BlueScreen's V70R awd -98 - [Det eviga sliparbetet]

Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
  • 128 Följare
  • 313 341 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari 2018
BlueScreeen
2 maj 2015 · 2 030 Inlägg

som sagt så har inte allt gått smärtfritt som vanligt i detta projekt så tändkablarna var väll nästan väntat wink men det blev ju nya iaf, alltid kul med nytt! smile

Blev 29mil med bilen idag! smile Droppade olja gör den så när oljan byts ( på måndag tror jag) så ska det undersökas varifrån den kommer! smile
Dock så var jag jävligt klantig när jag fyllde på olja under turen, glömde skruva dit oljelocket igen och kom på det efter 1-2mins körning så var att öppna huven och kolla, jodå inget lock på plats! Men en skyhelvetes massa olja runt om locket...
Menmen får torka allt mer noggrant vid oljebytet sen. Och sen har jag även problem med en lyftare tror jag! hmm Något tickar och jag tror det är en lyftare, (det är inte spridarna) och inget hårt knackande ljud hlr.. :S
Men annars går han fin fint och låter gött! Väntar bara på att inkörningen är klar sen så man kan köra med riktigt laddtryck och gasa lite ordentligt wink

Senast redigerat av BlueScreeen (2 maj 2015)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
2 maj 2015 · 26 143 Inlägg

BlueScreeen skrev:
som sagt så har inte allt gått smärtfritt som vanligt i detta projekt så tändkablarna var väll nästan väntat wink men det blev ju nya iaf, alltid kul med nytt! smile

Blev 29mil med bilen idag! smile Droppade olja gör den så när oljan byts ( på måndag tror jag) så ska det undersökas varifrån den kommer! smile
Dock så var jag jävligt klantig när jag fyllde på olja under turen, glömde skruva dit oljelocket igen och kom på det efter 1-2mins körning så var att öppna huven och kolla, jodå inget lock på plats! Men en skyhelvetes massa olja runt om locket...
Menmen får torka allt mer noggrant vid oljebytet sen. Och sen har jag även problem med en lyftare tror jag! hmm Något tickar och jag tror det är en lyftare, (det är inte spridarna) och inget hårt knackande ljud hlr.. :S
Men annars går han fin fint och låter gött! Väntar bara på att inkörningen är klar sen så man kan köra med riktigt laddtryck och gasa lite ordentligt wink

Personligen är jag lite rädd att det är packningen till returen som spökar..men förhoppningsvis är det inte det.
Kändes bara lite dumt när du skrev att du hade tryckt dit den med en mejsel..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
BlueScreeen
2 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Jag har mina misstankar vart han läcker och någon av returpackningarna är jag nästan säker på att det är, då det droppar från awd'ns styrenhet så läcker det ner på den så därför bör det vara returen tycker jag.
Tryckte dock in den lite försiktigt med mejsel, men som sagt får slå ett öga på det sen.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
3 maj 2015 · 26 143 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Jag har mina misstankar vart han läcker och någon av returpackningarna är jag nästan säker på att det är, då det droppar från awd'ns styrenhet så läcker det ner på den så därför bör det vara returen tycker jag.
Tryckte dock in den lite försiktigt med mejsel, men som sagt får slå ett öga på det sen.

Aja det där fixar du.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BlueScreeen
3 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Bjuder på en bild från dagen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-31ff7b59d3050fb6192a8eff0d56426f.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
3 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Bilen har ett visst tickande ljud, trodde det skulle försvinna efter en stunds körning, men icke!
Så bytte olja idag och den var tyst och fin i 5-10sekunder och sen började tickandet igen, och det kom mer och mer å efter ett tag så var det precis lika som igår..

Här har ni en video som fångar upp ganska bra!



Slog ett litet öga på oljeläckaget ocks, och det var GANSKA oljigt under.. Men tror returen läcker lite och sen packboxen till avgaskammen bakom kamdreven, såg lite spår på kamremskåpan, men hann inte fullfölja spårningen innan jag fick lov å åka hem.

Fick nyss tips genom NordicR att tickandet kanske kunde vara läckage vid insug/grenrör.
Och det är mycket möjligt iom att det kommer från bakre delen av motorn så ska slå ett öga på det! Isåfall blir det av med turbon och sen nya packningar för turbo och grenrör.
Grenrörspackningarna är nämligen använda 2ggr, fick nämligen lov att ta av det från toppen under monteringen av toppen då en bult till grenrörets stag tog i. Och använde då packningarna igen och momentdragningen blev ett fiasko då jag inte hade långhylsa, och med den korta förlängaren tog momentskaftet i plasten vid vindrutan.. Så det var nog en tabbe jag ev fick betala för nu! hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Diio
4 maj 2015 · 570 Inlägg

fan vad kul att den är igång nu! grymt jobbat! big_smile hoppas det bara är grenrörspackningarna nu!

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
BlueScreeen
4 maj 2015 · 2 030 Inlägg

tänkte skruva idag men efter jag hämtat packningarna på Volvo efter jobbet så tyckte jag det skulle bli lite för sent, så det blir imorn istället!
Men jag åkte förbi pappa och startade bilen för att lyssna lite, och samma visa igen. Tyst i 5-10sekunder innan tickandet börjar komma smygande. Men detär så svårt att avgöra specifikt varifrån det kommer hmm Men jag kan nästan säga att det inte är lyftare iaf, utan det låter nånstans bakom motorn in mot torpedväggen

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Cheva_Micke
5 maj 2015 · 222 Inlägg

roligt att det går framåt för dig! big_smile hoppas bara att det är nå skit fel nu smile

Volvo 940 T5 "sportvagn niohundrafyrtio" (1991)
BlueScreeen
5 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Japp det var förmodligen bara skit saker!
Tog isär det idag och 2muttrar till grenröret satt inte åt ordentligt! smile Men jag tog av det ändå för att få dit de nya packningarna. Men självklart ska de hålla på å jävlas.. När jag tog av turbon så gick en av bultarna av, så försökte få ur den resterande delen genom att borra, men kom genom halva innan jag kört sönder/slitit ut alla borrar vi hade..

Sen tog jag även av kamremskåpan och som sagt så tror jag fortfarande det är lite oljeläckage där.
Och så hade jag rätt att det var ett läckage vid oljereturen å! Dock var det o-ringen ner i tråget, men det var nog inte för jag använt mejseln utan för jag använts "lite" för mycket våld när turbon skulle dit roll Så får bli att beställa ny o-ring från Volvo imorn, kommer köpa två bara utifall att.


Fick lov att jävlas lite mer också.. Tappade en hylsa med förlängare på(lilla spärrskaftet) in bakom framskärmen.. Så har en magnetpenna från feltema, perfekt vid sådana tillfällen, dock slet jag sönder den... Så efter det blev jag så trött så då sket jag i resten å åkte t Feltema för att bunkra upp med borrar inför morgondagen.
Köpte även ett kamlåsningsverktyg till Volvo, på feltema. Tänkte inte göra det förut då det är ganska dyrt, men tänkte att det kommer nog användas sen iaf. Så nu ska kammarna bli riktigt nollade iaf!

Hoppas ni överlevde text updaten, nå bilder togs inte då det inte fanns så mkt kul att fota under dagen. Hoppas på en bättre dag imorn för denna dag var inte kul i garaget!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
5 maj 2015 · 26 143 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Japp det var förmodligen bara skit saker!
Tog isär det idag och 2muttrar till grenröret satt inte åt ordentligt! smile Men jag tog av det ändå för att få dit de nya packningarna. Men självklart ska de hålla på å jävlas.. När jag tog av turbon så gick en av bultarna av, så försökte få ur den resterande delen genom att borra, men kom genom halva innan jag kört sönder/slitit ut alla borrar vi hade..

Sen tog jag även av kamremskåpan och som sagt så tror jag fortfarande det är lite oljeläckage där.
Och så hade jag rätt att det var ett läckage vid oljereturen å! Dock var det o-ringen ner i tråget, men det var nog inte för jag använt mejseln utan för jag använts "lite" för mycket våld när turbon skulle dit roll Så får bli att beställa ny o-ring från Volvo imorn, kommer köpa två bara utifall att.


Fick lov att jävlas lite mer också.. Tappade en hylsa med förlängare på(lilla spärrskaftet) in bakom framskärmen.. Så har en magnetpenna från feltema, perfekt vid sådana tillfällen, dock slet jag sönder den... Så efter det blev jag så trött så då sket jag i resten å åkte t Feltema för att bunkra upp med borrar inför morgondagen.
Köpte även ett kamlåsningsverktyg till Volvo, på feltema. Tänkte inte göra det förut då det är ganska dyrt, men tänkte att det kommer nog användas sen iaf. Så nu ska kammarna bli riktigt nollade iaf!

Hoppas ni överlevde text updaten, nå bilder togs inte då det inte fanns så mkt kul att fota under dagen. Hoppas på en bättre dag imorn för denna dag var inte kul i garaget!

Oooh..älskar såna här dagar..suck.
Bara bita ihop och komma igen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
BlueScreeen
5 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Ja länga sen man hade en sån här dag då allt bara ville jävlas, menmen hoppas på bättre lycka imorn!
Då ska jag smälla dit turbon, med lite mindre våld kanske roll Och trycka till packboxen till avgaskammen så den håller tätt.

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
6 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Trist med krångel men det är bara på det igen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
6 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Var i garaget idag också som planerat! Men blev en tur till Volvo för att hämta ut o-ringarna till oljereturen. Köpte två stycken nu, så finns en i reserv.
Men får fortfarande inte bort bultjäveln! Borrar och borrar men det händer ingenting... Så nu tänkte jag göra en annan lösning, vill helst inte men eftersom jag inte får bort bulten så blir nog detta utvägen..

Testade med metallpackningen som hör mellan turbo och grenrör, och hålet passar perfekt med hålet ut till downpipe, det enda som behövs fixas då är att skära ut en liten liten av packningen så de 2 skruvarna kan gå i.
Original sitter det ingen packning där, då det är utformat så att det precis passar, och med tanke på att jag måste ta bort dp med spännband från turbon så tror jag att det kan hålla tätt med en packning och endast 2 bultar.
Känns inte som en seriös lösning, men jag får ju inte ut bulten..

Kollade även packboxen vid avgaskammen, och ja där va som sagt oljeläckan! Så testade att trycka dit den lite extra nu så får vi se om de hjälper, gör det inte det får jag byta den..
Hade tagit en bild där det syntes lite olja runt packboxen, men när jag la in bilden i datorn nyss ås har den helt plötsligt försvunnit hmm

Fortsättning blir imorn då jag monterar turbon. Och åker ut till Volvo IGEN... blir en resa på 1,5mil enkel resa bara för att åka dit och sedan tillbaks till bilen...

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Skruvar till det
7 maj 2015 · 1 702 Inlägg

Det är ju alla dessa små resorna för att handla smågrejer som man inte räknar med i budgetet, därför spricker den rätt fort.
Men ett verktyg för att låsa kammarna har du nytta av längre fram med säkerligen.

Gött att den är igång får man väl säga även om det är irriterande med oljeläckage och oljud.

Hoppas du får loss den där bulten som jävlas, det går inte att svetsa på en ny på den så du får säg en 6 kants-skalle att lossa med?

Eller bultavdragare, du säger ju att alla borr du har inte biter på bulten men är den härdad så kan ett specialborr vara värt att köpa.

Jag hade problem med en bult till bältet i baksätet på min nissan 200 och en borrsats kostade tex 100 kr på biltema medans ett bra hårt borr kostade 90 kr på hornbach. Som att borra i smör med rätt verktyg så det tipsar jag dig om nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
7 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Tog tag i tipset om bättre borrar!
Så stack iväg till swedol och frågade och fick med mig ett par borrar hem, de fungerade bättre än biltemas i vilket fall MEN borrarna drog ju bara snett. Jag som var vindögd från början tror jag.. Så jag sket  i detta med att borra!

Självklart hade inte Volvo turbopackningen på lager.. men dom får den imorn så jag får väll åka till Volvo imorn igen. Då har jag vart dit varje dag denna vecka! cool Tror de är jag som håller deras butik rullande wink

Hittade förövrigt bilderna från igår nu! Dom låg tydligen kvar på telefonen...

Bulten som sitter kvar i turbon
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6f2af6213bff2672478f084422f3e142.jpg

Skuggan nere vid packboxen, det är olja..
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8f94814cd2cb15d31e09b557d2b5221b.jpg


Och sen bilder från idag
Bilder på den borrade bulten! Nej det är tamejfan inte snyggt! hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-4e7a15fd92bc37476c424e3c8a140366.jpg

Turbon på plats igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-1d7fc57cf8574fff07f446b5c3a53003.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
8 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Den där bulten borde ha gått och svetsat ditt en mutter så det glöder ordentligt och sedan kunna skruva ur menmen hoppas det funkar för dig som du gjorde annars är det svetsa som gäller.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
8 maj 2015 · 2 030 Inlägg

Djo skrev:
Den där bulten borde ha gått och svetsat ditt en mutter så det glöder ordentligt och sedan kunna skruva ur menmen hoppas det funkar för dig som du gjorde annars är det svetsa som gäller.

Det hade säkert gått, men jag har tyvärr inte tillgång till svets hmm

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
8 maj 2015 · 2 030 Inlägg

En liten update då!

Åkte till pappa efter jobbet idag och petade ihop mojängen! Volvo hade såklart tappat bort min packning på vägen från Örebro och Volvo i Leksand hade ingen på hyllan... Så jag bestämde att köra utan packningen ändå.
Fick ihop den och den startade och gick 20-30sek sen kom det förbannade tickandet igen!!! Lät den gå i 3-4min för att se om det kom nån olja, men det verkade inte läcka, men lär testa mer sen.
Efter det orkade jag inte med bilen mer utan gick in och pratade med pappa istället innan jag körde iväg han till tåget.

Så resan ner till Skåne och Österlenrundan med NordicR blir inställd för min del sad Får tyvärr bli så då jag inte orkar hålla på just nu och jag vill inte köra ner den utan att den är ordentligt inkörd..

Tråkigt men tyvärr sant. Försöker höra runt lite i NordicR om vad problemet kan vara, och just nu lutar det åt sprickor i turbon = dyrt! Och vill inte köpa en ny turbo bara för att det KAN vara det utan ska vara helt säker på det innan jag byter. Skulle helst vilja ha en annan turbo bara för att testa med

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
8 maj 2015 · 26 143 Inlägg

BlueScreeen skrev:
En liten update då!

Åkte till pappa efter jobbet idag och petade ihop mojängen! Volvo hade såklart tappat bort min packning på vägen från Örebro och Volvo i Leksand hade ingen på hyllan... Så jag bestämde att köra utan packningen ändå.
Fick ihop den och den startade och gick 20-30sek sen kom det förbannade tickandet igen!!! Lät den gå i 3-4min för att se om det kom nån olja, men det verkade inte läcka, men lär testa mer sen.
Efter det orkade jag inte med bilen mer utan gick in och pratade med pappa istället innan jag körde iväg han till tåget.

Så resan ner till Skåne och Österlenrundan med NordicR blir inställd för min del sad Får tyvärr bli så då jag inte orkar hålla på just nu och jag vill inte köra ner den utan att den är ordentligt inkörd..

Tråkigt men tyvärr sant. Försöker höra runt lite i NordicR om vad problemet kan vara, och just nu lutar det åt sprickor i turbon = dyrt! Och vill inte köpa en ny turbo bara för att det KAN vara det utan ska vara helt säker på det innan jag byter. Skulle helst vilja ha en annan turbo bara för att testa med

Väldigt tråkigt att höra att det ska strula så för dig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang