Köpråd: Toyota Corolla T-Sport

hymer
27 april 2015 · 7 Inlägg

Hej,

Ska byta ut min tråkiga V70 som knappt rör sig framåt smile Har hittat Toyota Coroal Tsport som ligger inom min budget 40-50k. Kommer använda bilen året om för att köra till jobbet (stad) Blir väl typ 1 mil om dagen.

Hittade en här i stan på blocket för 39000 som har gått ganska långt nästan 20k mil. Tycker 39 verkar lite dyrt om jag kollar runt så får man ju en som gått 13-15 för typ 45.

http://www.blocket.se/skaraborg/Toyota_ … amp;last=1

Värt att köpa den eller ska man sikta på en som gått mindre? Vad ska man kolla på när man köper dessa bilar? Bra bruksbil?

Evildan
27 april 2015 ·

Det gör du helt rätt i. wink

Den förefaller lite dyr, bör givetvis gå att pruta då den i Skövde är nyare och har rullat mindre för begärda 9000kr till.

Det är en bra bruksbil som sällan krånglar, det är ju en Corolla med allt vad det innebär.
Även om den är 6växlad så är den ganska lågt utväxlad och vid körning i högre farter är bilen lite varvig, motorn låter dock inte illa för det då den gillar att varvas.
Något som brukar vara något som slits på den här typen av inte sällan kamikazekörda bilar är synkroniseringsringarna som gör att växellådan kärvar/skorrar oftast när du försöker växla ned från 3an till 2an.
Rost i bakre skärmkanter kan förekomma.
kopplingen kan även den vara ansatt efter snabba rödljusrace och bör väl få lite extra uppmärksamhet vid provkörning.

hymer
27 april 2015 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
Det gör du helt rätt i. wink

Den förefaller lite dyr, bör givetvis gå att pruta då den i Skövde är nyare och har rullat mindre för begärda 9000kr till.

Det är en bra bruksbil som sällan krånglar, det är ju en Corolla med allt vad det innebär.
Även om den är 6växlad så är den ganska lågt utväxlad och vid körning i högre farter är bilen lite varvig, motorn låter dock inte illa för det då den gillar att varvas.
Något som brukar vara något som slits på den här typen av inte sällan kamikazekörda bilar är synkroniseringsringarna som gör att växellådan kärvar/skorrar oftast när du försöker växla ned från 3an till 2an.
Rost i bakre skärmkanter kan förekomma.
kopplingen kan även den vara ansatt efter snabba rödljusrace och bör väl få lite extra uppmärksamhet vid provkörning.

Visade sig att jag känner säljarens bror så han går med på 35. Är det dumsnålt att köpa en som gått så lång eller är det rimligt?

Jo eller hur V70 från -00 som dricker bränsle men inte rör sig framåt är ju skit smile

Evildan
27 april 2015 ·

hymer skrev:

Evildan skrev:
Det gör du helt rätt i. wink

Den förefaller lite dyr, bör givetvis gå att pruta då den i Skövde är nyare och har rullat mindre för begärda 9000kr till.

Det är en bra bruksbil som sällan krånglar, det är ju en Corolla med allt vad det innebär.
Även om den är 6växlad så är den ganska lågt utväxlad och vid körning i högre farter är bilen lite varvig, motorn låter dock inte illa för det då den gillar att varvas.
Något som brukar vara något som slits på den här typen av inte sällan kamikazekörda bilar är synkroniseringsringarna som gör att växellådan kärvar/skorrar oftast när du försöker växla ned från 3an till 2an.
Rost i bakre skärmkanter kan förekomma.
kopplingen kan även den vara ansatt efter snabba rödljusrace och bör väl få lite extra uppmärksamhet vid provkörning.

Visade sig att jag känner säljarens bror så han går med på 35. Är det dumsnålt att köpa en som gått så lång eller är det rimligt?

Jo eller hur V70 från -00 som dricker bränsle men inte rör sig framåt är ju skit smile

35000kr, då kan jag köpa den om du inte vill ha den. wink

Det priset alltså är bra anser jag, den har rullat en bit, men Corolla är en välbyggd bil med hög kvalité.
Provkör, känns det rätt så varför inte?
V70N är dock en tystare och mer vuxen bil att åka runt i. Provkör ordentligt så du skapar dig en uppfattning om bilen och vad det är för något, så biltypen passar dig.

hymer
27 april 2015 · 7 Inlägg

Tack för hjälpen smile

Senast redigerat av hymer (27 april 2015)

Evildan
27 april 2015 ·

hymer skrev:
Tack för hjälpen smile

De Nada.
Hoppas den är bra och att det blir ett bra köp om du gillar den.

J3n5
27 april 2015 · 792 Inlägg

Kompisen kör en, går riktigt bra och pigg smile som föregående har sagt, behöver varvas för att den ska röra på sig (gillar att dras ut till varvstoppen 8200)

Mazda Miata "Turbo" (1991)
PLindblom
27 april 2015 · 1 200 Inlägg

hymer skrev:
Visade sig att jag känner säljarens bror så han går med på 35. Är det dumsnålt att köpa en som gått så lång eller är det rimligt?

Den verkar ganska vettig, tycker jag. Fem ägare, varav två stycken bilhandlare.

Observera att den ska ombesiktas senast på torsdag. Den fick nedslag på grund av diffus ljusbild på båda sidorna. Läge att pruta lite extra, sedan polerar du bara upp strålkastarna enligt följande guide: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156677

När du provkör bilen, kontrollera att motorn ändrar karaktär något vid drygt 6000 rpm. Den ska låta lite annorlunda och bli betydligt piggare. Gör den inte det kan det vara en lift-bult som gått av, vilket inte är helt ovanligt efter 15 000+ mil. Det finns två stycken och de kostar någon hundralapp på Toyota. Om de redan är bytta är de troligtvis ersatta med den uppgraderade varianten som ska hålla i all oändlighet, mer eller mindre.

Lycka till!

hymer
27 april 2015 · 7 Inlägg

Kan ju passa på att fråga: Om jag köper bilen och vill ha en AUX i den, vad behöver jag?

Detta var förövrigt ett riktigt trevligt forum smile

PLindblom
27 april 2015 · 1 200 Inlägg

hymer skrev:
Kan ju passa på att fråga: Om jag köper bilen och vill ha en AUX i den, vad behöver jag?

Detta var förövrigt ett riktigt trevligt forum smile

Den här, eller motsvarande: http://www.ebay.co.uk/itm/331384588293 - Den ansluter du i CD-växlaringången på baksidan av stereon, så får du både AUX-ingång och en USB-hona för laddning. Det finns mer avancerade varianter med bluetooth också. Jag skulle dock personligen välja en med enbard USB. På det viset kan du ta ut musiken digitalt, ur telefonen, plus att du välja låt osv. med stereons och rattens reglage. Dessutom laddas alltid telefonen medan du spelar musik.

hymer
27 april 2015 · 7 Inlägg

Blev inget köp idag. Bromsarna var helt slut, Fick trycka pedalen i bott för att det skulle hända något sen rök det som satan om dom. Försökte få ner priset till 30 med anledning av det men det gick inte.

Har pratat med säljaren i Skövde och han vill ha 43 för sin. Man kanske borde åka och kolla på den?

Senast redigerat av hymer (27 april 2015)

Evildan
28 april 2015 ·

hymer skrev:
Blev inget köp idag. Bromsarna var helt slut, Fick trycka pedalen i bott för att det skulle hända något sen rök det som satan om dom. Försökte få ner priset till 30 med anledning av det men det gick inte.

Har pratat med säljaren i Skövde och han vill ha 43 för sin. Man kanske borde åka och kolla på den?

Scheisse!
Där var anledningen till att den är billigast på blocket.
Klokt att hoppa den.
Du är ju sugen, så varför inte åka till Skövde?

Det är den stora skillnaden på en "vanlig" Toyrolla och en T-Sport , den ena har ofta kärvande bakbromsar medans den andra har välmotionerade sådana.
43 på telefon, kan gå att få ned lite till på plats också.

Kikade närmare på den, bes för 4veckor sedan, han har ägt den sedan 2013, svensksåld.

Du vet väl att den 1.8l även är monterad i Lotus Elise. big_smile

Senast redigerat av Evildan (28 april 2015)

hymer
28 april 2015 · 7 Inlägg

Evildan skrev:

hymer skrev:
Blev inget köp idag. Bromsarna var helt slut, Fick trycka pedalen i bott för att det skulle hända något sen rök det som satan om dom. Försökte få ner priset till 30 med anledning av det men det gick inte.

Har pratat med säljaren i Skövde och han vill ha 43 för sin. Man kanske borde åka och kolla på den?

Scheisse!
Där var anledningen till att den är billigast på blocket.
Klokt att hoppa den.
Du är ju sugen, så varför inte åka till Skövde?

Det är den stora skillnaden på en "vanlig" Toyrolla och en T-Sport , den ena har ofta kärvande bakbromsar medans den andra har välmotionerade sådana.
43 på telefon, kan gå att få ned lite till på plats också.

Kikade närmare på den, bes för 4veckor sedan, han har ägt den sedan 2013, svensksåld.

Du vet väl att den 1.8l även är monterad i Lotus Elise. big_smile

Hehe ja nu är jag inne i bilköpar mode ;D Får väl ta en tur förbi Skövde efter jobbet och kolla på den smile Annars kändes bilmodellen bra. Kändes wierd att lägga sig på så höga varv.

PLindblom
28 april 2015 · 1 200 Inlägg

Den i Skövde är faceliftad, det är ett plus smile

Fem ägare, varav två stycken är bilhandlare. Besiktad till 2016-06-30 och skattad till och med 2015-08-31.

J3n5
28 april 2015 · 792 Inlägg

https://youtu.be/HwgoGkVfaxw

Ett sådant insugskit är ju ett måste wink

Mazda Miata "Turbo" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 april 2015 · 10 427 Inlägg

J3n5 skrev:
https://youtu.be/HwgoGkVfaxw

Ett sådant insugskit är ju ett måste wink

Fint videoklipp det där wink wink

**

"Liftbultar" är tydligen något man ska ha lite koll på.

16600mil:
https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9554/9554-1c206dab859040f37bcf25101b4479d7_large.jpg
Nya:
https://www1.garaget.org/gallery/images/10/9554/9554-b15ef7eb2987fa3d56d65181149d9825_large.jpg

Något som slits iaf wink Hör med http://www.garaget.org/tobee

DusanMandick Random Hero
29 april 2015 · 4 047 Inlägg

har hört och läst om en avgasfläkt som ska kyla katalysatorn vid kall motortemp som kan ge sig på dom och kostar 5-8000 att byta. kompisen letar nämligen en vettig t-sport han med smile verkar vara riktigt trevliga bilar!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
PLindblom
30 april 2015 · 1 200 Inlägg

DusanMandick skrev:
har hört och läst om en avgasfläkt som ska kyla katalysatorn vid kall motortemp som kan ge sig på dom och kostar 5-8000 att byta. kompisen letar nämligen en vettig t-sport han med smile verkar vara riktigt trevliga bilar!

Den pumpar in luft i katalysatorn för att förbättra förbränningen och sänka utsläppen vid kallstart. Celica T-Sport fick funktionen i samband med facelift (2003), om jag inte minns fel. Detsamma bör gälla Corolla T-Sport. Här finns en del information: http://www.newcelica.org/forums/showthread.php?t=205889

hymer
30 april 2015 · 7 Inlägg

Köpte den i Skövde igår. Riktigt fin bil. Fick den för 42k. Ruskigt nöjd än så länge och vilken skillnad mot den sega V70 smile Nu ska det bara på en AUX och sportluft filter samt att den ska poleras så är det good to go sen.

Tackar så mycket för hjälpen.

PLindblom
30 april 2015 · 1 200 Inlägg

hymer skrev:
Köpte den i Skövde igår. Riktigt fin bil. Fick den för 42k. Ruskigt nöjd än så länge och vilken skillnad mot den sega V70 smile Nu ska det bara på en AUX och sportluft filter samt att den ska poleras så är det good to go sen.

Tackar så mycket för hjälpen.

Härligt! Grattis till köpet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang