Saab 9-3 1999 200hk, lite frågor.

doglas2009
25 april 2015 · 209 Inlägg

Gamer skrev:
det jag tycker är att man ska köpa något man vill ha! även om kanske inte alla andra tycker att det är bäst!

har själv haft en hel del väldigt olika bilar (jag har inte alla jag ägt upplagda här) och varit och provkört en hel uppsjö av bilar. man känner relativt snabbt om man hittat rätt eller om det är ett ''kanske'' och tyvärr gör man misstag ibland men är inte så mkt mer än att bita i det sura äpplet och gå vidare. är ju trots allt fortfarande ''bara en bil''.

känns det inte rätt från början kommer det förmodligen inte att kännas rätt i längden heller.

Jo, självklart ska man köpa något man vill ha, men det är ändå trevligt att veta eventuella problem man kan få.

Det att 163hk volvo s40 skulle vara för klen för att chippa till 205hk, är det bara om man kör som en stolle, eller även om man bara kör "vanligt". Frågan är alltså, om man inte gasar mer/kör som en stolle, sliter då 205hk mer än 163hk? Anledningen till att jag frågar är att dom är MYCKET lättare/billigare att hitta fräscha än t4:orna, men vill helst ha mer än 163hk. Exempelvis; http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_S4 … 9.htm?aw=1

Senast redigerat av doglas2009 (25 april 2015)

Brg8TTio4a
25 april 2015 · 14 Inlägg

S40/V40 är så tråkiga bilar. Plus AC n drar hk. Var tvungen att växla ner från 5an till 4an när jag skulle köra om på 90 Väg. Aldrig behövt det på andra bilar jag kört.

Brg8TTio4a
25 april 2015 · 14 Inlägg

Bilen i fråga var en t4a.

doglas2009
25 april 2015 · 209 Inlägg

Brg8TTio4a skrev:
S40/V40 är så tråkiga bilar. Plus AC n drar hk. Var tvungen att växla ner från 5an till 4an när jag skulle köra om på 90 Väg. Aldrig behövt det på andra bilar jag kört.

Om du skulle göra en snabb omkörning antar jag, med 199hk kan den omöjligtvis vara så slö. Nu måste jag ju planera länge och växla ner till 3:an för att köra om på 90-väg typ.

Edit: För att vara mer exakt går det knappt köra om på 90-väg om det inte är en väääldigt lång raksträcka.

Edit 2: Är ganska säker på att man behövde växla ner till 4:an för en snabb omkörning i fars före dettas bmw 325i 2010 också, så jag vet inte vad du jämför mot.

Senast redigerat av doglas2009 (25 april 2015)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2015 · 17 470 Inlägg

Brg8TTio4a skrev:
S40/V40 är så tråkiga bilar. Plus AC n drar hk. Var tvungen att växla ner från 5an till 4an när jag skulle köra om på 90 Väg. Aldrig behövt det på andra bilar jag kört.

Självklart suger den ut 2-4 hk. Men på vilken bil gör den inte det? Seriöst.
Jag har haft 2 styck 2.0T. Har man jävligt bråttom så får man växla ner, ja.

Men jag har aldrig haft ett problem med detta. Det är ju bara att trycka gasen i botten?
Mina var helt original. Du körde nog ett felaktigt exemplar.

Den kanske hade sportluftfilter? Då går de riktigt uselt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
25 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Brg8TTio4a skrev:
S40/V40 är så tråkiga bilar. Plus AC n drar hk. Var tvungen att växla ner från 5an till 4an när jag skulle köra om på 90 Väg. Aldrig behövt det på andra bilar jag kört.

Självklart suger den ut 2-4 hk. Men på vilken bil gör den inte det? Seriöst.
Jag har haft 2 styck 2.0T. Har man jävligt bråttom så får man växla ner, ja.

Men jag har aldrig haft ett problem med detta. Det är ju bara att trycka gasen i botten?
Mina var helt original. Du körde nog ett felaktigt exemplar.

Den kanske hade sportluftfilter? Då går de riktigt uselt.

Räcker ivrigt upp handen...
Jag vet jag vet...får jag svara? big_smile

Presidento Of World
25 april 2015 · 3 324 Inlägg

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Brg8TTio4a skrev:
S40/V40 är så tråkiga bilar. Plus AC n drar hk. Var tvungen att växla ner från 5an till 4an när jag skulle köra om på 90 Väg. Aldrig behövt det på andra bilar jag kört.

Självklart suger den ut 2-4 hk. Men på vilken bil gör den inte det? Seriöst.
Jag har haft 2 styck 2.0T. Har man jävligt bråttom så får man växla ner, ja.

Men jag har aldrig haft ett problem med detta. Det är ju bara att trycka gasen i botten?
Mina var helt original. Du körde nog ett felaktigt exemplar.

Den kanske hade sportluftfilter? Då går de riktigt uselt.

Räcker ivrigt upp handen...
Jag vet jag vet...får jag svara? big_smile

Jag har mina misstankar wink

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2015 · 17 470 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Självklart suger den ut 2-4 hk. Men på vilken bil gör den inte det? Seriöst.
Jag har haft 2 styck 2.0T. Har man jävligt bråttom så får man växla ner, ja.

Men jag har aldrig haft ett problem med detta. Det är ju bara att trycka gasen i botten?
Mina var helt original. Du körde nog ett felaktigt exemplar.

Den kanske hade sportluftfilter? Då går de riktigt uselt.

Räcker ivrigt upp handen...
Jag vet jag vet...får jag svara? big_smile

Jag har mina misstankar wink

Jag med. Tror jag vet svaret dessutom...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brg8TTio4a
26 april 2015 · 14 Inlägg

Tyck va ni vill. Värdelösa bilar. Å ja jag hade öppet filter.

doglas2009
26 april 2015 · 209 Inlägg

doglas2009 skrev:

Gamer skrev:
det jag tycker är att man ska köpa något man vill ha! även om kanske inte alla andra tycker att det är bäst!

har själv haft en hel del väldigt olika bilar (jag har inte alla jag ägt upplagda här) och varit och provkört en hel uppsjö av bilar. man känner relativt snabbt om man hittat rätt eller om det är ett ''kanske'' och tyvärr gör man misstag ibland men är inte så mkt mer än att bita i det sura äpplet och gå vidare. är ju trots allt fortfarande ''bara en bil''.

känns det inte rätt från början kommer det förmodligen inte att kännas rätt i längden heller.

Jo, självklart ska man köpa något man vill ha, men det är ändå trevligt att veta eventuella problem man kan få.

Det att 163hk volvo s40 skulle vara för klen för att chippa till 205hk, är det bara om man kör som en stolle, eller även om man bara kör "vanligt". Frågan är alltså, om man inte gasar mer/kör som en stolle, sliter då 205hk mer än 163hk? Anledningen till att jag frågar är att dom är MYCKET lättare/billigare att hitta fräscha än t4:orna, men vill helst ha mer än 163hk. Exempelvis; http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_S4 … 9.htm?aw=1

Ingen som kan svara på detta?

doglas2009
26 april 2015 · 209 Inlägg

Brg8TTio4a skrev:
Tyck va ni vill. Värdelösa bilar. Å ja jag hade öppet filter.

Utöver det faktum att du behövde växla ner till 4:an för att köra om, vad var värdelöst? Mycket krångel? Dålig komfort? Hur långt hade din bil gått?

Presidento Of World
26 april 2015 · 3 324 Inlägg

doglas2009 skrev:

Brg8TTio4a skrev:
Tyck va ni vill. Värdelösa bilar. Å ja jag hade öppet filter.

Utöver det faktum att du behövde växla ner till 4:an för att köra om, vad var värdelöst? Mycket krångel? Dålig komfort? Hur långt hade din bil gått?

Hans bil var nog sopslut sen att man har öppet filter gör inte saken bättre.

min V40 med justnu ganska exakt 42 000mil på mätaren med original motor behöver aldrig växlas ner. orkar 50km/h i 5an utan att jobba ihjäl sig.

Om jag kör med AC på så är det enda som händer som man märker är bränsleförbrukningen som ökar lite jag upplever inte att den blir tröttare, å då är det ändå 42 000mil på'n


Jag kan ta ett exempel; jag har en Opel Astra av årsm -99 där det är 100hk original, bror min pillade lite på den och monterade öppet filter på skiten; bilen går hur dåligt som helst av detta när den blir normalvarm ; blir original inom någon dag. pallar inte växla ner till 4an i 50 på denna heller ): vilket man inte behövde göra med org filter osv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
26 april 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

opel_vectra_gts skrev:

Evildan skrev:

Räcker ivrigt upp handen...
Jag vet jag vet...får jag svara? big_smile

Jag har mina misstankar wink

Jag med. Tror jag vet svaret dessutom...

Prius med solcellstak. big_smile

Då drivs kompressorn av solcellerna, mer sol = mer ac.

Vidare stjäl inte klimatanläggingen i någon av Toyotas eller Lexus hybrider någon effekt direkt från bränslemotorn då dom har eldrivna kompressorer.
Ja visst, strömmen måste komma någonstans ifrån och batteriet får sin energi från bränslemotorn, men inget som stjäl effekt från dess förmåga att driva fordonet framåt då batteriet laddas med överskottsenergin vid normal framdrivning eller via retardation.


Öppet filter BTW är inget jag skulle rekommendera med den kunskap jag besitter inom motorstyrning och den rena hårdvarans förslitningar pga ökat partikelflöde.

doglas2009
29 maj 2015 · 209 Inlägg

Det blev en Saab 93 -99 200hk som har gått omkring 17500mil.

Det är ett problem som jag vet nu som måste åtgärdas, det "brummar" från servon när man svänger mycket när man står still. Utöver det så är jag nöjd, helt okej komfort upp till 110km/h sen börjar det låta lite väl mycket tycker jag.

doglas2009
13 juni 2015 · 209 Inlägg

Har nu kört bilen några veckor och tycker att den går helt okej.

Ett problem jag har märkt är att den ibland (2ggr) inte startar på första försöket. Tidigare idag blev det så att jag startade bilen, den varvade upp lite och dog direkt, sen startade den som vanligt när jag testade igen.

Bilen visar inga felkoder när man kopplar in en sådan sak jag ej vet namnet på under ratten...

Någon som tycker det låter bekant?

Gamer
13 juni 2015 · 130 Inlägg

efter en liten snabb googling kan det vara vevaxelgivaren som är på väg. verkar inte ge några felkoder om den inte är tillräckligt dålig.

verkar även oftast vara problem när bilen är halvvarm så kan ju vara värt att kolla. vet dock inte hur tongue

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
viccoA
13 juni 2015 · 3 109 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Motch_swe skrev:
Du verkade i början av tråden lite insnöad på Saab. Har du kikat någonting överhuvudtaget på ng9-3? Nästintill skottsäkra med saab-mått mätt och bra mycket roligare att köra än den gamla 9-3an (och 9-5an med för den delen). Ska inte vara allt för stora problem att få tag på en 175hk Vector-modell för runt 30k. smile

Inte dumt alternativ alls! Saab kostar kaffepengar nu för tiden, man får mycket pang för pengarna. Inget snack. Men TS ska lyssna på kunniga folk i ämnet, Kanske du Motch_swe är en sådan herre?

Saab modell äldre har dock katastrofalt dåliga vägegenskaper, det är allmänt känt. Inget om man ska ut och blåköra alltså.

Väghållningen i ng9-3 är helt ok så länge du köper minst 1.8t eller större motor. Vi har en i familjen som köptes ny 2003 med sportchassie och lagom utrustning. Aldrig varit några konstiga fel utan har bara servats enligt boken.
Riktigt kvick i kurvorna om man jämför med de flesta svensson-bilarna.

doglas2009
14 juni 2015 · 209 Inlägg

Gamer skrev:
efter en liten snabb googling kan det vara vevaxelgivaren som är på väg. verkar inte ge några felkoder om den inte är tillräckligt dålig.

verkar även oftast vara problem när bilen är halvvarm så kan ju vara värt att kolla. vet dock inte hur tongue

Tack så mycket för svaret!

Är det någon som vet hur jag kan felsöka detta?

En annan sak jag funderar på är om det finns någon nackdel att sätta i en fläskigare turbo om den ska bytas? Tanken är att steg 1 chippa den, mer än så behöver jag nog ej.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 juni 2015 · 17 470 Inlägg

Det är inte så att den "jävlas" när du tankat?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
doglas2009
15 juni 2015 · 209 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Det är inte så att den "jävlas" när du tankat?

Inte direkt när jag tankat, alltså när jag åker från macken, men ändå i "närheten" typ någon dag efter. Vad skulle det i så fall betyda?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang