Hjälp uppskattas snarast! Centrallås fd polis

Danne92_
19 maj 2014 · 37 Inlägg

Hej!
Jag köpte nydligen en fd polisbil volvo v70 - 01. Jag undrar om någon vet / kan hjälpa mig hur jag kopplar in centrallåset bak? Just nu så måste jag låsa upp och låsa bakdörrarna manuellt Jag har googlat och googlat utan någon vidare resultat.
Tack på förhand
Mvh
Daniel

240bns
19 maj 2014 · 1 008 Inlägg

Bakdörrarnas c-lås är omkopplat i respektive B-stolpe, det är 2 kabelpar som ska kopplas om i bakdörrarnas kontaktstycke.
När du tagit lättat på plasten för B-stolpen till höger bakdörr så ser du 2 kontaktstycken,  ett stort som går till dörren (54/21) och en liten (54/43a/b).
Koppla bort de 4 kablar som kommer i det egna kabelhöljet nedifrån golvet som går till de båda kontakterna. 
Du har då 2st kablar kvar i det lilla kontaktstycket, Grå och Gul, dessa skall in på stift 10 och 11 i dörrens kontakt där de andra kablarna satt som avlägsnades.

I vänster B-stolpe hittar du också 2st kontakter,  dock har du bara 2st kablar i den lilla kontakten, Grå och Gul.
Koppla bort kablarna som går till stift 10 och 11 i dörrkontakten (54/20)och sätt istället in Grå och Gul där, precis som på högra dörren.

http://forumbilder.se/DCQIH/las.jpg

Förkortningar på kabelfärgerna:   GR-R = Grå-röd  GR = Grå   Y = Gul   Y-SB = Gul-svart  W-P = Vit-rosa  Y-BN = Gul-Brun

Danne92_
21 maj 2014 · 37 Inlägg

Tack för ditt svar, ska testa det smile
B - stolparna sitter på förar respektive passagerar sidan fram ?

mvh

240bns skrev:
Bakdörrarnas c-lås är omkopplat i respektive B-stolpe, det är 2 kabelpar som ska kopplas om i bakdörrarnas kontaktstycke.
När du tagit lättat på plasten för B-stolpen till höger bakdörr så ser du 2 kontaktstycken,  ett stort som går till dörren (54/21) och en liten (54/43a/b).
Koppla bort de 4 kablar som kommer i det egna kabelhöljet nedifrån golvet som går till de båda kontakterna. 
Du har då 2st kablar kvar i det lilla kontaktstycket, Grå och Gul, dessa skall in på stift 10 och 11 i dörrens kontakt där de andra kablarna satt som avlägsnades.

I vänster B-stolpe hittar du också 2st kontakter,  dock har du bara 2st kablar i den lilla kontakten, Grå och Gul.
Koppla bort kablarna som går till stift 10 och 11 i dörrkontakten (54/20)och sätt istället in Grå och Gul där, precis som på högra dörren.

http://forumbilder.se/DCQIH/las.jpg

Förkortningar på kabelfärgerna:   GR-R = Grå-röd  GR = Grå   Y = Gul   Y-SB = Gul-svart  W-P = Vit-rosa  Y-BN = Gul-Brun

Funkiee Saab älskare!
21 maj 2014 · 4 597 Inlägg

de stolpar där bältet sitter i på varje sida för framstolarna smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Danne92_
22 maj 2014 · 37 Inlägg

Ok tack så mycket ska kolla. Är dem lätta att lossa? Tänkte eftersom det sitter AIR bags på sidorna, finns det någon risk att jag utlöser dem?

Mvh

Funkiee skrev:
de stolpar där bältet sitter i på varje sida för framstolarna smile

Funkiee Saab älskare!
22 maj 2014 · 4 597 Inlägg

Vet inte riktigt hur dom är på V70 men i vanliga fall kan dom vara lite pilliga att få loss bara. Airbagen sitter nog i stolen på V70

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Saffranskalle Palfinger tekniker
22 maj 2014 · 1 248 Inlägg

Danne92_ skrev:
Ok tack så mycket ska kolla. Är dem lätta att lossa? Tänkte eftersom det sitter AIR bags på sidorna, finns det någon risk att jag utlöser dem?

Mvh

Funkiee skrev:
de stolpar där bältet sitter i på varje sida för framstolarna smile

Koppla bort batteriet på bilen så slipper du oroa dig för airbagen. Sen får du lossa bältet i överkant.
Rycka loss gummilisterna till båda dörrarna. Du behöver inte ta bort dom helt. Sedan är det bara att rycka panelen rakt ut. Det lättaste är att fälla båda framsäterna så blir det lättare att komma åt. Om du tittar längst ner på ryggstödet, nästan ända nere vid golvet finns det 2 st gråa flärpar som du kan dra upp. Då kan du tippa stolaryggen framåt.

Volvo Xc70 (2001)
alscorpion
24 april 2015 · 1 Inlägg

240bns skrev:
Bakdörrarnas c-lås är omkopplat i respektive B-stolpe, det är 2 kabelpar som ska kopplas om i bakdörrarnas kontaktstycke.
När du tagit lättat på plasten för B-stolpen till höger bakdörr så ser du 2 kontaktstycken,  ett stort som går till dörren (54/21) och en liten (54/43a/b).
Koppla bort de 4 kablar som kommer i det egna kabelhöljet nedifrån golvet som går till de båda kontakterna. 
Du har då 2st kablar kvar i det lilla kontaktstycket, Grå och Gul, dessa skall in på stift 10 och 11 i dörrens kontakt där de andra kablarna satt som avlägsnades.

I vänster B-stolpe hittar du också 2st kontakter,  dock har du bara 2st kablar i den lilla kontakten, Grå och Gul.
Koppla bort kablarna som går till stift 10 och 11 i dörrkontakten (54/20)och sätt istället in Grå och Gul där, precis som på högra dörren.

http://forumbilder.se/DCQIH/las.jpg

Förkortningar på kabelfärgerna:   GR-R = Grå-röd  GR = Grå   Y = Gul   Y-SB = Gul-svart  W-P = Vit-rosa  Y-BN = Gul-Brun

Jag hade samma problem. Med din förklaring kunde fixa problemet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang