Solfilm - TipsTråden

christAfer Wärmland
23 januari 2015 · 943 Inlägg

peter.w skrev:
Att tona när det är minusgrader är inte att rekommendera då vattnet mellan film och glas fryser.
Det blir som kristaller i limmet som kan ge fula märken. Bäst är att hålla bilen i värmen efter monteringen gärna med en kupe fläkt i.

Om det ligger över nollan då? Skulle det funka att blanda i lite glykol i vatten/diskmedel-blandningen?

Ööööööööööööh.....
Mack Forum- och sitemoderator
23 januari 2015 · 26 111 Inlägg

christAfer skrev:

peter.w skrev:
Att tona när det är minusgrader är inte att rekommendera då vattnet mellan film och glas fryser.
Det blir som kristaller i limmet som kan ge fula märken. Bäst är att hålla bilen i värmen efter monteringen gärna med en kupe fläkt i.

Om det ligger över nollan då? Skulle det funka att blanda i lite glykol i vatten/diskmedel-blandningen?

Men snälla..
Jobbigt att antingen vänta till sommaren, eller lyckas komma in i något lånat varmgarage?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
christAfer Wärmland
24 januari 2015 · 943 Inlägg

Mack skrev:

christAfer skrev:

peter.w skrev:
Att tona när det är minusgrader är inte att rekommendera då vattnet mellan film och glas fryser.
Det blir som kristaller i limmet som kan ge fula märken. Bäst är att hålla bilen i värmen efter monteringen gärna med en kupe fläkt i.

Om det ligger över nollan då? Skulle det funka att blanda i lite glykol i vatten/diskmedel-blandningen?

Men snälla..
Jobbigt att antingen vänta till sommaren, eller lyckas komma in i något lånat varmgarage?

Ja och ja, om det nu skulle vara relevant till tråden?

Ööööööööööööh.....
Mack Forum- och sitemoderator
24 januari 2015 · 26 111 Inlägg

christAfer skrev:

Mack skrev:

christAfer skrev:

Om det ligger över nollan då? Skulle det funka att blanda i lite glykol i vatten/diskmedel-blandningen?

Men snälla..
Jobbigt att antingen vänta till sommaren, eller lyckas komma in i något lånat varmgarage?

Ja och ja, om det nu skulle vara relevant till tråden?

I så fall tror jag inte glykol är den rätta metoden..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
peter.w
24 januari 2015 · 203 Inlägg

Blanda inte i glykol va du gör då sabbar du materialet direkt..
Det måste vara plusgrader och sen låta det torka i värmen så länge som möjligt.

Den som har mest prylar när han dör vinner
Volvo V70R AWD "KEEP R" (2004)
nitrousblu3_rs
24 januari 2015 · 262 Inlägg

peter.w skrev:
Blanda inte i glykol va du gör då sabbar du materialet direkt..
Det måste vara plusgrader och sen låta det torka i värmen så länge som möjligt.

Hur länge bör det torka? Ska sätta på solfilm på min bil i början på nästa vecka. Bilen står i garage som går att värma upp till önskat gradantal. Däremot behöver jag ju använda bilen och elen till värmen är inte direkt gratis wink.

Mindello
24 mars 2015 · 5 Inlägg

Någon i stockholmsområdet som kan montera på färdigskuren solfilm på framrutorna? och som har tid såklart. /Andreas

MVH Mindello
Volkswagen Golf GTI2.0T "Golf GTI Mk5 Fahrenheit Edition" (2007)
Koffer
25 mars 2015 · 169 Inlägg

Hjärnsläpp vilken av 55 och 85% är mörkast? tongue

Mew
25 mars 2015 · 2 152 Inlägg

91audi skrev:
Hjärnsläpp vilken av 55 och 85% är mörkast? tongue

55% smile Siffran står för ljusgenomsläpp, så 85% släpper igenom 85% av solljuset, och 55% släpper igenom 55% av solljuset. smile

Koffer
26 mars 2015 · 169 Inlägg

Ja så va de ja, tack så mycket!

Mew skrev:

91audi skrev:
Hjärnsläpp vilken av 55 och 85% är mörkast? tongue

55% smile Siffran står för ljusgenomsläpp, så 85% släpper igenom 85% av solljuset, och 55% släpper igenom 55% av solljuset. smile

SOLFILM Ocean Race NR:1
26 mars 2015 · 475 Inlägg

Våra filmer räknar mörkast från 5% och ljusaste 43% 
Och det finns andra fabrikat som mörkaste är 95% ner till 55% som är den ljusaste!

Med vänlig hälsning Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Nexius
29 mars 2015 · 414 Inlägg

finns det nån billig firma i skaraborg som kan montera solfilm ?
försökte själv med färdigskuren förra sommaren och det gick inte så bra tongue
så denna sommaren får en firma ta tag i det istället.

Senast redigerat av Nexius (29 mars 2015)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
christAfer Wärmland
6 april 2015 · 943 Inlägg

Tips på att få till bakrutan bra på 940? Använder biltemas 45%-toning, och det blev alldeles för många veck och bubblor så jag rev bort det. Ska man skarva för att få till det okej?

Ööööööööööööh.....
jjpl
9 april 2015 · 254 Inlägg

christAfer skrev:
Tips på att få till bakrutan bra på 940? Använder biltemas 45%-toning, och det blev alldeles för många veck och bubblor så jag rev bort det. Ska man skarva för att få till det okej?

Snälla köp en riktig solfilm istället. Du förklarar ju vad felet är själv? Biltemas lövtunna film går inte ens att krympa = grunden för ett bra resultat.

Volvo S70R (1998)
christAfer Wärmland
9 april 2015 · 943 Inlägg

jjpl skrev:

christAfer skrev:
Tips på att få till bakrutan bra på 940? Använder biltemas 45%-toning, och det blev alldeles för många veck och bubblor så jag rev bort det. Ska man skarva för att få till det okej?

Snälla köp en riktig solfilm istället. Du förklarar ju vad felet är själv? Biltemas lövtunna film går inte ens att krympa = grunden för ett bra resultat.

Nu har jag inte lust att lägga ut vad bilen är värd på solfilm. Hade jag haft en bil som jag hade planerat att ha kvar i några år så skulle jag köpt kvalitetsfilm.

Frågan kvarstår dock; kan man få ett okej resultat genom skarvning?

Ööööööööööööh.....
jjpl
12 april 2015 · 254 Inlägg

christAfer skrev:

jjpl skrev:

christAfer skrev:
Tips på att få till bakrutan bra på 940? Använder biltemas 45%-toning, och det blev alldeles för många veck och bubblor så jag rev bort det. Ska man skarva för att få till det okej?

Snälla köp en riktig solfilm istället. Du förklarar ju vad felet är själv? Biltemas lövtunna film går inte ens att krympa = grunden för ett bra resultat.

Nu har jag inte lust att lägga ut vad bilen är värd på solfilm. Hade jag haft en bil som jag hade planerat att ha kvar i några år så skulle jag köpt kvalitetsfilm.

Frågan kvarstår dock; kan man få ett okej resultat genom skarvning?

Svar nej.

Volvo S70R (1998)
Mindello
24 april 2015 · 5 Inlägg

Någon i Stockholmsområdet som vill/kan smattra på 2 färdig skurna  på framrutorna?

MVH Mindello
Volkswagen Golf GTI2.0T "Golf GTI Mk5 Fahrenheit Edition" (2007)
Jimmyfl
15 juni 2015 · 2 Inlägg

Tjena tänkte tona min Volvo V70 men har inte den blekaste aningen vilken styrka jag ska ha eller vart man kan få tag på solfilm av bra kvalité. Det jag söker är solfilm som är ganska mörk men som inte är till några problem när det är mörkt ute och man behöver backa smile

Har kollat på biltemas solfilm men den verkade inte vara så bra vad det gäller kvalité på den.

är tacksam för alla tips smile

MawE
26 juni 2015 · 517 Inlägg

Behöver hjälp med att tona bakrutan på min Golf 4. Någon som har tips på en vettig firma eller kan göra det privat i Malmöområdet?

/Martin - Wolfsburg GTI
Volkswagen Golf GTI "Joanne" (2003)
Smajly
3 juli 2015 · 3 059 Inlägg

MawE skrev:
Behöver hjälp med att tona bakrutan på min Golf 4. Någon som har tips på en vettig firma eller kan göra det privat i Malmöområdet?

https://www.facebook.com/designkallaren.se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang