Saab 9-5 2.3T -04 - Bakre syresensor (lambda) felkod P0140

henxon
26 augusti 2014 · 8 Inlägg

Hejsan

Jag har haft problem med felkod som tyder på min Saabs syresensor ett tag nu. Felkoden som jag får är P0140 vilket tyder på att bakre syresensorn (lambdasonden) är trasig. Efter att ha lämna in den på verkstad 5 gånger, och bakre syresensorn är bytt 4(!) gånger och en den 5e gången bytte dom en vacuumslang, så börjar jag bli less på att se motorlampan lysa sad

Vad ska jag göra? Orkar inte ha den på verkstad varannan vecka för att ändå inte bli fixad. Finns det någon som vart med om detta förut? Kan det vara någon central del som inte fungerar och får det att se ut som att bakre sensorn är trasig?

MVH

Henrik

---

Nedan klistrar jag in den kompletta felkoden jag fått ut från OBDII

*****
meta-info header:Error Codes
file version:1
type:5
time:1408736306921
name:Trouble Codes
codes:P0140,
codes_p:P0140,
codes_raw:43014000000000;;
codes_p_raw:47014000000000;;
*****
Error Codes
P0140
O2 Sensor Circuit No Activity Detected
Commanded secondary air status (AS)    Fromtheoutsideatmosphereoroff
Vehicle speed (Speed)    45 km/h
Long term fuel % trim Bank 1 (LTFT1)    0.0 %
MAF air flow rate (MAF)    6.96 g/s
Calculated engine load value (EngineLoad)    12.15 %
Timing advance (TA)    8.0 °
Engine RPM (RPM)    1803 rpm
Short term fuel % trim Bank 1 (STFT1)    0.0 %
Throttle position (TP)    19.21 %
PIDs supported [21 - 40]    10000000000000000000000000000000
Intake air temperature (IAT)    24 °C
Engine coolant temperature (ECT)    59 °C
Fuel system status (FSS)    Openloop:engineloadORfuelcutduetodeceleration
Distance traveled with malfunction indicator lamp (MIL)    1 km
Intake manifold absolute pressure (MAP)    27.0 kPa

===================
Pending Codes
P0140
O2 Sensor Circuit No Activity Detected


Raw values
Error Codes 43014000000000;;
Panding Codes 47014000000000;;

Senast redigerat av henxon (26 augusti 2014)

zekezeke Vila i frid, pappa..
26 augusti 2014 · 517 Inlägg

Är avgassystemet i fint skick? Inge rost osv? Vet att den kan bli sådär om det är rosthål/trasigt.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
micke-opel
26 augusti 2014 · 562 Inlägg

Skulle kunna vara jordkrimpen till de båda lambdasonderna i motorledningsnätet som glappar. För mig är det helt obegripligt att man byter en del hela fyra gånger utan att se sambandet med att det inte är den komponenten som felar. Jag har haft två stycken niofemmor som satt liknande felkod "02 sensor no activity detected", ena på främre och den andra på bakre sonden.

Båda två av de bilarna hade nybytt lambdasond, jag gjorde som så att jag klippte bort den gamla krimpen och lödde ihop kablarna på nytt med krympslang. Sedan dess har just dessa två bilar fungerat utan problem.

Den krimpen som det gäller heter "J16" och kabelfärgerna är grå, blå och svart vad jag vill minnas (inte 100% säker dock). Jordkrimpen sitter ca 10 cm från styrdonshandsken.. Självklart kan det vara något annat som felar, men jag hade börjat i den här änden.

MVH Mikael

9-5 Aero Sedan -05
henxon
27 augusti 2014 · 8 Inlägg

Tack för svaren, skönt att höra några förslag på vad som kan fela! Bilen är i princip helt rostfri så jag skulle bli förvånad om det finns rostangrepp som gjort hål i avgassystemet men jag ska ta och kolla det.

Kommer man lätt åt kabel-krimpen och är det bara att klippa och skarva ihop kablaget på nytt? Bör man koppla ur bilbatteriet innan? Ska ge även det ett försök...

micke-opel
27 augusti 2014 · 562 Inlägg

henxon skrev:
Tack för svaren, skönt att höra några förslag på vad som kan fela! Bilen är i princip helt rostfri så jag skulle bli förvånad om det finns rostangrepp som gjort hål i avgassystemet men jag ska ta och kolla det.

Kommer man lätt åt kabel-krimpen och är det bara att klippa och skarva ihop kablaget på nytt? Bör man koppla ur bilbatteriet innan? Ska ge även det ett försök...

Här har du en perfekt guide: http://shop.speedparts.se/sv/sidor/styr … 98-10.html

Jag föredrar dock att ta bort plasten helt och hållet istället för att bryta och bända onödigt mycket..

När du väl har styrdonshandsken lös så är det bara att leta upp rätt krimp och klippa bort den samt löda ihop kablarna med krympslang. Kan bli lite tajtare än innan men det ska funka. Om jag kommer ihåg det så kan jag kolla upp på jobbet imorgon exakta kabelfärger på en -04 så att du vet exakt vad du ska titta efter. Risken är dock stor att det ser exakt likadant ut som på den -01 och -02 jag gjorde på smile

9-5 Aero Sedan -05
henxon
22 april 2015 · 8 Inlägg

Återkommer till denna tråd igen då jag i flera år nu haft motorlampan tänd.

Jag har haft in bilen på verkstad (typ 532 gånger), där dom (enligt dom i alla fall) har kollat kablarna och kontakterna, bytt bakre lambdan (för typ 4e gången). Det senaste dom provade var att skicka in styrenheten på rep. Den kom tillbaka eftersom det eventuellt kunde vara den som det var fel på.

Jag körde 2 mil och lampan tändes igen - denna gång med p0134 som felkod - indikation på ingen signal från främre syresensorn. Den byttes och jag körde 2 mil - lampan tändes igen, återigen felkod p0134.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till - köra ner bilen i närmsta sjö och glömma den?

zekezeke Vila i frid, pappa..
22 april 2015 · 517 Inlägg

Kollat säkringen för lambda? :'D

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
henxon
22 april 2015 · 8 Inlägg

Jag tänkte kolla dom i kväll, såg det tipset på ett annat forum! Sitter dom i samma box som övriga säkringar till bilen?

zekezeke Vila i frid, pappa..
22 april 2015 · 517 Inlägg

henxon skrev:
Jag tänkte kolla dom i kväll, såg det tipset på ett annat forum! Sitter dom i samma box som övriga säkringar till bilen?

Vet ej.. Står det inget ang. det i handboken? smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
micke-opel
3 maj 2015 · 562 Inlägg

henxon skrev:
Återkommer till denna tråd igen då jag i flera år nu haft motorlampan tänd.

Jag har haft in bilen på verkstad (typ 532 gånger), där dom (enligt dom i alla fall) har kollat kablarna och kontakterna, bytt bakre lambdan (för typ 4e gången). Det senaste dom provade var att skicka in styrenheten på rep. Den kom tillbaka eftersom det eventuellt kunde vara den som det var fel på.

Jag körde 2 mil och lampan tändes igen - denna gång med p0134 som felkod - indikation på ingen signal från främre syresensorn. Den byttes och jag körde 2 mil - lampan tändes igen, återigen felkod p0134.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till - köra ner bilen i närmsta sjö och glömma den?

Har verkstaden testat att "löda" om krimpen till lambdasonderna som jag nämnde i inlägget högre upp?

Jag har själv gjort den operationen på 2 olika bilar med positivt resultat. Är rätt övertygad om att det löser dina problem då du verkar få felkod på både främre och bakre lambdasonden dessutom (krimpen är en jordkrimp för både främre och bakre lambdasonden = förklaring till varför du fått felkod på båda).

Är inte detta gjort så bör det göras om inte annat för att utesluta en eventuell felkälla wink

Edit: Med att "löda om" så menas att man klipper bort den gamla krimpen och löder ihop kablarna på nytt samt använder krympslang!

Senast redigerat av micke-opel (3 maj 2015)

9-5 Aero Sedan -05
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang