Bilverkstad som ej har gjort det dom skulle men tagit betalt

SimonLen
20 april 2015 · 2 Inlägg

Hejsan är ny här men tänkte se ifall nån av er vet vad jag kan göra åt de här.

Så jag har köpt en Saab 9-5 som jag nyss var in och besiktade och fick 2 st 2or
På Handbromsen och på Dragkroken har ägt bilen i ca 6 månader så nu till det jag undrar över.

Det är samma 2or som den fick på besikting 2014 och som det har blivit inlämnad för av förra ägaren men det syns tydligt att inget av det är gjort så verkstaden har bara släckt 2erna åt förra ägaren men inte årgärdat de så tänkte höra med er om det är nått man kan tvinga verkstaden att åtgärda utan betaling har kvitto och allt för jobbet som dom "har gjort" för ca 4000 kr

Senast redigerat av SimonLen (20 april 2015)

cyberk2
20 april 2015 · 214 Inlägg

Kanske är åtgärdat med att smörja upp eller dylikt. Och då kommer ju problemet igen. Byta oken så det blir riktigt gjort blir ganska dyrt så föregående ägare kanske valde en sniklösning när bilen skulle säljas? Dragkrok är väl rost, och på ett år hinner det rosta mycket

Rensvinf
20 april 2015 · 528 Inlägg

Som sagts,  du vet inte vad som avtalats mellan kund och verkstad. På en gammal bil ber man oftast om att i princip släcka tvåorna. Dvs, det billigaste möjligaste som slinker igenom bilprovningen.

Dessutom misstänker jag att det inte är fullt ut givet att verkstaden har något åtagande gentemot dig. Det är inte du som köpt ngn tjänst av dem, och då kan du nog inte kräva något av dem.  Om du köpte bilen på premisserna att de sakerna är fixade och  det med någon slags rimlighet gick att anta att de var ok vid köpetillfället (vilket du borde ha kollat,) så är det något som står mellan dig och säljaren av bilen.  Firman har inget åtagande gentemot dig.

granadadr
21 april 2015 · 7 286 Inlägg

därremot kan förra ÄGARE bli tvingad att stå för det,, OM man kan bevisa att han visste om detta, jag hade pratat med verkstaden och frågat hur läget ligger,, om de nu säger att de fusklagat och att förra ägaren var fullt medveten om det så får förra ägaren stå för kostnaden, då han visste om det smile man får nämligen ej sälja en trafikfarlig bil utan att upplysa om det smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
caromania Forummoderator
21 april 2015 · 9 296 Inlägg

Rensvinf skrev:
På en gammal bil ber man oftast om att i princip släcka tvåorna. Dvs, det billigaste möjligaste som slinker igenom bilprovningen.

Jag skulle vilja reda lite i hur du formulerar dig här och vad du menar. "Att släcka en tvåa" innebär inte att på billigast möjliga sätt få bilen godkänd vid en ombesiktning, det betyder att felet lagas. Hur man sedan lagar felet är en annan femma men det finns inget uttryck som är likställt med att hafsa igenom skiten med halvmesyrer.

En verkstad med behörighet att "släcka tvåor" är sannolikt ganska rädda om den punkten och lär inte missbruka detta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
22 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför trassla så mycket när det bara är att byta eller smörja upp handbromsvajern och ta bort och fixa dragkroken.

Muttley
22 april 2015 ·

Nej den blir nog svår .  De har gått alldeles för lång tid. 

Lägg någon timme så gör du vid de gratis eller för materialkostnad.

Rensvinf
23 april 2015 · 528 Inlägg

caromania skrev:

Rensvinf skrev:
På en gammal bil ber man oftast om att i princip släcka tvåorna. Dvs, det billigaste möjligaste som slinker igenom bilprovningen.

Jag skulle vilja reda lite i hur du formulerar dig här och vad du menar. "Att släcka en tvåa" innebär inte att på billigast möjliga sätt få bilen godkänd vid en ombesiktning, det betyder att felet lagas. Hur man sedan lagar felet är en annan femma men det finns inget uttryck som är likställt med att hafsa igenom skiten med halvmesyrer.

En verkstad med behörighet att "släcka tvåor" är sannolikt ganska rädda om den punkten och lär inte missbruka detta.

Ett tag sedan jag var inloggad här, men bättre sent än aldrig.
Jo, jag menar så här.  Anta att bilen får felaktiga avgasvärden beroende på läckage. Det kan röra sig om ett lite hål.
Med att släcka tvåan uttryckte jag mig kanske dumt, jag ber om ursäkt. Men det finns garanterat fall då en kund till en verkstad i ärenden liknande detta, bett om att få det åtgärdat absolut billigast. Och då handlar det bara om att på något sätt täppa till hålet, med avgasband eller liknande. På kvittot kan det sedan stå att man tätat läckage, samtidigt är det en lösning som inte håller så överdrivet länge.

Det kanske inte är ett bra exempel, men du/ni förstår.  Det händer nog att kunder till en verkstad ber om billigaste lösningen för att kunna ta bilen godkänd genom besiktningen.  Om firman själv har behörighet att släcka tvåor så är det säkert, som du säger, inte så benägna att fuska/"fuska". (Billiga lagningar som visar upp en OK bil inför besiktning är ju inte att fuska, visar värdena rätt så gör dem.

Ifall man släcker den via bilprovningen så kan nog verkstaden på hörnet hitta på både det ena och det andra för att billigast laga en bil inför besiktning.  Det jag menade var bara att det är något som avtalats mellan tidigare ägare och firman.  Som nästa ägare på bilen, misstänker jag, så  är det nog begränsat vad för anspråk man har gentemot verkstaden. För det beror ju väldigt mycket på vad som betalats för och avtalats.

caromania Forummoderator
23 april 2015 · 9 296 Inlägg

Rensvinf skrev:

caromania skrev:

Rensvinf skrev:
På en gammal bil ber man oftast om att i princip släcka tvåorna. Dvs, det billigaste möjligaste som slinker igenom bilprovningen.

Jag skulle vilja reda lite i hur du formulerar dig här och vad du menar. "Att släcka en tvåa" innebär inte att på billigast möjliga sätt få bilen godkänd vid en ombesiktning, det betyder att felet lagas. Hur man sedan lagar felet är en annan femma men det finns inget uttryck som är likställt med att hafsa igenom skiten med halvmesyrer.

En verkstad med behörighet att "släcka tvåor" är sannolikt ganska rädda om den punkten och lär inte missbruka detta.

Ett tag sedan jag var inloggad här, men bättre sent än aldrig.
Jo, jag menar så här.  Anta att bilen får felaktiga avgasvärden beroende på läckage. Det kan röra sig om ett lite hål.
Med att släcka tvåan uttryckte jag mig kanske dumt, jag ber om ursäkt. Men det finns garanterat fall då en kund till en verkstad i ärenden liknande detta, bett om att få det åtgärdat absolut billigast. Och då handlar det bara om att på något sätt täppa till hålet, med avgasband eller liknande. På kvittot kan det sedan stå att man tätat läckage, samtidigt är det en lösning som inte håller så överdrivet länge.

Det kanske inte är ett bra exempel, men du/ni förstår.  Det händer nog att kunder till en verkstad ber om billigaste lösningen för att kunna ta bilen godkänd genom besiktningen.  Om firman själv har behörighet att släcka tvåor så är det säkert, som du säger, inte så benägna att fuska/"fuska". (Billiga lagningar som visar upp en OK bil inför besiktning är ju inte att fuska, visar värdena rätt så gör dem.

Ifall man släcker den via bilprovningen så kan nog verkstaden på hörnet hitta på både det ena och det andra för att billigast laga en bil inför besiktning.  Det jag menade var bara att det är något som avtalats mellan tidigare ägare och firman.  Som nästa ägare på bilen, misstänker jag, så  är det nog begränsat vad för anspråk man har gentemot verkstaden. För det beror ju väldigt mycket på vad som betalats för och avtalats.

Perfekt utvecklat. Då är vi överens. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JFfoto
23 april 2015 ·

Snacka om att va snål, byt bromsar och va glad, hur orkar man ens ta kontakt med en verkstad som förra ägaren haft kontakt med.

JonasK -.-
23 april 2015 · 383 Inlägg

Verkstaden har alltså fixat bromsarna och dragkroken så pass att de går igenom en besiktning. Och nu 1 år senare går de inte igenom bes och då vill du att verstaden ska stå för det? Är det rätt uppfattat?

Vad exakt står det på kvittot att verkstaden har gjort?
Om de bara har smörjt upp grejerna för att få det genom besiktningen har de tagit alldeles för mycket betalt.
Och då är det högst troligt att felen är tillbaka.

Om de har bytt t.ex. ok och vajrar så är det nog högst ett års garanti på grejerna, om ens det.
Så i vilket fall är det inte mycket att göra åt.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang