BMW 525d E39 - Igensatt Vevhusventilation + EGR !?

Danne_1977
25 april 2015 · 3 292 Inlägg

Som sagt, har bytt motor och turbo, bilen går som den ska mer eller mindre när man kör lugnt, dock när man drar på en aning som börjar den ryka som satan och luktar bränt nått jävulskt, av röken alltså.

Tittade på oljestickan och jag vette fan om jag inbillar mig men tycker nog den har tagit olja, vad kan ha blivit fel vid monteringen som gör att det kommer ut olja i avgaserna ?

Förra turbon rasade stort och fyllde cylinderloppen med olja och troligen skickade ut en hel del i avgasröret åxå så därför kan det ju ryka under tiden man bränner ur avgasröret, men har kört den lite lugnt ett tag och inte kommit så mycket rök, först när man gasar på då jävlar.. o det slutar inte heller fast man stannar bilen...

Har kollat alla vaccumslangar, jag har bytt till den lmm som är kalibrerad för den databoxen jag använder, drog även ur vaccumslangen till EGR eller vad det nu är för klocka som sitter på spjällhuset, och så pluggade jag den slangen för att se om det gjorde nån skillnad.. det gjorde det inte.

Jag ser inget konstigt med kylarvattnet heller, och det verkar inte som det är nått konstigt med oljan heller förutom att jag tycker det försunnit en del. Jag kan heller inte se att det läker ut olja nånstans på motorn eller vid sidan av.

Vad kan det vara för fel tro ?

Ingen varningslampa lyser förutom den här..vette fan vad det är för lampa, har ej nån instruktionsbok.

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/142998234498850100_resized.jpg?width=1280&height=960

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/142998234080937200_resized.jpg?width=1280&height=960

Senast redigerat av Danne_1977 (26 april 2015)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
25 april 2015 · 3 292 Inlägg

Lampan som lyser tror jag är för att jag kopplat ur vaccumslangen till EGR, och jag kom på en annan sak, den nya motorn har ingen EGR kylare, det är bara ett rakt rör som sitter där utan vattenkylning, och sitter inga swirl flaps i insuget heller. Verkar vara ett insug som det aldrig nånsin suttit några swirlflaps i.

Det är nått jävelskap som gör att den ryker så förbannat, kanske nått enkelt eftersom motorn ska enligt uppgift från skroten vara i bra skick och turon är ny. Har bytt oljefilter åxå.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mb_pucken
26 april 2015 · 5 087 Inlägg

Lampan varnar för slitna bromsbelägg.

Varför den ryker vet ja ej. Hur långt har du kört efter motorbytet?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Danne_1977
26 april 2015 · 3 292 Inlägg

mb_pucken skrev:
Lampan varnar för slitna bromsbelägg.

Varför den ryker vet ja ej. Hur långt har du kört efter motorbytet?

Motorn än nyss bytt så några många hundra meter har det inte blivit...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
mb_pucken
26 april 2015 · 5 087 Inlägg

Då kan det ju vara så enkelt att det ligger kvar gammal olja i avgasrör och katt samt dämpare sen turbon rasade och det är den oljan som ryker :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Danne_1977
26 april 2015 · 3 292 Inlägg

mb_pucken skrev:
Då kan det ju vara så enkelt att det ligger kvar gammal olja i avgasrör och katt samt dämpare sen turbon rasade och det är den oljan som ryker :-)

Ja jag trodde det jag åxå, men det saknas olja i motorn och den har stått på tomgången ett bra tag för att komma upp i bra arbetstemp, när jag körde bilen så verkade det som att inte rök så mycket när jag körde lugnt, men sen när jag tryckte på så började det ryka utav bara helvette och lukta som satan, när jag stannade så slutade det inte ryka, det fortsatte.

Jag har skådat nått idag som jag tror kan vara en bidragande orsak till detta....


http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/143004913225067400_resized.jpg?width=1280&height=960

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/143004915696642900_resized.jpg?width=1280&height=960

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/143004915225601900_resized.jpg?width=799&height=1066

http://iloapp.z-mek.com/data/_gallery/public/0/143004915884816800_resized.jpg?width=799&height=1066

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang