Fundering ang. "visslande ljud" på min v70

shaggy_styler
24 april 2015 · 30 Inlägg

Hej på er!

Jag är ny i sidan och kommer med en fråga.
Har en V70 2.5t Awd från 1997 och jag har märkt att bilen "visslar" vid gaspådraget över 90km/t.
Ljudet har jag filmat här:
Ber om en ursäkt för själva videon men det är bara ljudet som är viktigt.

https://youtu.be/YvOegM4P49w
https://youtu.be/zwp-HVvzXf8
https://youtu.be/eIgXhny1ph4

Ljudet kommer från golvet och mellan "mellan-sittplatsen bak" och mellan stolarna fram.

Vad kan det vara för något?

Tackar i förhand om ni kan ge några råd.

Haglund_Robin
24 april 2015 · 82 Inlägg

Iom med att de kommer mellan sätena kan de ju vara stödlagret till kardanaxeln, tycker de låter som oljud från ett lager

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
shaggy_styler
25 april 2015 · 30 Inlägg

Jag ska kolla upp det under helgen och återkommer med ngn bild.
I sådana fall, om kardanaxeln är "ok", då skulle man bara behöva byta stödlagret?
Att den visslar innebär att plasten är helt sönder eller ngt sådant, eller tror du att det är något "farligare"?

Tack för ditt svar!

Haglund_Robin
25 april 2015 · 82 Inlägg

Vet inte hur det ska vara på just denna tidiga XC70 men har bytt på en sådan innan och vi fick inte av stödlagret från kardanaxeln, åkte till grannfirman med stor press men de slutade med att hela axeln gick av så fick montera en komplett begagnad kardan.

Så jag vet inte om det går byta lagret löst men tycker att de borde vara så. Går ju ta reda på av någon som skruvat mer i dessa äldre modeller

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
zshoe Kokar ris
25 april 2015 · 923 Inlägg

http://www.sveabil.se/ ring till dom o fråga, extremt kunniga när det gäller sånt här!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
shaggy_styler
28 april 2015 · 30 Inlägg

Tack för era kommentarer!!!
Jag har kollat bilen under och märkt att förra ägaren har tagit bort kardanaxeln från bilen så att jag åker 2wd bara utan att veta... sorgligt att bli lurad när man köper en bil, men hursom...

Blir det ngt farligt att kardanaxeln inte finns där?
På besiktningsprotokoll finns det inga uppgifter om det :-S

Vad kan det vara för anledningar till att man kommer på att få bort den fyrhjulsdrivna kraften från bilen?
Kommer bilen att bli "lurad" när den försöker skicka kraft bakåt och inte få respons?

Tack för era råd!

jaka54
28 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Otroligt! Kolade du verkligen inte att kardan fanns på plats innan du köpte bilen?
Om det inte finns någon kardan som kan orsaka ljudet så återstår växellådan eller hjullagren.
Men varför inte köpa en begagnad kardan nu när du vet att du saknar...

Haglund_Robin
28 april 2015 · 82 Inlägg

Förmodligen är bakaxeln kass,, inte ovanligt på de äldre cross country att de går sönder i drivningen där kardan går in där bak så det typ knyter sig när man kör,, låter riktigt otrevligt.

Men de märker man ju inte om kardan är bortplockad.

Bilen fattar inte att den saknas så ska inte märkas på de viset

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
shaggy_styler
28 april 2015 · 30 Inlägg

Nej, det stämmer....

När jag köpte bilen var en "v70", men sen när jag fick se på registreringspapperna såg jag att den är reggad som AWD.

Som du säger, är det mycket möjligt att det är antingen växellådan, eller hjullagren eller diffen bak som finns kvar.

Ska kolla med Bilia för att se den exakta kardansnr (beteckningen) så att jag inte köper fel del (inte ny såklart)

Christian S
28 april 2015 · 4 816 Inlägg

Haglund_Robin skrev:
denna tidiga XC70

nu va det ju inte någon XC70 han hade köpt utan en V70 2,5T AWD, och sen så finns inte XC70 innan 03 heller för den delen för innan hette dom V70 XC AWD för man bytte namn på dom när man bytte ifrån visco till haldex wink

shaggy_styler skrev:
kommer bilen att bli "lurad" när den försöker skicka kraft bakåt och inte få respons?

nej eftersom bilen i normalfallet är 95% framhjulsdriven och det är först när fram och bakhjulen snurrar olika fort som silikonet i viscon stelnar vilket gör att den börjar driva bak och det finns ingen elektronik som känner av det utan det är rent mekaniskt.

Haglund_Robin skrev:
Förmodligen är bakaxeln kass,, inte ovanligt på de äldre cross country att de går sönder i drivningen där kardan går in där bak så det typ knyter sig när man kör,, låter riktigt otrevligt.

Men de märker man ju inte om kardan är bortplockad.

Bilen fattar inte att den saknas så ska inte märkas på de viset

annars så är det ju rätt vanligt att splinsen i hylsan på lådan går och då driver den inte heller där bak och då har man ju hört om sånna som har tagit bort kardan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Haglund_Robin
28 april 2015 · 82 Inlägg

Christian S skrev:

Haglund_Robin skrev:
denna tidiga XC70

nu va det ju inte någon XC70 han hade köpt utan en V70 2,5T AWD, och sen så finns inte XC70 innan 03 heller för den delen för innan hette dom V70 XC AWD för man bytte namn på dom när man bytte ifrån visco till haldex wink

shaggy_styler skrev:
kommer bilen att bli "lurad" när den försöker skicka kraft bakåt och inte få respons?

nej eftersom bilen i normalfallet är 95% framhjulsdriven och det är först när fram och bakhjulen snurrar olika fort som silikonet i viscon stelnar vilket gör att den börjar driva bak och det finns ingen elektronik som känner av det utan det är rent mekaniskt.

Haglund_Robin skrev:
Förmodligen är bakaxeln kass,, inte ovanligt på de äldre cross country att de går sönder i drivningen där kardan går in där bak så det typ knyter sig när man kör,, låter riktigt otrevligt.

Men de märker man ju inte om kardan är bortplockad.

Bilen fattar inte att den saknas så ska inte märkas på de viset

annars så är det ju rätt vanligt att splinsen i hylsan på lådan går och då driver den inte heller där bak och då har man ju hört om sånna som har tagit bort kardan.

Jag som läst lite hastigt ang modellen men min mening gick nog fram endå smile

Utveckla gärna lite om varför man skulle ta bort kardan om vinkelväxeln pajjar,, händer ju ibland inte de jag säger men vad gör det om kardan sitter kvar om hylsan/splines går sönder?

Senast redigerat av Haglund_Robin (28 april 2015)

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
shaggy_styler
30 april 2015 · 30 Inlägg

Men om jag sammanfattar lite, menar ni att den enda anledningen för att man kopplar bort awd:n är att det finns ngn annan fel som gjorde någon gång att awd:n inte funkade?

Då undrar jag om det är mening att försöka installera en ny eller låta den vara som den är bara... med tanke på ekonomin för min studentliv hehe smile

Haglund_Robin
30 april 2015 · 82 Inlägg

Förmodligen ja, hade jag vart i din sits hade jag inte köpt nån kardan då den sannolikt togs bort för att något gick sönder

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang