Hyundai Atos 1999 är orkeslös

Falkens
22 april 2015 · 3 Inlägg

Atos som inte orkar... då menar jag "inte orkar"

Jag har en Atos från -99 med 13:tusen på mätaren och den går bra i övrigt men när jag kommer upp 100 och lägger i 5:an så orkar den ingenting, då menar jag ingenting.
Den rycker ganska bra om jag kör på 1:an och 2:an och vad ska man säga, gasar på. Då jag vet att det endast är 54 hk så kan jag inte förvänta mig mycket men på rak väg i 100-110 km/h så borde man inte behöva hålla "plattan i mattan" och trots det känna att den inte orkar. Det är nästan så jag behövt ½ tank för att åka 10 mil  :? (inte OK)

Jag kan misstänka att det är "gammal" bensin då den stått ett tag men det känns lite långsökt men skulle det kunna vara soppafiltret?

Jag hoppas det finns någon som kan ATOS här på hyundaiforum eller om inte kan tala om vart jag ska kolla.

// Jonas

// Jonas
Mattias_Vejdeland
22 april 2015 · 329 Inlägg

"stått ett tag"?? bytt filter/stift/olja?

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
Falkens
22 april 2015 · 3 Inlägg

Ja, det var ju ganska otydligt när jag läser det själv. jag vet inte hur länge den stått men nog ett tag.
Filter = luft (ja) olja = jo (oljan ser ny ut, utgår i från att det är bytt) Bensin = tror inte. Är inte säker på vart det sitter heller... får leta och sen byta det med, det kan ju vara en grej
Stift = Inte säker så det blir nästa steg (i kväll)

Jag får återkomma :-)

// Jonas
Micoway
22 april 2015 · 296 Inlägg

Min dotters Hyundai gick ganska illa. Vi tog bort spridarna och spolade dessa baklänges med E85. För att göra detta så måste man öppna spridarna med 12 volts batteri och ha en pump laddad med E85.

Falkens
22 april 2015 · 3 Inlägg

Micoway skrev:
Min dotters Hyundai gick ganska illa. Vi tog bort spridarna och spolade dessa baklänges med E85. För att göra detta så måste man öppna spridarna med 12 volts batteri och ha en pump laddad med E85.

Ok, det är dock lite mer än mina... kunskaper samt tillgång av verktyg hmm men tack för inputen och jag ska tänka på det om jag får möjligheten.

// Jonas
Micoway
29 april 2015 · 296 Inlägg

Falkens skrev:
Ok, det är dock lite mer än mina... kunskaper samt tillgång av verktyg hmm men tack för inputen och jag ska tänka på det om jag får möjligheten.

Var nog tur att ingen nybörjare försöker sig på att spola spridarna. Själv är jag en gammal bil & flygmekaniker men trots detta råkade jag fjutta eld på E85 när jag spolade mina BMW spridare. Som tur var hade jag plåtbunke och bomullstyg till hands. Släckningen tog mindre än en sekund dess bättre cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang