Volvo 740 -90 Rycker vid gaspådrag

Mattsow
14 april 2015 · 7 Inlägg

Hej, jag verkar ha ett litet knepigt fel med bilen. Den rycker och hoppar ganska ordentligt vid belastning eller gaspådrag. Men går jämt och fint på jämn gas/tomgång. Felet är bara ibland och verkar uppstå efter jag gjort en skarp sväng, och kan på samma sätt upphöra om jag kör i en kurva. Känns som att det är något fel med bränsletillförseln, har provat byta bränslefilter utan resultat.

Tacksam för svar smile

jaka54
15 april 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har du två pumpar?

Mattsow
15 april 2015 · 7 Inlägg

Hur tar jag reda på det? Tror jag bara har en. Den som sitter typ under bilen under förarstolen?

Mattsow
15 april 2015 · 7 Inlägg

Hur tar jag reda på det? Tror jag bara har en. Den som sitter typ under bilen under förarstolen?

Samuel3
15 april 2015 · 360 Inlägg

Det sitter en i bensintanken, och en under förarstolen. Det är lättast att ta reda om om den senast nämda fungerar, du hör om det surrar under bilen när du drar på tändningen, eller när du drar på starten.

tippar på att tankpumpen din strular.

Senast redigerat av Samuel3 (15 april 2015)

Mattsow
15 april 2015 · 7 Inlägg

Jaså! Pumpen som sitter under bilen verkar då surra när bilen är igång.. Är det svårt att byta tankpump? Kan det ha kommit in nå skit eller har den nåt relä som kan krångla?

Samuel3
15 april 2015 · 360 Inlägg

Mattsow skrev:
Jaså! Pumpen som sitter under bilen verkar då surra när bilen är igång.. Är det svårt att byta tankpump? Kan det ha kommit in nå skit eller har den nåt relä som kan krångla?

Jag bortser från el-strul eftersom problemet uppstår enligt din beskrivning. Tankpumpen sitter i en armatur, den kan vara klurig att demontera men det är inga större problem om man bara tar det lugnt. Köp en haynesbok och följ instruktionerna!

När byttes tändstiften senast? Kan vara värt att byta

Senast redigerat av Samuel3 (15 april 2015)

Mattsow
25 april 2015 · 7 Inlägg

Jag har nu bytt ut hela armaturen i tanken och utan resultat. Jag tittade på felkoder och fick fram 2-1-4 fel på varvtalsgivaren. Kan detta ha något med det hela att göra?

Samuel3
25 april 2015 · 360 Inlägg

Mattsow skrev:
Jag har nu bytt ut hela armaturen i tanken och utan resultat. Jag tittade på felkoder och fick fram 2-1-4 fel på varvtalsgivaren. Kan detta ha något med det hela att göra?

Jaku54 borde kunna det här. Hallgivare tror jag det heter också. Kan vara värt att kika på kontakter så länge, kan vara ärg osv. Men hallgivaren måste fungera annars blir det strul!

jaka54
25 april 2015 · 5 731 Inlägg

Hej!
Fick du felkod att varvtalsgivaren var trasig så byt den! Annars hade jag tittat på anslutningen till bakre pumpen! Den sitter på tanklocket,alltså tanklocket underbilen! Denna  anslutning till pump och tankmätarreostat  sitter ingjuten i plast och kontakterna där ärjar sönder. väldigt lätt eftersom de sitter under bilen och utsetts för vatten och salt.
Lättast kollar du bakre pumpen fungerar genom att lossa bränsleslangen strax framför främre pumpen. När du vrider om tändningsnyckeln ska soppan rinna fram, men bara lite soppa ska komma. Bakre pumpen pumpar bara med 0,1bars tryck. Den ser bara till att främre pumpen får soppa....sen sätter främre pumpen fart på soppan(6bars tryck) fram till spridarna. Har du mer än havlfylld tank behöver bakre pumpen inte fungera ,då har du självrinning fram till främre pumpen, det är bara vid mindre soppa  i tanken man är beroende av att bakre pumpen fungerar.  Men som sagt. Kolla först att du har en bakre pump (hör med Volvo).

Senast redigerat av jaka54 (25 april 2015)

Mattsow
28 april 2015 · 7 Inlägg

Okej. Jättebra info! Anslutningarna till bakre pumpen (under tanken) ska jag absolut kolla. Jag har nyss bytt ut hela armaturen i tanken med pump och allting så pumpen iallafall borde ju fungera, men jag skarvade kabeln vid anslutningen och har därför ingen aning hur kontakten på tanklocket ser ut. Har för tillfället smockfull tank och är det då som du säger så verkar det inte vara bakre pumpen som är bekymret eftersom bilen rycker fast det är självrinning.

Jag böt varvtalsgivaren/vevaxelgivaren idag och nu har jag inga felkoder på bilen iallafall men den rycker på samma sätt fortfarande. sad

Senast redigerat av Mattsow (28 april 2015)

Mattsow
13 maj 2015 · 7 Inlägg

Jag har fått ordning på bilen nu smile efter jag böt tändkablar började den gå bra... måste varit ett kabelbrott innanför höljet eller nåt sånt. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang