Lågt ljud i ena dörrsidan

mrfish
27 april 2015 · 2 Inlägg

Hej!

Har uppgraderat originalhögtalarna i min Golf IV till ett par Hertz ESK 165.5. Stereon som sitter i är en Sony MEX-BT3900U. Kopplade in de nya högtalarna på samma strömkabel som de gamla. Inget slutsteg.

Över till problemet. Midbasen på förarsidan spelar väldigt lågt jämfört med andra sidan, diskanten spelar i ungefär samma volym som den andra sidan. Ljudet på passagerarsidan fungerar felfritt och även ljudet i bakdörrarna så det är endast fram på förarsidan som det spökar.

Diskanten gör även sprakande ljud när jag passerar 19 på volymen, innan just 19 är allt bra men den magiska gränsen för att sprakandet ska uppstå ligger där. Kan försöka fixa en video på det imorgon om det skulle vara av intresse. Även detta fram på förarsidan då.

Har trixat med alla möjliga inställningar på stereon utan framgång så det ligger inte där. Mina funderingar är om det eventuellt kan vara filtret eller någon strömkabel som inte är som den ska. Men då borde även diskanten spela mycket lägre kan jag tycka då de båda har samma strömkälla?

Tacksam för eventuella tips!

Streethawk Billjuds Wannabe
28 april 2015 · 1 771 Inlägg

Har kollat så allt är rätt kopplat?
Samt har du provat och byta högtalarna så det inte är något fel på dom? ( Sätta vänster högtalare + filter på höger sidan och testat) om problemet flyttar sig så ligger felet antagligen i filtret, om det inte flyttar sig så kan det vara kablar eller rent utav fel på stereon.

Senast redigerat av Streethawk (28 april 2015)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
mrfish
28 april 2015 · 2 Inlägg

Streethawk skrev:
Har kollat så allt är rätt kopplat?
Samt har du provat och byta högtalarna så det inte är något fel på dom? ( Sätta vänster högtalare + filter på höger sidan och testat) om problemet flyttar sig så ligger felet antagligen i filtret, om det inte flyttar sig så kan det vara kablar eller rent utav fel på stereon.

Båda sidor är kopplade på samma sätt. Har däremot inte testat att flytta över högtalaren till andra sidan för att se om problemet kvarstår. Men eftersom även diskanten påverkas så borde det vara något annat problem också och inte endast midbasen kan jag tycka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang