Förmånsbil genom jobbet?

666_Beast
20 april 2015 · 1 863 Inlägg

Tänkte kolla här om ni kan ge tips och råd ang förmånsbil genom jobbet. Har blivit erbjuden att få en sån men vet inte hur jag ska göra. Är det att föredra en bil genom jobbet eller att ha en privatbil? Kör ca 4000 mil om året.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
22 april 2015 · 1 863 Inlägg

Ingen som har tjänstebil här?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
viccoA
22 april 2015 · 3 109 Inlägg

Jag har tjänstebil. Kör ca 4000 mil om året i tjänsten och kanske 1000 mil privat.
Hur många av dina 4000 mil är privat körning och hur mycket är tjänstekörning?

Hur ny bil kör du idag? Hur hög milersättning får du från jobbet när du kör tjänstekörning med egen bil?

AX3L
22 april 2015 · 398 Inlägg

Rent allmänt är förmånsbil väldigt förmånligt jämfört med att köpa bil, bland annat det är ju något de röda insett och kommer täppa till. Speciellt om du tar en miljövänlig bil, säg en gasbil. Är du ung och bor i Stockholm (vet inte hur försäkringspriserna är i Uppsala) är det ännu bättre eftersom de ofta har nån slags gruppförsäkring som blir snorbillig jämfört med de du tecknar själv.

Men med detta sagt. Köper du en lite billigare bil som är några år, säg 3, gör du ändå en bättre affär. Den största posten med en ny bil är ju värdeminskningen, och den måste du ju i någon mening betala indirekt även på en förmånsbil.

sleepyoh
22 april 2015 · 1 319 Inlägg

Ser flera fördelar med det hela, dels om bilen går sönder på något vis är det bara att åka och lämna in, man behöver inte bry sig om vad som är trasigt eller pris på det hela, åk och lämna hämta när det är klart.

På något sett bryr man sig inte lika mycket heller, missförstå mig inte nu, jag menar inte att man kör vårdslöst och totalt skiter i, men det är en befriande känsla att inte behöva vara orolig. Om jag kör min privata bil blir jag ibland nervös på vissa parkeringar, eller om man åker på riktiga skitvägar i någon håla och så, med förmånsbil finns inte dom tankarna, man bara kör på liksom och parkerar där plats finnes.

Att man sedan kan åka från arbete direkt till vad man nu vill göra utan massa skit där emellan är också najs.

Vet fler som säger samma sak, jag tycker att anledning nummer ett för att ha förmånsbil är för att man inte behöver tänka så mycket på det. Blir ett mer avslappnat förhållningssätt till bilen.

_----------'
Pontus1991
23 april 2015 · 423 Inlägg

Min Volvo är förmånsbil, jag tycker det är bara fördelar.

Lite dyr månadskostnad men det är skönt att slippa oförutsedda utgifter + att man får en helt ny bil (vi får byta bil var tredje år)

Jag kör ca 4000 mil per år och gissningsvis är 2500 av dem privat, betalar 3800 i månaden.

666_Beast
23 april 2015 · 1 863 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Min Volvo är förmånsbil, jag tycker det är bara fördelar.

Lite dyr månadskostnad men det är skönt att slippa oförutsedda utgifter + att man får en helt ny bil (vi får byta bil var tredje år)

Jag kör ca 4000 mil per år och gissningsvis är 2500 av dem privat, betalar 3800 i månaden.

Är det förmånsvärdet som är 3800? Hur mycket får du betala i rena pengar isåfall?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
666_Beast
23 april 2015 · 1 863 Inlägg

Har idag en Ford S-Max -11, funderar på att ta en likadan fast årsmodell -15 isåfall. Har fru och barn som ska få plats i bilen också på helger och semestrar.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
sleepyoh
23 april 2015 · 1 319 Inlägg

666_Beast skrev:

Pontus1991 skrev:
Min Volvo är förmånsbil, jag tycker det är bara fördelar.

Lite dyr månadskostnad men det är skönt att slippa oförutsedda utgifter + att man får en helt ny bil (vi får byta bil var tredje år)

Jag kör ca 4000 mil per år och gissningsvis är 2500 av dem privat, betalar 3800 i månaden.

Är det förmånsvärdet som är 3800? Hur mycket får du betala i rena pengar isåfall?

https://www.skatteverket.se/foretagorga … 14710.html

''Nettolöneavdrag

Ett nettolöneavdrag innebär att den anställde behåller sin bruttolön men betalar av sina skattade pengar till dig som arbetsgivare. I många fall sker betalningen via ett avdrag från nettolönen.

Det förekommer att anställda som har en förmånsbil betalar ett fast belopp varje månad till arbetsgivaren. Förmånsvärdet för bilen minskar med dessa betalningar och i motsvarande mån minskar skatten och arbetsgivaravgifterna.''

Han betalar alltså 3800kr efter skatt för sin bil, om jag tolkar allt rätt.

Senast redigerat av sleepyoh (23 april 2015)

_----------'
666_Beast
27 april 2015 · 1 863 Inlägg

Har nu beställt bil som förhoppningsvis hämtas senare i veckan. Chiefen måste fixa avtalet först bara.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Pontus1991
21 maj 2015 · 423 Inlägg

666_Beast skrev:

Pontus1991 skrev:
Min Volvo är förmånsbil, jag tycker det är bara fördelar.

Lite dyr månadskostnad men det är skönt att slippa oförutsedda utgifter + att man får en helt ny bil (vi får byta bil var tredje år)

Jag kör ca 4000 mil per år och gissningsvis är 2500 av dem privat, betalar 3800 i månaden.

Är det förmånsvärdet som är 3800? Hur mycket får du betala i rena pengar isåfall?

Förmånsvärdet är ca 3800 och månadskostnaden blev ungefär densamma, för att vara exakt så kostar den 3873kr i månaden skattat och klart.

666_Beast
21 maj 2015 · 1 863 Inlägg

Pontus1991 skrev:

666_Beast skrev:

Pontus1991 skrev:
Min Volvo är förmånsbil, jag tycker det är bara fördelar.

Lite dyr månadskostnad men det är skönt att slippa oförutsedda utgifter + att man får en helt ny bil (vi får byta bil var tredje år)

Jag kör ca 4000 mil per år och gissningsvis är 2500 av dem privat, betalar 3800 i månaden.

Är det förmånsvärdet som är 3800? Hur mycket får du betala i rena pengar isåfall?

Förmånsvärdet är ca 3800 och månadskostnaden blev ungefär densamma, för att vara exakt så kostar den 3873kr i månaden skattat och klart.

O jäklar, jag vet inte vad jag kommer få betala. Får se när lönespecet kommer vad  kalaset går på. För mig blev det en Ford S-Max med 3850 i förmånsvärde.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang