Toningsspray Dip

h0nd4mt5
4 maj 2015 · 9 Inlägg

Fick hem ett par burkar med toningsspray från dipit och hade tänkt tona bakljusen på min saab 9-3 sc -08.

Sprayade i helgen faktiskt, men märkte snabbt att burken "spottade" ut toningen om man nu kan förklara det så.
Blev inte någon jämn yta alls, väldigt prickigt.
Sprayade väldigt tunna och fina lager varje gång, väntade 30minuter mellan varje lager.

Frågan är, ni som har erfarenhet av dipspray och toningsspray, kommer jag få bättre sprut med hjälp av ett nytt munstycke eller hur gör jag för att få en sån jämn yta som möjligt.

Detta är sprayen jag använt.
http://dipit.se/image/cache/data/Plasti … 00x500.gif

Tacksam för alla svar!

spokenratt
5 maj 2015 · 3 860 Inlägg

Eftersom dippen lätt sääer igen munstycket när man väntar mellan lagren är det viktigt att rengöra innan och gärna efter varje lager. Se omdet hjälper, jämt tryck på avtryckaren?
Vilken temp ungefär på burken när du sprayade?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
h0nd4mt5
5 maj 2015 · 9 Inlägg

Vände burken upp och ner efter varje lager för att tömma, hjälpte tyvärr inte.
Temp i verkstaden där jag sprayade var kanske 10-15C, men tycker väl inte att temp ska göra att den spottar ut färgen?

Ahonen
5 maj 2015 · 350 Inlägg

h0nd4mt5 skrev:
Vände burken upp och ner efter varje lager för att tömma, hjälpte tyvärr inte.
Temp i verkstaden där jag sprayade var kanske 10-15C, men tycker väl inte att temp ska göra att den spottar ut färgen?

Eftersom plastidipen är rätt tjock så räcker det att de är den tempen för att den ska "spotta".
Testa att värma burkarna lite innan så dom är lite smått ljumna, då sprayar den mycket finare sen smile

h0nd4mt5
5 maj 2015 · 9 Inlägg

Ahonen skrev:
Testa att värma burkarna lite innan så dom är lite smått ljumna, då sprayar den mycket finare sen smile

Jaha, okej! Får kanske ställa bilen på något lite varmare ställe också, förra gången så började jag tona 10 på kvällen ungefär.

Testar även byta munstycke, utifall att det kan bero på det smile

burnin_rubber
5 maj 2015 · 220 Inlägg

Runt 18-20 grader på burken är optimalt i min värld.
Sprayade plastidip i helgen ute i 9 grader och det spottade ordentligt ur burken.
Sprayade sedan inomhus i ca 22 grader och det blev jämt och fint.
Viktiga i sammahanget är rätt temp på både underlaget och burken.
Sedan får man ha en trasa med lite tröd och tvätta av muntycket med mellan sprayningarna annars sätts det igen.

spokenratt
6 maj 2015 · 3 860 Inlägg

Som ovan skrevs.. tror jag också att det är tempen som är boven då! Har själv testat utomhus i ca 15 grader o det hade nyss regnat, blev bara skit, men som sagt ca 20 grader då funkar det mycket mycket bättre! Ha burkarna i varmvatten bad mellan lagrena, då håller den tempen bra! Och som b. rubber sa, torka gärna med trasa också.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
h0nd4mt5
6 maj 2015 · 9 Inlägg

spokenratt skrev:
Som ovan skrevs.. tror jag också att det är tempen som är boven då! Har själv testat utomhus i ca 15 grader o det hade nyss regnat, blev bara skit, men som sagt ca 20 grader då funkar det mycket mycket bättre! Ha burkarna i varmvatten bad mellan lagrena, då håller den tempen bra! Och som b. rubber sa, torka gärna med trasa också.

Vilken spray använde du och hur jämt blev det? smile

burnin_rubber
6 maj 2015 · 220 Inlägg

Plastidip original mattsvart

jämnt som en barnrumpa....

h0nd4mt5
6 maj 2015 · 9 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Plastidip original mattsvart

jämnt som en barnrumpa....

Låter klockrent, blir att rycka nuvarande toning och spraya om i helgen.
Gör om gör rätt som sagt big_smile

spokenratt
7 maj 2015 · 3 860 Inlägg

burnin_rubber skrev:
Plastidip original mattsvart

jämnt som en barnrumpa....

Ja, samma, inte lika lent o blankt som lack men bra nog!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang