Köpråd: förstabil 20k~ budget kom med förslag!

lgz
23 april 2015 · 3 Inlägg

Hej,
Har skaffat jobb till sommaren och behöver nu en bil, min budget ligger runt +/- 20k.

Det jag kräver är att den (helst) ska vara bakhjuls/4hjulsdriven.
Bör ha minst 150hk, manuell, under 1L/10KM (finkörning).
Kommer inte åka några enorma sträckor, men kan lägga till att jag inte bara köper den för pendel bil men även för att ha lite kul!

Har fastnat lite för E36 men tycks vara svårt att hitta fint exemplar,
är givetvist helt öppen för andra bilar!

Kom gärna med förslag, förslag direkt från blocket uppskattas helhjärtat smile

mvh

caromania Forummoderator
25 april 2015 · 9 296 Inlägg

Mg Zs 180

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2015 · 26 113 Inlägg

Volvo 740/940 GLT 16V uppfyller kriterierna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Jokabsson
25 april 2015 · 1 172 Inlägg

Till den budgeten måste jag bara rekommendera Saab 9-3 av äldre generationen
http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … 21&w=3
I och för sig framhjulsdrift men du får ett hyfsat lågmilat och fräscht exemplar, stark motor och bra utrustning. Om du kan tänka dig något annat än tyska märken så är saab klockrent smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
25 april 2015 ·
Evildan
25 april 2015 ·
Evildan
25 april 2015 ·
SportPilot Ubåtsingenjör
25 april 2015 · 7 218 Inlägg

mazda mx-5

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 april 2015 · 3 730 Inlägg

Om du kan tänka dig fwd så är Volvo s80 bilen för dig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
25 april 2015 · 7 218 Inlägg

han vill ha en kul bil ... hur kan man då rekommendera bilar som s80, 9-3, 740/940, granada osv ?!?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 april 2015 · 3 730 Inlägg

CHEEVA skrev:
han vill ha en kul bil ... hur kan man då rekommendera bilar som s80, 9-3, 740/940, granada osv ?!?

Alla har inte samma uppfattning av kul/frän/snabb/billig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
25 april 2015 · 7 218 Inlägg

http://www.blocket.se/halland/Mazda_mia … _8&w=3

http://www.blocket.se/halland/Mazda_MX_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_Mx … _8&w=3

s80 är säkert en skit bra bil .. de är sköna att åka i iallafall ... men rolig ? nej inte på något vis, väghållning som en finlandsfärja och prestanda som en snigel

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
25 april 2015 · 3 730 Inlägg

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/halland/Mazda_miata_mx5_60087395.htm?ca=23_8&w=3

http://www.blocket.se/halland/Mazda_MX_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_Mx … _8&w=3

s80 är säkert en skit bra bil .. de är sköna att åka i iallafall ... men rolig ? nej inte på något vis, väghållning som en finlandsfärja och prestanda som en snigel

Jag tycker det är roligt att köra så kallad inspirerad körning i stora tunga bilar. Att lägga ett varv på ställ i en rondell med limousine eller cheva van tycker jag är roligt. Men visst hänger man inte på en sportbil på en kurvig landsväg med ett autobahnlok. Det finns s80 med motoralternativ som sopar banan med många bilar. Jag tycker det är minst lika roligt att ligga på gränsen till vad bilen klarar av, som att köra en bil som klarar mer än jag behärskar. Men alla är olika.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Jokabsson
25 april 2015 · 1 172 Inlägg

Det är väl ändå upp till TS vad han/hon tycker är roligt... Vi rekommenderar utifrån våra egna erfarenheter och preferenser. Jag tycker 9-3 är skitrolig att ratta och särskilt 185hk turbomatad 4a är både kvick och rimligt snål. Ganska mycket mer riv än 90 hästars Mazda från 97. Sen är inte hästkrafter allt, men ett kriterie var ju också minst 150hk.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
25 april 2015 ·

CHEEVA skrev:
han vill ha en kul bil ... hur kan man då rekommendera bilar som s80, 9-3, 740/940, granada osv ?!?

Vad jag har åtskilligt förmedlat i jag vet inte hur många trådar, det är subjektivt vad som är roligt, snyggt, häftigt osv och kan endast avgöras av den enskilda individen. Någon håller Golf högt som en intressant bil, någon S80 och någon annan en Corolla helt beroende på återigen tyck och smak (subjektivitet).

Den roligaste bil jag har ägt av alla bilar jag ägt var en Citroën 2CV4, inte snabb eller särskilt snabb runt en kurva även om man inte släpper på gasen i kurvorna för då tappas det för mycket fart, det räcker gott med den ökade friktionen av svängande och lutande framhjul. wink

Granadan exempelvis som jag föreslog är enligt mig en "roligare" bil om man ska köra en längre sträcka än den surriga. bullriga, trånga, tvåsitsiga och stötiga MX-5 du tipsar om.

Däremot är Mazdan oomkullrunkeligt en roligare bil på småvägar eller ur ett rent körglädjeperspektiv anser även jag då närvaron i den bilen är svår att slå speciellt för den budgeten.

Satan vad Miata har tappat i pris.
Jag minns lanseringen i Sverige då folk sålde sina köpeskontrakt för emellanåt 50% över egentligt listpris.

Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2015 · 26 113 Inlägg

CHEEVA skrev:
han vill ha en kul bil ... hur kan man då rekommendera bilar som s80, 9-3, 740/940, granada osv ?!?

Därför att dom i andras världar faktiskt är "kul" att köra..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
caromania Forummoderator
25 april 2015 · 9 296 Inlägg

...och jag tycker att det är "kul" med sådant som inte alla grannar och deras hundar har...

Jag startade en gång en tråd om körglädje och innebörden av detsamma. Man ska inte förringa gemene mans inställning till just "körglädje". Körglädje är religion, dvs en högst subjektiv känsla som du som motorintresserad har ett eget personligt förhållande till. Att därför förespråka BMW eller Audi är faktiskt alltså inte okej. Haha

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Dodge90dart
26 april 2015 · 48 Inlägg

Volvo 940 97-98 ltt, bästa första bilen du kan ha som är bakhjulsdriven till dem pengarna, aldrig några problem med den jag hade 0.75 milen vid blandad körning, E36 får du up mot 30k om du vill ha en fin 940 kan du få en jätte fin för 20k. Bmw är dyrare i försäkring med(Törstigare om du ska ha 6.a över litern).

Alla andra här har missat att du vill ha bakhjulsdrift, AWD till dem pengarna 20k finns inget som är värt nåt att ha blir bara massa bekymer med delar(Dyrt).

lgz skrev:
Hej,
Har skaffat jobb till sommaren och behöver nu en bil, min budget ligger runt +/- 20k.

Det jag kräver är att den (helst) ska vara bakhjuls/4hjulsdriven.
Bör ha minst 150hk, manuell, under 1L/10KM (finkörning).
Kommer inte åka några enorma sträckor, men kan lägga till att jag inte bara köper den för pendel bil men även för att ha lite kul!

Har fastnat lite för E36 men tycks vara svårt att hitta fint exemplar,
är givetvist helt öppen för andra bilar!

Kom gärna med förslag, förslag direkt från blocket uppskattas helhjärtat smile

mvh

Evildan
26 april 2015 ·

Dodge90dart skrev:
Volvo 940 97-98 ltt, bästa första bilen du kan ha som är bakhjulsdriven till dem pengarna, aldrig några problem med den jag hade 0.75 milen vid blandad körning, E36 får du up mot 30k om du vill ha en fin 940 kan du få en jätte fin för 20k. Bmw är dyrare i försäkring med(Törstigare om du ska ha 6.a över litern).

Alla andra här har missat att du vill ha bakhjulsdrift, AWD till dem pengarna 20k finns inget som är värt nåt att ha blir bara massa bekymer med delar(Dyrt).

lgz skrev:
Hej,
Har skaffat jobb till sommaren och behöver nu en bil, min budget ligger runt +/- 20k.

Det jag kräver är att den (helst) ska vara bakhjuls/4hjulsdriven.
Bör ha minst 150hk, manuell, under 1L/10KM (finkörning).
Kommer inte åka några enorma sträckor, men kan lägga till att jag inte bara köper den för pendel bil men även för att ha lite kul!

Har fastnat lite för E36 men tycks vara svårt att hitta fint exemplar,
är givetvist helt öppen för andra bilar!

Kom gärna med förslag, förslag direkt från blocket uppskattas helhjärtat smile

mvh

Vad skrev du där?

TS har fått förslag på bakhjulsdrivna bilar såsom:
Miata.
Granada.
Omega.
C-Klasse.
740 GLT.
940 GLT.

Samt några framhjulsdrivna bilar då TS skrev "helst bakhjulsdrivet":
MG ZS180.
9-3.
S80.

Du själv däremot verkar fullständigt ha missat att TS vill ha minst 150hk i sin bil. lol
Who said Jehova?

Jokabsson
26 april 2015 · 1 172 Inlägg

Evildan skrev:

Dodge90dart skrev:
Volvo 940 97-98 ltt, bästa första bilen du kan ha som är bakhjulsdriven till dem pengarna, aldrig några problem med den jag hade 0.75 milen vid blandad körning, E36 får du up mot 30k om du vill ha en fin 940 kan du få en jätte fin för 20k. Bmw är dyrare i försäkring med(Törstigare om du ska ha 6.a över litern).

Alla andra här har missat att du vill ha bakhjulsdrift, AWD till dem pengarna 20k finns inget som är värt nåt att ha blir bara massa bekymer med delar(Dyrt).

lgz skrev:
Hej,
Har skaffat jobb till sommaren och behöver nu en bil, min budget ligger runt +/- 20k.

Det jag kräver är att den (helst) ska vara bakhjuls/4hjulsdriven.
Bör ha minst 150hk, manuell, under 1L/10KM (finkörning).
Kommer inte åka några enorma sträckor, men kan lägga till att jag inte bara köper den för pendel bil men även för att ha lite kul!

Har fastnat lite för E36 men tycks vara svårt att hitta fint exemplar,
är givetvist helt öppen för andra bilar!

Kom gärna med förslag, förslag direkt från blocket uppskattas helhjärtat smile

mvh

Vad skrev du där?

TS har fått förslag på bakhjulsdrivna bilar såsom:
Miata.
Granada.
Omega.
C-Klasse.
740 GLT.
940 GLT.

Samt några framhjulsdrivna bilar då TS skrev "helst bakhjulsdrivet":
MG ZS180.
9-3.
S80.

Du själv däremot verkar fullständigt ha missat att TS vill ha minst 150hk i sin bil. lol
Who said Jehova?

Dessutom låter 0,75 blandat i en 940 turbo lite av en drömsiffra va? Enligt spec ska den dra 0,99 blandat så räkna snarare med litern!

Jag är glad om jag får ner min 9-3 2005 till 0,75 (vilket nästan aldrig händer) smile

Senast redigerat av Cracksoup (26 april 2015)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang