Köpråd: Passat 1,4 TSI Ecofuel

HalvardT
15 april 2015 · 18 Inlägg

Tjena!

Funderar på att köpa en Passat 1,4 TSI Ecofuel från 2010 med manuell låda, R-line och en hel del annan utrustning (Premiumpaket, skinnsäten, park sensorer, regnsensor, drag mm...). Drygt 16k mil har den rullat och ser väldigt fin ut, ingen rost eller liknande. Knappt 70k får jag köpa den för, vilket borde vare ett helt ok pris eller? smile

Men nu när jag läser runt lite på nätet blir jag osäker, verkar vara en hel del problem med dessa motorer? Är det verkligen så farligt som folk får det att låta som, eller är det överdrivet? Vågar man överhuvudtaget köpa en bil med den här motorn? Servicen är skött enligt regelboken, var 1500 mil, och inte longlife med andra ord.

Fyll på med era åsikter! smile

Muttley
15 april 2015 ·

De är befogat de du läser.

Ha en buffert på en 50 tusen liggandes så du kan byta motor eller växellåda.
De är långt ifrån färdigutvecklade motorer.

Min åsikt är väl att den är klen och orolig.

Evildan
15 april 2015 ·

NEJ NEJ NEJ NEJ, låt bli, det är befogat vad du läser.

Åkeriet jag tidigare kört åt har bytt både växellådor och motorer i flertalet bilar, lådor från 6000mil och motorer från ca 14000mil.
Och som svar på nästa tanke, det var bilar med få förare som kör åt en kille vi alla kallar våran kamrat/kompis och alla förare kör försiktigt utan några fast and furious ambitioner.
De flesta taxiförare kör inte, som många tror, som soprötter utan vårdar bilen och tar hand om den då ett haveri direkt påverkar inkomsten.

Senast redigerat av Evildan (15 april 2015)

Muttley
15 april 2015 ·

Evildan skrev:
NEJ NEJ NEJ NEJ, låt bli, det är befogat vad du läser.

Åkeriet jag tidigare kört åt har bytt både växellådor och motorer i flertalet bilar, lådor från 6000mil och motorer från ca 14000mil.
Och som svar på nästa tanke, det var bilar med få förare som kör åt en kille vi alla kallar våran kamrat/kompis och alla förare kör försiktigt utan några fast and furious ambitioner.
De flesta taxiförare kör inte, som många tror, som soprötter utan vårdar bilen och tar hand om den då ett haveri direkt påverkar inkomsten.

Jag hade min själv som ensam chaufför fram till motor och växellådsbyte smile  Körde lugnt alltid, servade i tid och ändå gick de som de gick.

Men de kommer säkert någon som säger att vi kör som en soprot.

Christian S
15 april 2015 · 4 816 Inlägg

en i området har en sån (vet inte exakt årsmodell men är bara några år gammal) och 2 motorer har skurit under dom 1,5 år dom har haft den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Ingooo
16 april 2015 · 167 Inlägg

Inte ägt någon själv men ingen rök utan eld hävdar jag är befogat ang dina farhågor TS. En nära vän till mig har i princip samma bil som du beskriver och den bilen ligger på blocket av välgrundad anledning

HalvardT
16 april 2015 · 18 Inlägg

Okej, det är såpass alltså. Bäst att avstå då med andra ord.
Hur är dessa bilar försäljningsmässigt annars? Iskalla pga problemen eller går det att skeppa iväg dom någorlunda enkelt?
Tänkte om det skulle vara så att jag skulle få den väldigt billigt, köpa den och sedan sälja vidare med förtjänst? Vad kan man tänka sig få ut vid försäljning av denna bil isåfall? smile

Evildan
16 april 2015 ·

HalvardT skrev:
Okej, det är såpass alltså. Bäst att avstå då med andra ord.
Hur är dessa bilar försäljningsmässigt annars? Iskalla pga problemen eller går det att skeppa iväg dom någorlunda enkelt?
Tänkte om det skulle vara så att jag skulle få den väldigt billigt, köpa den och sedan sälja vidare med förtjänst? Vad kan man tänka sig få ut vid försäljning av denna bil isåfall? smile

Du har ju en fördel i och med att det inte är en DSG. wink

Priset, ja det ser du om du söker på internetannonseringssighter efter likvärdig bil.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=pa … &md=th

Allt är snabbt säljbart, det hänger enbart på prissättningen.

Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2015 · 17 465 Inlägg

Evildan skrev:

HalvardT skrev:
Okej, det är såpass alltså. Bäst att avstå då med andra ord.
Hur är dessa bilar försäljningsmässigt annars? Iskalla pga problemen eller går det att skeppa iväg dom någorlunda enkelt?
Tänkte om det skulle vara så att jag skulle få den väldigt billigt, köpa den och sedan sälja vidare med förtjänst? Vad kan man tänka sig få ut vid försäljning av denna bil isåfall? smile

Du har ju en fördel i och med att det inte är en DSG. wink

Priset, ja det ser du om du söker på internetannonseringssighter efter likvärdig bil.

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=pa … &md=th

Allt är snabbt säljbart, det hänger enbart på prissättningen.

Spontant: NEJ!

Men visst förstår jag tanken i att bara "skeppa iväg den igen". Bara inte inte skiten rasar under den korta tid du ska ha den. Sen kan det vara lite svårt att sälja en bil man bara ägt i 10 dagar. Tro mig, jag har köpt in mängder med bilar i mitt liv från handlare för att bara sälja sen. Oavsett om bilen är en pärla eller inte så är folk misstänksamma. Med all rätt.

En risk men jag hade nog tagit den. Som Evildan påpekar så är det plus att det inte är en DSG. Då hade den i princip varit osäljbar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JUSTer
17 april 2015 · 451 Inlägg

hej jobbade på VAG verkstad när dessa kom.

att de är en manuell är enda plusset, den håller iallafall smile

resten av saker som är dyrt och vanligt, Tankventiler, gasregulator, spridare både gas&bensin, Otäta ventiler/ventilsäten, dåliga kolvringar, sprickor i topp, kamkedja sträcker sig, DSG låda, kopplingar dsg, DMS-svänghjul dsg,

Muttley
17 april 2015 ·

JUSTer skrev:
hej jobbade på VAG verkstad när dessa kom.

att de är en manuell är enda plusset, den håller iallafall smile

resten av saker som är dyrt och vanligt, Tankventiler, gasregulator, spridare både gas&bensin, Otäta ventiler/ventilsäten, dåliga kolvringar, sprickor i topp, kamkedja sträcker sig, DSG låda, kopplingar dsg, DMS-svänghjul dsg,

Om de är samma manuella som i 2012 så kan jag ju nog påpeka att de håller inte.  Vi bytte ändå alla inom 2 år.

HalvardT
22 april 2015 · 18 Inlägg

Kan berätta att jag gjorde som så att jag avstod affär. Tack för era åsikter!

Så nu får jag spana vidare!
Sneglar lite på en passat med snåldieseln, 1,6 tdi bluemotion nu. Har en bekant som är på gång och ska sälja sin, men är lite rädd att det blir klent i längden med 105hk..
Annars kanske det blir en BMW istället, 318i från -08 och framåt, verkar stå rätt bra i pris.

Vi får la se hur det blir! smile

JUSTer
23 april 2015 · 451 Inlägg

HalvardT skrev:
Kan berätta att jag gjorde som så att jag avstod affär. Tack för era åsikter!

Så nu får jag spana vidare!
Sneglar lite på en passat med snåldieseln, 1,6 tdi bluemotion nu. Har en bekant som är på gång och ska sälja sin, men är lite rädd att det blir klent i längden med 105hk..
Annars kanske det blir en BMW istället, 318i från -08 och framåt, verkar stå rätt bra i pris.

Vi får la se hur det blir! smile

Klen eren inte, ta den med DSG6 och sen chippar du den, tycker det är en mycket bra bil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang