62a opel kapitän förgasarfel?

urbenruben
31 augusti 2014 · 48 Inlägg

jag har fått tag i en ny bensinnål och bytt den och ställt flottören så att den får mindere soppa och nu har jag fått ner den till 1.52 l mil! en klar förbättring men den drar fortfarande lite mycket men jag har fått tag i en annan förgasare som jag ska prova. jag får tacka för alla förslag på felsökningar och om ni kommer på något annat det kan vara så hör gärna av er. häls Ruben

HG_
16 oktober 2014 · 2 480 Inlägg

Kolla med Håkan (Har jag för mig att han hette.) på opusmotor han kan kanske ha ett svar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
urbenruben
7 november 2014 · 48 Inlägg

jag har pratat med mårten på opus motor och fått några förslag men det har inte funkat! jag har ställt in den för vintern nu men jag försöker att få tag i en ny fördelar och ska sätta på brytarlöst system så kanske jag får ner förbrukningen lite till. nån som har en fördelar i bra skick med nr 0231114063 eller VJU6BR57MS så får ni gärna höra av er.

urbenruben
22 april 2015 · 48 Inlägg

jag har bytt fördelar (nyrenoverad) men ingen förbättring den drar 1.9l mil. men jag fick tips att dom drar mer om man kör på 95oktan nån som vet om det är så?

HG_
26 april 2015 · 2 480 Inlägg

big_smile Du har inte ett hål i tanken eller Hål i någon ledning? lol (kan ju dra i väg med några liter i taget lol )
1,9 liter låter ju lite som om du har något läckage någonstans eller en jätte törstig motor. big_smile
Finns det några spec. på hur mycket motorn ska dra i normala fall?
Om det är runt litern så ska ju inte bränsle förbrukningen nå upp till det dubbla bara för att du kör på 95 okt.
Har du tillsats i bensinen? (Om det kan vara det?)
Kan det var så att någon ventil i toppen kärvar så att motorn suger i sig mer bensin?
(Ren spekulation förstås. Är ingen expert på området.)

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
caromania Forummoderator
26 april 2015 · 9 296 Inlägg

Även jag tror på andra fel än förgasaren.
Komp?
Ventiler?
Fördelaraxel?
Det är ju så trist också när det inte riktigt funkar. Som min ena Austin Seven som jag inte riktigt får att gå bra. Då får den stå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
urbenruben
26 april 2015 · 48 Inlägg

jag ser inget läckage nånstans! dom jag har snackat med  säger att den ska ligga på 1 liter milen! jag kör med blyersättning. om nån ventil kärvar så skulle väl det synas då man tar kompprov och det var väl hyfsat jämt 6 6 6 6.5 6.2 6! hela fördelaren är nyrenoverad så det är nog inte fördelaraxeln heller. men jag ska tanka 98oktan får jag se om det blir någon skillnad alls. motor går jämt och fint inge knackningar

Senast redigerat av urbenruben (27 april 2015)

caromania Forummoderator
26 april 2015 · 9 296 Inlägg

Med en lite sliten sexa så kan den säkert dra mer än en liter milen, men inte så mycket mer. Dagens trafikrytm är ju högre och det gör att man gasar på lite mer faktiskt. Min Amazon hade automat och den drog soppa som faen om man ville. Tryckte man på vad varje rödljus för att så att säga "keep up" så kunde den dra i sig 1,6. Rullade man lite försiktigt så sjönk det till 1,0. Rekordet på landsväg var 0,73, men det var i 85-90 en hel tank på motorvägen med nyrenoverad växellåda.

Hur rullar bilen? Inget som kärvar? Hur är bakaxeln? Allt sånt påverkar, och tillsammans med lite kass tändning pga 95 oktan, lite tyngre dojja så kan det sticka iväg.

Har du kontrollerat vägmätaren? Har du möjlighet att ta en testvända med gps via smartphone så vet du ju vad bilen faktiskt drar. Har du lite större däck så visar trippmätaren för lite och bilen blir tyngre att köra, vilket leder till högre verklig förbrukning tillsammans med lurad på att trippmätaren visar färre kilometer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
urbenruben
27 april 2015 · 48 Inlägg

inte omöjligt att det är lite kärvt i bakaxeln jag får plocka upp och rengöra och byta olja men jag tycker att den rullar ganska lätt. jag har ju lite lägere profil på däcken ( från 80 till 70) så det är inte omöjligt att den visar fel så jag får prova gpsen! tack för tipsen

Senast redigerat av urbenruben (27 april 2015)

urbenruben
29 april 2015 · 48 Inlägg

jag har kollat med en gps och på 44km på gpsen  så stod trippmätaren på 45km så det skiljer bara 1km på 44km det är ju inte så mycket! jag har fått tips om att ställa ventilerna så jag ska kolla på det i helgen

jaka54
29 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Plocka ner motorn och renovera den och dit med en renoverad förgasare så ska du se att förbrukningen kommer att ligga runt litern. Motorn är antagligen sliten eftersom den drar så mycket soppa.

caromania Forummoderator
29 april 2015 · 9 296 Inlägg

urbenruben skrev:
jag har kollat med en gps och på 44km på gpsen  så stod trippmätaren på 45km så det skiljer bara 1km på 44km det är ju inte så mycket! jag har fått tips om att ställa ventilerna så jag ska kolla på det i helgen

Dessutom så drar ju din bil mer än du tror med de siffrorna, i runda slängar 2 procent.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
urbenruben
29 april 2015 · 48 Inlägg

jag ska prova och ställa ventilerna först annars får man väl göra det! det är så svårt att få tag i grejor till förgasaren och jag har bytt allt som går att få tag i. jo visserligen drar den lite mer men den borde inte dra dubbelt så mycket tycker jag!

caromania Forummoderator
29 april 2015 · 9 296 Inlägg

urbenruben skrev:
jag ska prova och ställa ventilerna först annars får man väl göra det! det är så svårt att få tag i grejor till förgasaren och jag har bytt allt som går att få tag i. jo visserligen drar den lite mer men den borde inte dra dubbelt så mycket tycker jag!

Om det kommer till att du ska renovera så rekommenderar jag Gower and Lee i England.

*Renovera förgasaren alltså, och därför behöver inhandla en renoveringssats.

Senast redigerat av caromania (29 april 2015)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
urbenruben
7 maj 2015 · 48 Inlägg

tack för tipset jag ska kolla upp det! jag har ställt ventilerna( det var en som låg på ) och nu drar den 1.45l mil bättere men inte bra! det var lite slitet så jag ska försöka att få tag i  nya stötstänger och skruvar och slipa om kamaxeln men det får bli nästa år

caromania Forummoderator
7 maj 2015 · 9 296 Inlägg

Jag kom på en sak som jag inte tror står i tråden. Har du kollat så inte bränslepumpen trycker för mycket soppa in i förgasaren? Trycket ska ligga lågt, sannolikt under 0.2 bar. Den dyra vägen är en "filterking", den billiga en ställbar bränsletrycksregulator för förgasarmotorer. Jag har en på min a7, ser ut som en snusdosa man kan vrida på för att välja tryck, med en pip in och en ut. Jag hittade min på ebay för någon hundring. Leta o testa...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
urbenruben
7 maj 2015 · 48 Inlägg

tack för tipset ska kolla upp det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang