rätt.. Och jag har fel. Man ska inte använda vit färg under. Det är säkert jätte onödigt.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=36744
Han som skrev det bara som ett exempel ljuger nog :p

it_mutt Avstängd
21 april 2015 · 10 388 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Ok.. Ja det var 11 år sen jag var fjortis..  Men ok.  Du har säkert rätt.. Och jag har fel. Man ska inte använda vit färg under. Det är säkert jätte onödigt.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=36744
Han som skrev det bara som ett exempel ljuger nog :p

Uppenbarligen vet du inte vad uttrycket "fjortis" innebär.

Jag har -inte- sagt/skrivit att man -inte ska- använda vit färg. Där har vi nästa grundförutsättning för att spendera tid på textbaserade forum; läs vad folk faktiskt skriver.

Men, inte heller där skriver dom att man SKA göra det.

Det står däremot;

För att få neoneffekt rekommenderar vi att man lägger ett lager vit Plast Dip som grundlager.

Och i videon de har på sidan, läggs inget vitt lager (men för all del, det är ljusa fälgar).

Är du 25 år gammal, bör du rimligen förstå skillnaden mellan "ska" (alternativt; "måste") och "rekommenderar".

Det spännande är att du inte heller påpekat att det gäller "vit plastidip som grundfärg/grundlager", utan "vit grundfärg", som i regel kommer tolkas som två helt olika saker.

Senast redigerat av it_mutt (21 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mrshamberg
21 april 2015 ·

För att få neoneffekt rekommenderar vi att man lägger ett lager vit Plast Dip som grundlager.
Ett vitt grundlager är extra viktigt om det du ska lackera är färgat och mörkt!

Var det med flit du undvek att copy-paste den sista meningen där big_smile  hehe! Och nej.. Jag är skit kass på svenska.. Har bara bott i Sverige i 5 år. Men jag förstår skillnaden på rekommendera och  måste. Men det mesta är väl rekommendationer eller? Man MÅSTE inte växla när motorn varvar som fan till exempel men det rekommenderas nog  att du gör det.  Och jag rekommenderar att använda  vit färg under. Men i slutändan handlar ju inte ens det här längre om snubben bil. Utan en tävling som kallas - vem vet mest..

Mrshamberg
21 april 2015 ·

Alltså du måste nog vara bland the most annoying person någonsin! big_smile men nu räcker det för mig. Jag skiter faktiskt i slutändan om snubben sprayar bilen grön lila och brun utan grundfärg och med glitter. Och om du i ditt huvud vinner denna onödiga diskussion.. Det skiter jag också i. Påverkar inte min vardag. Ökar inte ens saldot på bankkontot! wink

Senast redigerat av Mrshamberg (21 april 2015)

it_mutt Avstängd
21 april 2015 · 10 388 Inlägg

Mrshamberg skrev:
För att få neoneffekt rekommenderar vi att man lägger ett lager vit Plast Dip som grundlager.
Ett vitt grundlager är extra viktigt om det du ska lackera är färgat och mörkt!

Var det med flit du undvek att copy-paste den sista meningen där big_smile  hehe! Och nej.. Jag är skit kass på svenska.. Har bara bott i Sverige i 5 år. Men jag förstår skillnaden på rekommendera och  måste. Men det mesta är väl rekommendationer eller? Man MÅSTE inte växla när motorn varvar som fan till exempel men det rekommenderas nog  att du gör det.  Och jag rekommenderar att använda  vit färg under. Men i slutändan handlar ju inte ens det här längre om snubben bil. Utan en tävling som kallas - vem vet mest..

Absolut inte (jag antar nämligen att det var en fråga, så därför besvarar jag den). Men det är fortfarande inte, som du ville framhäva, ett måste.

Om du menade det som en rekommendation, så säg/skriv det "Jag skulle iaf rekommendera...", precis så som du gjorde nu. Det är inte svårare än så. Menar du en "grund" med vit dipp, så skriv det, inte "vit grundfärg" alternativt när någon ifrågasätter det; skriv det då.

Ja visst är det, och det var du som drog igång den. Dina åsikter om mig som person, ptja, de skulle jag inte kunna bry mig mindre om ens om jag så hade fått betalt för det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mrshamberg
21 april 2015 ·

Just deal with it. You got owned! Get over it ;D

it_mutt Avstängd
21 april 2015 · 10 388 Inlägg

Mrshamberg skrev:
Just deal with it. You got owned! Get over it ;D

Ägd? Av någon som inte kan stå vid sitt eget ord? Ok. Vi säger det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang