BMW 525d Få ihop motor med låda ?

Danne_1977
23 april 2015 · 3 292 Inlägg

Har fått stora problem, hållit på i ett par dagar med samma sak, har bytt motor och automatlådan fick sitta kvar i bilen med turbinen på plats, när jag sen satte i den nya motorn så fick jag fan inte styrhylsorna på motorn in i sprängkåpan på lådan, hur jag än gjorde o grejade så fick jag fan inte ihop skiten, när jag trodde att jag hade hylsorna på väg in i lådan så visade det sig att så var inte fallet, så jag spräckte oljetråget, fick slita ur motorn igen och byta oljetråg och så tillbaka med skiten igen, nu har jag exakt samma problem, får inte alls ihop motorn med lådan, dom där styrhylsorna går inte att få på plats och jag har inte råd att dra sönder ett till oljetråg.

Det är så jävla trångt och svårt på den här bilen att jag tror man kan bli galen faktiskt, fick även bygga 4 stycken special verktyg för att överhuvudtaget få ur motorn, att dra motorn runt tex, nä det går inte med en vanlig hylsa, det är ett relativt avancerat specialverktyg som behövs, tur man är ganska kreativ när det kommer till att bygga saker så verktygen är väl det minsta problemet.. själva skruvandet som är det stora problemet.

Turbinen i lådan har absolut inte rört sig ur fläcken under tiden motorn varit ur, så där finns inget fel heller....

En sak är säker... jag kommer aldrig nånsin nån gång i hela mitt liv skruva med en BMW av den här typen igen, absolut inte, det här är inget för en amatör som mig som hållit på med bilar i hela sitt liv, nu har jag dock inget val.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
23 april 2015 · 3 292 Inlägg

Problemet är löst.. det var nämligen så att orsaken till att jag inte fick ihop motorn med lådan riktigt var ganska enkel, jag tog ur motorn igen och jag skådade problemet ganska snart, på motorn har det suttit manuell tidigare och därför satt det ett laget bak på vevaxeln eftersom tappen är smalare på manuell än automat, så lagret fick jag bort efter många svordomar och jävelskap, fick tillverka en egen glidhammare och jobba ganska hårt med den så fick jag lös lagret till slut. Sen hissade jag ner motorn igen och efter lite jävelskap så fick jag dit grejerna så nu sitter allt där det ska även om det är jävligt trångt och otroligt svårt att komma åt...  Känns bra. Eftersom det satt manuell på den där motorn tidigare så stämmer ju inte elen riktigt heller, fick ta en hel del el från gamla motorn och öppna kontaktdonen och sätta in stiften där dom ska sitta så allt stämmer när jag sätter i kontakterna i styrboxarna sen, en för motorn och en för lådan...

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/142981870793841200_resized.jpg?width=1280&height=960

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/142981871545403400_resized.jpg?width=1280&height=960

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/142981871794485400_resized.jpg?width=1280&height=960

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang